Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack-Bedrups Hylandhörna med falo?
. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
falo
Medlem
#1 Skrivet: 25 Okt 2007 06:33

har ni några partier ni vill dela med er så shoot boys and girls

farbrorjo
Medlem
#2 Skrivet: 25 Okt 2007 06:36

Jajamen - drygt 700, jag ska bara välja ut vilket jag vill börja med, hehe...

falo
Medlem
#3 Skrivet: 25 Okt 2007 06:38

En snygg/skøn matt blir ofta bættre nær man vet hur motståndaren kænner. ex
Man børjar starkt med att ta kontrollen. vinnarkænnslan finns dær.Pløtsligt børjar motståndaren komma loss från ditt vinnargrepp och sakta sakta ta øver . kænnslan før førlust børjar bli ett faktum . men långt borta finns en chans och du chansar motståndaren pressar på och pressar på. pløtsligt ær luckan dær helt obevakad och du sætter dit den.
skickar med. dær satt den! han svarar (obs utan att ha sett stællningen) att det var øver en tid innan. sedan kom meddelandet kort dær efter Ohneeeeeej
se partiet falo-leroy

farbrorjo
Medlem
#4 Skrivet: 25 Okt 2007 06:39 - Redigerad av: farbrorjo

En klassiker och dito pionjärgärning här på S O...Min kommentar till kommentarerna - ett referat som inte står Lars-Gunnar Björklunds bästa Tipsextrahits under 70-talet långt efter!

farbrorjo
Medlem
#5 Skrivet: 25 Okt 2007 06:45 - Redigerad av: farbrorjo

O K här har vi ett, men jag behärskar ej tekniken för diagram så jag anger ur minnet och sedan kan ni som mest är intresserade av själva partiet kolla själva.

Allt är väl, farbrorn öppnar som alltid med en spegelvändning av hans vita preferens, d v s någon av huvudvarianterna i italienskt, trots att motståndaren vägrar svara italienskt fortsätter han med detta för att garanterat oregelbunda till det, han är King of the Hill, de är helt jämna sedan länge i inbördes minnen, härligt tempo, inget såsande här heller, passar ju bra eftersom detta är en av Vindos "Endast-snabba-spelare-tack!-turneringar och VAF..N!!!?????? Ett fiasko som detta har varken förr eller senare skådats sedan farbrorjo som fyraåring lärde sig undvika skolmatt - han är drygt 40 nu - Tack för det Televerket och grattis Vindo!!!

Se nämnda parti i nämnda turnering - det kortaste av dessa kombattanters således (c'et a dire: Vindo - farbrorjo 1-0)

trulpen
Medlem
#6 Skrivet: 25 Okt 2007 10:02 - Redigerad av: trulpen

Ja, det kan inte ha varit roligt när brädet blev svart sådär oförhappandes...

Du spelar rätt så ledigt avslappnat, eller hur?

farbrorjo
Medlem
#7 Skrivet: 25 Okt 2007 10:06 - Redigerad av: farbrorjo

Haha, don trulpiano, ni är en mycket klarsynt herre... Jag har några bra på lager oxå, men först vore det kul att se något av dina!

trulpen
Medlem
#8 Skrivet: 25 Okt 2007 10:12

Ok, jag ska leta i gömmorna. Har ett mot min sO-vän nickro (en person som tråkigt nog verkar ha försvunnit från sO).

Det kommer strax.

farbrorjo
Medlem
#9 Skrivet: 25 Okt 2007 10:13

Wunderbaum!

trulpen
Medlem
#10 Skrivet: 25 Okt 2007 10:30

Det var länge sedan det här partiet spelades. Framför allt i perspektiv av schacklig erfarenhet. Innan jag började spela i klubb (på allvar) och studera litteratur (också det på allvar). Känns som en annan era. Roligt att titta på igen för mig.

Jag är dock inte lika generös och försynt som visar upp något förlustparti. Fast det kan nog komma ett strax, mot kielborglund (samma era). Ok, here goes.

trulpen - nickro 1-0

trulpen
Medlem
#11 Skrivet: 25 Okt 2007 10:33 - Redigerad av: trulpen

Fast först ett vinstparti mot kielborglund, också det för länge sedan. Men, en reflektion, vad illa jag spelar egentligen!

kielborglund - trulpen 0-1

Rovlund
Medlem
#12 Skrivet: 25 Okt 2007 10:48

Min första vinst på SO, som svart i en aningen udda spansk variant:

trulpen
Medlem
#13 Skrivet: 25 Okt 2007 10:56

Ohh, det här är pinsamt. Varsågoda!

trulpen - kielborglund 0-1

farbrorjo
Medlem
#14 Skrivet: 25 Okt 2007 11:19

Citerar: trulpen, #10:
Det var länge sedan det här partiet spelades. Framför allt i perspektiv av schacklig erfarenhet. Innan jag började spela i klubb (på allvar) och studera litteratur (också det på allvar). Känns som en annan era. Roligt att titta på igen för mig.

Självklart måste man inte referera på det personliga sätt som falo hade i tankarna när tråden startades och jag gillade din personliga introduktion, trulpen. Det vore förmätet av mig att kommentera detta eller andra partier som referat ā la sportjournalistik gone bananas, men för dem som så önskar ställer jag gärna upp...

Mitt allmänna och spontana amatöranalytiska intryck vilar på schackestetisk grund och efter att ha gått igenom det som en givande pedagogisk favör just erhållen från ett riktigt fullblodsproffs och därtill en mycket underhållande schackbloggare som herr trulpo himself (för den har ni väl inte missat, va? - jag rekommenderar denna varmt), kan jag bara anse att skönhetsvärdet och flödet i detta parti är av mycket hög karat...

farbrorjo
Medlem
#15 Skrivet: 25 Okt 2007 13:22 - Redigerad av: farbrorjo

Citerar: trulpen, #13:
Ohh, det här är pinsamt. Varsågoda!

trulpen - kielborglund 0-1

Visa Diagram

Må så vara, men allt är ju som bekant relativt - med tanke på Vindopartiet ovan föredrar jag ju älvor med drag framför förluster i elva drag...

farbrorjo
Medlem
#16 Skrivet: 25 Okt 2007 20:16 - Redigerad av: farbrorjo

O K här kommer ett mysko parti som fortfarande pågår:

Förutsättningarna: Den genomsympatiske falo har, mer p g a tillfälligheter än bristande schackinsikter, åkt på fyra raka förluster mot den där gamle gagghöken farbrorjo, när rättvisa äntligen börjar skipas... Efter den sedvanliga monomana italienska attacken, mot vilken han värjer sig med lätthet får falo till det så till den milda grad att farbrorjo åker på pisk inte en, ej heller två, utan hela tre gånger i streck. Detta sker mindre än en vecka efter att farbrorjo satt ett blygsamt, men dock ratingrekord och nu, jädrar i min lilla låda kan falo om han vinner nästa, utjämna till salomonisk konsensus...

Efter en veritabel holmgång i mittspelet har falo kopplat greppet och när det drar sig mot slutspel har de små fördelarna förbytts i ett gastkramande positionellt dunderläge och snart är både matthot och, om det avvärjs, bondepromovering ett faktum. Kallsvettig samlar farbrorjo ihop de sista återstående små grå och manövrerar sig fram till dragupprepningsschackar, varefter han rosslande bjuder remi... Men när falo, som alltså har matten spikad så fort farbrorjo släpper schackarna placerar kungen i galen tunna eller åtminstone på nackdelaktigt fält, förbyts hela scenariot... Farbrorjos dam slutar med sina maratonschackar in spe och låser svarts dam som plötsligt har hamnat framför kungen ,men remianbudet står KVAR!!! Erik kan ingen annan hjälpa oss så måste väl ändå du kunna det - vad gäller?

farbrorjo - falo "Still at foot"

farbrorjo
Medlem
#17 Skrivet: 25 Okt 2007 20:27 - Redigerad av: farbrorjo

Nu är det överspelat och remin accepterad av båda parter, men mystiskt var det...

falo
Medlem
#18 Skrivet: 25 Okt 2007 21:02

underbar beskrivning av partiet. så næra så næra men ændå så långt ifrån seger.

farbrorjo
Medlem
#19 Skrivet: 25 Okt 2007 22:18 - Redigerad av: farbrorjo

Aaaah - nu inser jag vad som hände, vi måste ha remierbjudit respektive dragit i exakt samma millisekund - den enda andra naturliga förklaringen är övernaturlig skulle nog vissa obevandrade människor säga, d v s den magiska, men när det gäller sådana spörsmål är jag legitimerad ärkefarbror och tro mig på mitt ord - medan närschack potentiellt har allt med kabbalah att skaffa (notera ordet potentiellt), så är cyberrymden i dessa sammanhang blott en angenäm, men likväl, primitiv sammansvärjning mellan salamandrar och sylfider...

farbrorjo
Medlem
#20 Skrivet: 26 Okt 2007 01:09 - Redigerad av: farbrorjo

Citerar: Rovlund, #12:
Min första vinst på SO, som svart i en aningen udda spansk variant

Redan när kungsspringaren tvingas tillbaka till sin initialruta anar man ett olycksbådande moln på humlen -och i himmelen växer malt och jäst...Hmm, vi börjar om... redan i vits tredje lättåjäsmanöver, hoppla, jag menade lätt pjäsmanöver - Sc3 som sedan stegrar sig och måste reirera hals över grimma anar man att nå'n är hel - Gorrm! - har FEL approach menar jag, ett ögonblick Bengt...

("Den i alla fall nyktre och amatörmässigt schackintresserade huvudkommentatorn äntrar studion, lätt nervös eftersom så mycket tid åtgått till att tala om hur partiet inleddes när detta är i direktsändning och blixt till råga på allt...")

Välkomna kära tittare och lystrare - hör upp - en rivaliserande kanals schackreporter tog sig in här under förespegling att han skulle ersätta vår ordinarie bisitterska som alltid insjuknar vid pass den här tiden i månaden..."

Ja, Rovlund, eftersom detta är det vida mest kreativa trådämne som uppfunnits under det regelrätta schacktrådarnas paraply, kunde jag inte låta bli när skapandet faktiskt är påbjudet av dess upphovsman och innovatör - falo himself - att låta mig inspireras till en trailer för en kortnovell som kommer att publiceras inom en rätt kort framtid utan att vara alltför lång under Snuskhummerns "noveller" i världsligt. Tvillingreferatet per se, det analytiska, är jag blott alltför klåparaktigt ovan och sannolikt tafflig på för att ge mig på, men så mycket kan jag väl säga - det är en ära för mig att ha fått ta del av din första S O-vinst - får väl återgälda vänligheten med att ta mig till partibasen så småningom och leta på min egen...

vilhelm
Medlem
#21 Skrivet: 26 Okt 2007 10:40 - Redigerad av: vilhelm

Här undrar man över drag 21 så här i efterhand och en del pinsamma drag på slutet..
http://schackonline.com/spela/chess/replay.php?gam eid=80217

anton_99
Medlem
#22 Skrivet: 26 Okt 2007 11:02

heej jag e ny här kan non möta mig i schack

farbrorjo
Medlem
#23 Skrivet: 27 Okt 2007 05:30 - Redigerad av: farbrorjo

Jo, alltså Anton, när du vill spela så gör du inte som du just gjort - du klickar på "Nya partier" och ibland finns det någon som är ungefär lika bra som du som vill möta dig (jämför med ratingsiffrorna). Gör det inte det tittar du till höger på vilka som är inloggade och det finns alltid någon som är det på S O. Du följer samma PRINCIP - titta på rankingsiffrorna och utmana de som ligger i närheten av dig själv (sedan kommer allt att gå av sig självt)...Lycka till!

falo
Medlem
#24 Skrivet: 27 Okt 2007 08:02

Har ett fint schackminnen. Tænk er sitta på ett gammalt fik dær tiden stått still i 30-40 år. Ex haga bion i Gbg. Du bestæller en latte før du ær ju inte helt utan kulturkapital. Lånar ett schackbræde bakom disken (en massonitskiva svart och flagnande brungul) pjæserna ær av træ något slitna den vita kungen har mist sitt kors/krona på skallen. Någon sitter och læser tidning bredvid dig.Din motspelare/væn kommer in till ett dukat bord. något sen, du ser att han har stressat. Medans han bestæller en kaffe øppnar du något otåligt men med en væl genomtænkt plan e2-e4... slutade med vinst
Det var ett långt parti och efter flera latte var vi tvungna att læmna stællet. men det hænder att vi spelar dær ibland fast nu var det ett tag sedan. Men rekomenderar stællet om ni ær i nærheten.

farbrorjo
Medlem
#25 Skrivet: 27 Okt 2007 13:01

Det låter som stället verkar vara klassiskt i positiv mening på nästan samma nivå som Balzac i Lund eller Ofvandahls i Uppsala och bättre än så blir det inte i Sverige!

farbrorjo
Medlem
#26 Skrivet: 27 Okt 2007 15:29 - Redigerad av: farbrorjo

På tal om Ofvandahls så var det länge under mina tretton år i Uppsala något av mitt kontor där man kunde röka Gitanes, bli betjänad av den genuint genomtrevliga och proffsiga servitrisstaben, insupa atmosfären till stans bästa kaffe nedrinnandes i strupen - träffa allt ifrån nära vänner och föra djupa konversationer om "was and when" till att dagligen göra nya intressanta bekantskaper - både Hasse Alfredsson och Ernst-Hugo Järegård har jag stött ihop med där och det är ju ändå en försvarlig bit från Tomelilla och Ystad om man säger så. Ett av mitt livs största schacktriumfer mot en en av Luleås elitspelare utspelades också där - visserligen satte han i tidsnöd bort en springare mot en fattig bonde och utan positionell kompensation, men med tanke på att han utklassat mig i de fyra första blixtpartierna var det ändå något att vara stolt som en tupp över i fleradagar efteråt - tror att mitt segervrål hördes ända ut genom de stängda fönstren ut på den vid denna tidpunkt hårt frekventerade Sysslomansgatan - garanterat skapade en tyst och häpen sekund eller två på maxat teatralt manér bland merpart4en av de övriga konditorigästerna...

farbrorjo
Medlem
#27 Skrivet: 29 Okt 2007 21:52

Detta är bara en trailer, men den 22/11 kl.22.22 kommer jag att kommentera Spasskij - Fischer på tarotsvamliska - om någon har censurmässiga synpunkter på detta - att det är påbjudet enligt trådens ämne är det inte tu tal om - så var god inkom med dessa i god tid innan det är för sent, hehe...

regardie
Medlem
#28 Skrivet: 30 Okt 2007 05:27

Det låter spännande tycker jag...

falo
Medlem
#29 Skrivet: 30 Okt 2007 06:26

Øppningen børjar i klassisk stil. e2-e4. falo laddar før anfall. men førsvaret ær på sin vakt och pressar tillbaks. regardies galloperande hæstar ær helt vilda! får returera. snæpp dær åkte den ena! bara en kvar.... to be continue..
falo- regardie

falo
Medlem
#30 Skrivet: 30 Okt 2007 06:28

pløtsligt hørs ett gnæggande och hæsten ær i farten igen. men sakta sakta børjar en plan ta form. regardie gør en tidig rokard och all kraft riktas mot den lille kungen. hans hæst føljer troget sin herre och førsøker hjælpa. Mittkriget ær på sin upphællning
vips! Regardies dam førsøker lægga sig i diskussionen och får sig en kænga. nu børjar slutet nærma sig. hans hæst stegrar sig i vetskap att sin herre ær i fara. førsker dra till sig uppmærksamhet. Men en av mina snapphanar højer sin gaffel och avlivar hæsten. nu återstår endast en ensam liten kung med sin spira och damen væssar sin dolk. Nær hon kommer upp vid hans sidan så oskyldigt och bedårande støter hon till.

. 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!