Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack-Bedrups Hylandhörna med falo?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
farbrorjo
Medlem
#31 Skrivet: 30 Okt 2007 06:59

Briljant falo - fullkomligt lysande!

falo
Medlem
#32 Skrivet: 1 Nov 2007 14:25

væntar på en bataman vs pacman redogørelse. mr regardie

farbrorjo
Medlem
#33 Skrivet: 1 Nov 2007 14:37

Ja, idag har det visat sig att en massa oförutsedda händelser - mest angenäma överraskningar plus en riktig gnomsammansvärjning - måste betas av först - så jag är rädd att jag får skjuta det på morgondagen, i bästa fall småtimmarna. Då blir det desto krämigare och grattis till segern än en gång!

falo
Medlem
#34 Skrivet: 1 Nov 2007 15:02

visst ska bli intressant tack sjælv

farbrorjo
Medlem
#35 Skrivet: 2 Nov 2007 02:39

Batman vs. Pacman (eller regardie vs. falo)

Det har slutat regna...De två schackkombattanterna har förberett sig minituöst och det är inte utan att man med ett nostalgiskt blänk minns VM i Reykjavik och den så symbolmättade titelmatchen mellan Bobby Fischer och Boris Spasskij - stämningen är den samma...Men vad är nu detta? (tillfälligt avbrott)

farbrorjo
Medlem
#36 Skrivet: 2 Nov 2007 02:50

Ja, där var vi tillbaka i sändning, jag tyckte jag såg självaste pacman i publikhavet och när sändningen bröts visade det sig vara falskt alarm, det var hans tvillingbror falo - en betydligt mer sympatisk person än den ständigt vresige och smått aggressive pacman (vilket också märks vid schackbrädet - pacman har på brasilianskt fotbollsspelarmanér lagt sig till med detta artistnamn, fast han egentligen sägs vara av skandinavisk härkomst). Men si! - där är de ju äntligen - nedfirade från taket med hjälp av ankarkättingar och om ni var här kära tittare, så skulle ni knappt höra vad jag sade p g a de ljudligt stående ovationerna...Men det är som sig bör - klackarna i taket (för nytillkomna tittare bör sägas att... (fortsättning följer)

regardie
Medlem
#37 Skrivet: 2 Nov 2007 04:02

När följer fortsättningen? Kan man hoppa in som bisittare?

falo
Medlem
#38 Skrivet: 2 Nov 2007 04:29

ja sjælvklart i soffan ær alla vælkomna.

farbrorjo
Medlem
#39 Skrivet: 11 Nov 2007 04:43

Ja, här i kommentatorshytten har jag just hittat en överförfriskad farbrorjo som i sin kalender ringat in dagens datum i sin kalender med den mystiska kommentaren "I år kommer julen tidigt - gå till bolaget i tid..." så jag tar över som huvudkommentator så länge - fortsättning följer inom kort, gott folk...

farbrorjo
Medlem
#40 Skrivet: 11 Nov 2007 04:47

Ja, då så, då var vi tillbaka i sändning - mitt namn är lite jiddischbetonat, men jag är släkt med självaste överdunderstormästaren Israel Regardie - så ni kan lita på att jag kommer att göra mitt yppersta för att icke skämma ut släkten...

Nu ska vi se - kombattanterna har satt sig till bords - det har slutat regna och är helt vindstilla, vilket egentligen är ointressant, eftersom vi befinner oss inomhus och detta är schack, inte golf, men Göran Zachrisson som betalar min lön påstod att dessa kommentarer var obligatoriska om jag ej ville ha sparken pronto...

farbrorjo
Medlem
#41 Skrivet: 11 Nov 2007 04:52

Hoppsan -vilken konstig dröm - jag trodde jag hette regardie och att jag hade ryckt in vid brädet som panikkommentator för mig själv, hehe - Jeepers, vad pinsamt, nåja nu ska vi se...

farbrorjo
Medlem
#42 Skrivet: 11 Nov 2007 05:00

Ja, där gick starten och föga oväntat kör farbrorn sin gamla vanliga skrämseltaktik och ignorerar motståndarens öppningsdrag fullständigt - spelar italienskt som om motståndaren gjorde det, även om det råkar vara spanskt från vits sida eller varför inte grob, ja, jistaness - mod eller dumdristighet, det får vi snart veta, men han lever i alla fall upp till sin kardinalsregel - bort från allt vad teori heter så fort som möjligt - och absolut senast i tionde heldraget...

farbrorjo
Medlem
#43 Skrivet: 11 Nov 2007 05:14

Helt klart behövdes inga tio drag den här gången och nu börjar farbrorns ställning redan se prekär ut - pacman har byggt upp en solid ställning, de förgiftade bönder likt en stalinistiskt nervös korpral farbrorn hade i tankarna att agna kroken med har han inte haft tid att ens förse med koffein och nikotin - något han själv av spelet att döma verkar vara i desperat behov av redan så här i öppningen - än mindre någon belladonna...

farbrorjo
Medlem
#44 Skrivet: 11 Nov 2007 05:25

Nu när vi anträtt mittspelet har det verkligen börjat skymma vid horisonten - pacman har börjat förvalta sin starka positionella fördel och har nu dessutom ett markant materiellt övertag - farbrorn ser mer ut som en viking i mentala kedjor som försöker hålla tillbaka bärsärkarinstinkten - från tidigare erfarenhet vet han ju att Max von Sydows taktik att välta brädet i den klassiska schackduellen mot begt Ekroth som Döden i Sjunde inseglet med den käcka kommentaren "Hoppsan - jag kommer inte ihåg hur pjäserna stod!" båtar föga och genmäles med ett "Men det gör jag!" (fast pacman uttrycker sig mer i termer av glufsglufsglufs i olika tonarter)...

falo
Medlem
#45 Skrivet: 11 Nov 2007 05:31

haha helt suverænt!

farbrorjo
Medlem
#46 Skrivet: 11 Nov 2007 05:33

Ajajaj, början till slutet farbrorn har försökt allt och svettas i störtfloder - nu är det bara en tidsfråga - han rufflar, försöker se teatralt förkrossad ut för att väcka sympati inför ett ruffel-och-båg-remianbud - han har t o m lovat att sluta röka säger han om pacman går med på remianbudet (och det viskas bland de initierade att denne helt skrupelfria människa alltid håller vad han lovar, men att han formulerar sig så att han med gott samvete - tycker han själv - i detta fall visst kommer att sluta om avtal ingås - fast inte under sin levnad - ja, jag säger då det...

farbrorjo
Medlem
#47 Skrivet: 11 Nov 2007 05:38

Nu är det nästan plågsamt att titta - karln vägrar ge upp - men en tioåring som just har lärt sig reglerna skulle ju inse realiteterna i det här... puh - där kom den äntligen, partiet är slut, pacman gör några krispiga ärevarv och farbrorn kollapsar fullständigt utmattad under bordet - river med sig pjäser och bräde och mumlar något för mig ohörbart - vi ska se min sekond Regardie är nere vid ringside - ... "famous last words - men det gör jag" (jordgubben nattas i stillhet och pacman drar triumfatoriskt vidare mot nya schackbragder)...

regardie
Medlem
#48 Skrivet: 11 Nov 2007 06:29

Citerar: falo, #45:
haha helt suverænt!

En får tacke...

falo
Medlem
#49 Skrivet: 11 Nov 2007 08:01

Hær kommer ett ruskigt spænnande parti.
Børjar klassiskt med e2-e4 fortsætter med att anfall med løpare och hæst formation. Mycket effektivt!.får upp stora hål i hans førsvar vid sidan av hans kung. Nu handlar det bara om vilken sida jag ska fortsætta då han vænder och attackerar tillbaks på min vænsterflank.Han dundrar ner och roffar åt sig mitt en torn. Jag førstår att nu ligger jag under och det kommer bara gå åt det hållet om om jag inte slutfør det jag en gång børjade med. Jag låser hans dam.Han førsøker ta sig ur min låsning men då hugger jag med min dam och min væntande løpare. Jag plockar hans enda kvarvarande polle och siktar vidare på hans torn. Han upptæcker detta och besvarar med att førsøka byta torn mot torn ihop om att ha førdel med dam och torn mot min dam och løpare . Han lyckas med bytet men till min førvåning upptæcker jag att min konstællation ær minst lika effektiv som hans och partiet svængaer fram och tillbaks i steg ordning. Det ænda jag tænker utøver schack ær: gør inga misstag nu.Min plan blir att ta bort hans små bønder i schack position.Jag far runt brædet jagande samtidigt anfallande.Han mærker att det går inte stoppa min dansande løpare han ær før snabb. då børjar bytabyta taktken igen før att få stopp på min løpare. Mitt nya mål ær han torn och tvingar ner hans kung att skydda sitt torn. Pløtsligt infinner sig statusque och endast en liten snapphane kan få hans borg att brista. Då slæpper han garden och anfaller utan skøld då ser jag min chans och tvingar kungen att slæppa sitt skydd før tornet och bytet torn løpare lyckades dær av att få han ur balans. Han førsker desperat att skydda sin en bonde men ack! då skeer det som jag har væntat på i hela partiet ett misstag och så oskyldigt skyddar han sin bonde och stæller sig i linje med damen bang! dær førsvann hon och hoppet i ett drag och.... han gav upp tackade før partiet medans jag ont i huvudet orkade inte spela mer. helt færdig!

falo
Medlem
#50 Skrivet: 11 Nov 2007 08:03

Førresten Det var Falo-wipert 1-0 i tidigare inlægg

farbrorjo
Medlem
#51 Skrivet: 11 Nov 2007 08:33

Ojojojvoj!

Det här måste jag ju bara kolla upp i detalj - blev alldeles tagen bara av att läsa referatet...

farbrorjo
Medlem
#52 Skrivet: 28 Dec 2007 06:33 - Redigerad av: farbrorjo

Citerar: farbrorjo, #27:
Detta är bara en trailer, men den 22/11 kl.22.22 kommer jag att kommentera Spasskij - Fischer på tarotsvamliska - om någon har censurmässiga synpunkter på detta - att det är påbjudet enligt trådens ämne är det inte tu tal om - så var god inkom med dessa i god tid innan det är för sent, hehe...

Jo, alltså, för er som till äventyrs undrade vart den profetians substans tog vägen, så bör jag väl för tydlighetens skull påpeka att jag åsyftade denna tidpunkt 2008 A D hehe...

folded
Medlem
#53 Skrivet: 28 Dec 2007 09:08 - Redigerad av: folded

.........

regardie
Medlem
#54 Skrivet: 28 Dec 2007 09:51

Ojvoj, det där måste ha skett väldigt sent eller väldigt tidigt...men det är klart, bortsättningar gör vi alla ibland och även om det där gick undan så det visslade om det, så kan ju falo trösta sig med att det knappast kommer att hända någon mer gång i denna reinkarnation...

farbrorjo
Medlem
#55 Skrivet: 29 Dec 2007 02:18 - Redigerad av: farbrorjo

Inom loppet av ett dygn kommer ett riktigt spännande parti mellan en pedagog och undertecknad att redovisas, bara så ni vet...

the-best
Medlem
#56 Skrivet: 29 Dec 2007 13:59 - Redigerad av: the-best

Mitt första parti mot "riktiga schack världen" innan hade jag bara spelat mot syskon och vänner. Då kunde jag inget om öppningar inget om fällor nästan inget bara hur pjäsorna flyttade fast jag kunde inte en passant. Jag kunde inget om skolmatten herller. Patiet spelades någon gång i våras detta året.

DarthWader
Medlem
#57 Skrivet: 29 Dec 2007 14:07

Citerar: the-best, #56:
Mitt första parti mot "riktiga schack världen" innan hade jag bara spelat mot syskon och vänner. Då kunde jag inget om öppningar inget om fällor nästan inget bara hur pjäsorna flyttade fast jag kunde inte en passant.

Hur gick det då? och vem møtte du?

DarthWader
Medlem
#58 Skrivet: 29 Dec 2007 14:12

Citerar: DarthWader, #57:
Mitt första parti mot "riktiga schack världen" innan hade jag bara spelat mot syskon och vänner. Då kunde jag inget om öppningar inget om fällor nästan inget bara hur pjäsorna flyttade fast jag kunde inte en passant.

ja det var ett mærkligt parti

the-best
Medlem
#59 Skrivet: 29 Dec 2007 14:20

Jag spelade mot andela och vann jag var svart.

falo
Medlem
#60 Skrivet: 29 Dec 2007 22:26

Ja man kan verkligen träna upp sig här på SO och samma här. Har blivit mycket bättre i schack sedan i våras men vägen är lång och seg för att få möta toppspelare.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!