Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schack en sport?
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
cdelzanno
Medlem
#61 Skrivet: 26 Okt 2007 23:48

Detsamma. Sen är det faktiskt inte jag som definierat skillnaden utan det var två citat från wikipedia.se, som jag iofs köper....

Godnatt

KGB1
Medlem
#62 Skrivet: 27 Okt 2007 00:29

Har inte orkat att läsa alla inlägg, men haren egen instälning. Om man inte är i fysisk form har man svårt att koncentrera sig. Gäller all idrott. Motor, schack, ja va som igentligen. Vill du bli BÄST så träna och va sund. Inte som jag som undrar om man kan ta en kurva i 160 plås eller om man kommer att slå sig illa. Tränar man osv blir man bätre i allt = idrott. (min åsikt)

the-best
Medlem
#63 Skrivet: 14 Jan 2008 14:49

Läste i schack boken "schack på liv och död" att en spelare som spelar lång partier med all sin fyskiska styrka anstränger sig lika mycket som en tävlings cyklist och har samma adderenarlin som en fotboll spelare. Garry kasparov och bobby ficher tränade tynglyftning. Läste att en gång lyfte Garry 90 kilo. Så du kankse skall träna lite mer om du vill nå en hög nevå

greogorypeck
Medlem
#64 Skrivet: 14 Jan 2008 18:22

Citerar: cdelzanno, #57:
Själv så rör jag inte speciellt mycket på mig när jag lirar...

Ibland går jag och pysslar med annat när jag väntar på att någon ska göra sitt drag. Rätt som det är säger det "Ping"!!! Då vänder jag mej om och tittar på skärmen och tänker "Jasså du din djäfvul"! Det kallar jag motion i alla fall...

alvar
Medlem
#65 Skrivet: 14 Jan 2008 19:50

klart att schack e en sport.. allt man kan tävla i e ju en sport

sture_lindberg
Medlem
#66 Skrivet: 15 Jan 2008 02:37

Man kan tävla i Fia med knuff och rimma på ord.Är det sporter?

regardie
Medlem
#67 Skrivet: 15 Jan 2008 03:18 - Redigerad av: regardie

Citerar: sture_lindberg, #66:
Man kan tävla i Fia med knuff och rimma på ord.Är det sporter

Hmm, det heter ju frågesport p g a tävlingsmomentet och detta exempel tydliggör ju skillnaden mellan sport=tävling och idrott=tävling där kroppslig ansträngning ingår. Som tidigare har påpekats kan schack vara konditionskrävande, men det blir knappast en idrott för det. Snarare reser väl Stures fråga frågan om det inte behövs en tydligare definition av vad sport är, än att exkludera schack från denna kategori. Den grundläggande sammanblandningen här tycks röra sig om ordet spel - hit hör ju både schack och Fia med knuff, som bekant, men näppeligen frågesport.

sture_lindberg
Medlem
#68 Skrivet: 15 Jan 2008 05:07

Alvar skriver att allt man kan tävla i är en sport.Jag anser ju att så inte alls är falletDäremot anser jag att SCHACK är en sport!Visserligen ingen direkt fyskisk sådan.Men en hjärnornas sportDär har du min motvilja mot allt vad robothjälp är inom schacket

farbrorjo
Medlem
#69 Skrivet: 15 Jan 2008 05:30

Citerar: sture_lindberg, #68:
Där har du min motvilja mot allt vad robothjälp är inom schacket

EMOT robotar - nu var du väl ändå ironisk, hehe?

sture_lindberg
Medlem
#70 Skrivet: 15 Jan 2008 06:30

Var jag?

shieldfire
Medlem
#71 Skrivet: 15 Jan 2008 07:26

Schack är sport, ungefärl lika mycket som dart och snooker. Och i många andra länder betraktas ju schack som fullvärdig sport (jmf t ex Holland och många "öst"länder).

jockehbg
Medlem
#72 Skrivet: 15 Jan 2008 07:27

Schack är det roligaste spel som finns, ett hjärnornas kamp.

Precis som att man presterar bättre i skolan eller på jobb om man är i god fysisk form, så presterar man bättre schack om man har bra kondis. Men detta gör inte schack till en sport.

Schack ett spel i klass med Fia med knuff eller Monopol. Det som skiljer Schack från de flesta andra spel är att slumpen är utelämnad, vi har ingen tärning eller chanskort. Vi är utelämnade åt våra hjärnors begränsade förmåga.

En lite kul reflektion är att vi inte har otur när vi förlorar, vi kan däremot ha tur när vi vinner.

shieldfire
Medlem
#73 Skrivet: 15 Jan 2008 08:58 - Redigerad av: shieldfire

Sport != Idrott

Så då är Dart och Snooker också spel?

Amiir
Medlem
#74 Skrivet: 15 Jan 2008 10:35

Poker, för mig finns det stora likheter mellan schack och poker, rent koncentrationsmässingt.. Sedan är det ju helt annorlunda SPEL

med andra ord, schack och poker tillhör dem mest avancerade spelen,
det finns 3 grupper, spel, sport och lek som ofta kan blandas ihopa..
ex på spel är schack, till spel används ofta ett bräde eller ngt i liknande slag..
ex på lek, fia med knuff.. kurragömma osv..
ex på sport, fotboll. idrott ska vara av kroppslig art, vilket även lekar kan vara, men skillnaden ska vara då förmodligen att man inte tränar fia med knuff för att vinna.. gör man det så tar man det som en sport, och är förhoppningsvis en väldigt speciell unge och inte vuxen
definitionsproblem blir då datorspel.. t.x cs är ju träning och lag och allt med turneringar.. men som sagt, spel är hjärnaktivitet av olika avancerade slag..

sport och spels stora skillnad är då psykisk tävling mot plsykisk tävling i första hand,..

fast en funderare då.. eftersom idrottsmän, t.ex fotbollsperlare eller friidrottare börjar arbeta mer med psyket för att bli ännu bättre, med bevisat resultat.. blir en schakspelare rent psykiskt bättre ifall denne börjar kanske jogga ocg tränba fysisk ?

om ja, schack en sport då ??

Amiir
Medlem
#75 Skrivet: 15 Jan 2008 10:40

hmm det blev ett fiasko med grammatiken nu i morronstressen.. nåja budskapet gick förhoppningsvis fram

shieldfire
Medlem
#76 Skrivet: 15 Jan 2008 11:01 - Redigerad av: shieldfire

Som sagt Sport != Idrott , sport och idrott är inte samma sak. Segling är en annan aktivitet som inte räknas som idrott, utan sport. Ridning likaså.
Idrott implicerar större fysisk aktivetet än vad som vanligen menas med sport (har jag för mig).

Schack utövat i tävlingsform är en sport. Schack utövat hemma eller i kompisars glada lag är ett spel.

För övrigt funkar inte dina definitioner av spel (fia ... spelas på ett bräde, men definieras av dig som lek, snarare än spel (som ska innehålla ett bräde).

Amiir
Medlem
#77 Skrivet: 15 Jan 2008 11:09

ehh tror/mena att jag skrev att spel oftast utövas på bräde.. t.ex schack..
tänkte på på en helt annan sak och skrev fia.. stryk det med fia helt

lek menar jag t.ex kurragömma..

jess som sagt stor förvirring på morgonen idag i malmö ,

cdelzanno
Medlem
#78 Skrivet: 15 Jan 2008 18:32

I en speciel lek kan man bli brädad och det är inte kul

sture_lindberg
Medlem
#79 Skrivet: 16 Jan 2008 00:27

Och i ett speciellt brädspel kan man ta på lek och det är kul

farbrorjo
Medlem
#80 Skrivet: 16 Jan 2008 02:27

Citerar: shieldfire, #73:
Sport != Idrott

Befängt - vem i hela friden påstår det?

farbrorjo
Medlem
#81 Skrivet: 16 Jan 2008 02:41

Citerar: Amiir, #74:
ex på spel är schack, till spel används ofta ett bräde eller ngt i liknande slag..
ex på lek, fia med knuff.. kurragömma osv..
ex på sport, fotboll. idrott ska vara av kroppslig art, vilket även lekar kan vara, men skillnaden ska vara då förmodligen att man inte tränar fia med knuff för att vinna.. gör man det så tar man det som en sport, och är förhoppningsvis en väldigt speciell unge och inte vuxen
definitionsproblem blir då datorspel.. t.x cs är ju träning och lag och allt med turneringar.. men som sagt, spel är hjärnaktivitet av olika avancerade slag..

Ujujujuj - vill man ha logiska kullerbyttor har du just gjort den delen av världen en tjänst. Rollspel kan, men spelas nästan aldrig med bräde - när genren på allvar slog igenom i Sverige och jag befann mig i högstadie- /gymnasieåldern fanns där redan då ett femtiotal på den svenska marknaden och idag har jag förstått att det rör sig om hundratals - likväl är de ju spel i allra högsta grad. Därtill kommer genrens vidareutveckling live som varje år engagerar tusentals deltagare och bara fortsätter växa - här är det lika vanligt med bräden som rullskridskoåkande kameler på polaris!

Vidare säger du att fia med knuff är en lek, men om det nu var bräden som konstituerade ett spel - är då inte fia med knuff just detta? Det anser åtminstone jag och många med mig...

Däremot tycker jag att aspekten med träning för att vinna låter rimlig som karakteriserande distinktion mellan sport och lek - där har du nog satt fingret på något relevant!

Amiir
Medlem
#82 Skrivet: 16 Jan 2008 03:30

som jag skrev i #77 så ska fian strykas.. tänkte på kurragömma och ngt annat.. ;P

KidCurry
Medlem
#83 Skrivet: 16 Jan 2008 10:25

En som intresserade sig för svårigheten att definiera ordet spel var filosofen Wittgenstein. Det var iofs det tyska ordet "spiel" han talade om, som nog har en vidare betydelse än det svenska ordet "spel". Han provade olika definitioner som han sedan hittade motargument mot, t ex: Det är en situation där man tävlar mot varandra för att vinna - men tänk på patiens. Till slut konstaterade han att han trots allt hade en uppfattning om var spel är, utan att kunna säga vad det är. Och så frågade han sig: Vad innebär det att veta vad något är, men inte kunna formulera det?

Oskar_Pålsson
Medlem
#84 Skrivet: 16 Jan 2008 11:47

Schack är ingen sport, det är då ett som är säkert.

asvo
Medlem
#85 Skrivet: 16 Jan 2008 12:23

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sport

aholmst
Medlem
#86 Skrivet: 16 Jan 2008 13:07

Schack är egentligen KRIG mellan svart och vit dvs har inget med kärlek att göra, man vill ju förgöra sin motståndare, eller ? Jag är bara en stackars nybörjare vad vet väl jag.

Oskar_Pålsson
Medlem
#87 Skrivet: 16 Jan 2008 13:28

Oavsett vad wikipedia säger så går det inte att se schack som en sport. Schack är en hobby, inget mer.

Allfader
Medlem
#88 Skrivet: 16 Jan 2008 14:26

Jag tycker att man kan se schack som en sport. Vad är då en sport? Om man definierar en sport, då man utför ett fysiskt ansträngande "arbete", i kombination med ett tävlingsmoment. Frågan är då till exempel om skytte, curling och inte minst bodybuilding skulle räknas som sporter då. En annan fråga, som man måste ställa sig är huruvida effekten av den fysiska aktiviteten skall räknas, eller om det totala antalet förbrännda kalorier skall räknas. Vid det senare fallet är korrespondensschack en sport.

Lirare_7
Medlem
#89 Skrivet: 16 Jan 2008 14:47

en Sport kanske det är men INGEN IDROTT!!!...

GM-DarkSide
Medlem
#90 Skrivet: 16 Jan 2008 14:58

Helt sant och redan klarlagt

Schack över bräde med klocka är sport, schack är inte idrott.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!