| Författare |
Meddelande |
palmann3
Medlem
|
#1 Skrivet: 11 Okt 2007 15:39 - Redigerad av: palmann3
Til dem der ikke har været med så mange år i schack:
Om du finder det næsten umuligt at komma i hu alla de oppninger, der findes.
Og alle varianternes varianter .... så ....
Du skal kunne komma i hu ca. 12 - 15 oppninger ! - Kan du DET ?
Du kan klare dig med blot EN oppning ! - Ja.
Kasparov brugte selv Kongeindisk / Pirc - et stykke tid.
Et stykke af TIDEN. - Af livet. - Senere skiftede han oppning. Selvklart.
Oppningen hedder: PIRC. Den kan spelas med både hvide og svarte pjäser.
Med svart skal man spela mycket præcis! - Nøjagtig. -
Uanset hvad din modspiller spelar, så kan du spela: PIRC. - Også med svart.
Hvem var PIRC ? - Jeg husker det ikke. men han var sikkert stormester.
- Den kan lånes på biblioteket. - Navnet er . PIRC.
|
the-best
Medlem
|
#2 Skrivet: 11 Okt 2007 15:46
Jag kan mer än 15 öppningar men jag är bäst på spanskt eftersom jag har spelat och anolyserat den mest. Jag kommer bara inte i håg vad alla öppningar heter.
|
palmann3
Medlem
|
#3 Skrivet: 11 Okt 2007 16:01
Godt, Benjamin - når du er begyndt SÅ tidligt med schack, så bliver du hemsk bra -
ad lib. - Helt sikkert.
For når man er ung, så husker man. Kommer man i hu. !
Polgar begyndte, da hun var 5 år gammel. - Hun har nu ca. 2735 i ELO-rating !
Men - bliver hun VM - det tror jeg ikke ...
mvh.
|
the-best
Medlem
|
#4 Skrivet: 11 Okt 2007 16:12
Jag började så sent som detta år då låg min SO rating runt 1400 men nu har den högt.
Jag har aldrig varit medlem i någon schack klubb. Men jag tränar mycket schack nu för tiden 4-5 timmar per dag. Fast på helgerna så tränar jag mer.
|
palmann3
Medlem
|
#5 Skrivet: 11 Okt 2007 16:33
Om du bliver medlem af en skak-klub, så går din rating frem med ca. 30 % - i løbet af
3 - 4 måneder. ( 5 ? )
mvh.
|
the-best
Medlem
|
#6 Skrivet: 11 Okt 2007 16:55
Ja men det är ganska långt till närmast den närmast jag hittade finns 4 mil härifrån
|
vilhelm
Medlem
|
#7 Skrivet: 11 Okt 2007 17:40
Jag kan vill jag påstå ingen öppning till fullo..många varianter av olika öppningar efter en del funderande kanske upp till 7-8 drag...säker är jag defenetivt inte.En viss logik kommer också in i bilden,så ,att man kanske klarar mer än vad man tror,alltså att man inte vet att man gör rätt..hehe.En akilleshäl om man möter någon med bra minne för teori,räddningen är när man kommer ut på för djupt vatten(om inte motståndarn är för bra vill säga)..Just PIRC fick jag reda på jag spelat många ggr utan att veta om det..i allefall liknande. 12-15 till fullo lärt verkar oerhört tufft att fixa..men jag beundrar dom som kan det dvs om dom fixar att fullfölja till vinst också
|
josef361
Medlem
|
#8 Skrivet: 22 Jan 2008 20:09
Citerar: the-best, #2: Jag kan mer än 15 öppningar men jag är bäst på spanskt eftersom jag har spelat och anolyserat den mest. Jag kommer bara inte i håg vad alla öppningar heter.
Det beror väl lite på vad man menar med kan? Jag kan grunfeld, nimzo-indiskt, damindisk, budapest gambit, hur mycket som helst om jag bara behöver rabbla upp öppningsdragen. Jag kan en teorivariant i panov-botvink i femton drag. Det ni! Pirc är jag nog sämst på, för att vara ärlig. Spanskt klarar jag nog runt tretton drag. Avböjd damgambit klarar jag runt fjorton drag.
|
Lirare_7
Medlem
|
#9 Skrivet: 22 Jan 2008 22:21
Citerar: josef361, #8: panov-botvink i femton drag. Det ni! WOW!!!!! Verkligen starkt!!!! hahah huvudvarianten är säkert 20-25 drag! hoppas verkligen du inte bara kan 1 variant?...sen när vi möter er i serien hoppas ja ni har bra lag!...
|
asvo
Medlem
|
#10 Skrivet: 23 Jan 2008 08:30
1996 förklarade Robert James "Bobby" Fischer att normalt schack var "dött" eftersom det hängde för mycket på öppningskunskap. Han utvecklade därför en egen schackvariant, där pjäserna på första raden sätts i en av 960 olika positioner. Denna variant kom att kallas Fischer Random Chess eller Chess960.
Något att fundera över ?
|
HansGöran
Medlem
|
#11 Skrivet: 23 Jan 2008 11:11
Om riktigt schack vore så dött som Fischer påstod, då borde världseliten ha tappat intresset för länge sedan, men så tycks inte vara fallet även om de ibland spelar hans påhitt också. Bland oss mer jordnära spelare är nog risken ännu mindre eftersom det inte räcker med enbart teorikunskaper för att vinna ett parti. De som pluggat in en massa varianter klarar sig normalt bättre genom öppningsfasen, men det gäller också att därefter kunna ta tillvara på eventuell fördel.
Inte ens alla superstarka schackmotorer förutom gigantiska databaser tycks ha förstör intresset för den avvikelse från närschack som kallas internetschack, dvs korrschackets efterträdare. Personligen ser jag närschack och internetschack som två skilda saker eftersom starka korrschackspelare många gånger inte har samma spelstyrka i närschack, men det kan vara roligt att spela båda sorterna ändå.
Jag har slutat med närschack, men inte pga risken för att bli överkörd i öppningsfasen, utan av helt andra skäl. Att spela Fischer Random skulle aldrig falla mig in, det känns helt ointressant.
|
asvo
Medlem
|
#12 Skrivet: 23 Jan 2008 13:11
Citerar: HansGöran, #11: Om riktigt schack vore så dött som Fischer påstod, då borde världseliten ha tappat intresset för länge sedan, men så tycks inte vara fallet även om de ibland spelar hans påhitt också.
Jag finner inte heller inget intresse i Ficher Random chess
men det förvånar faktisk mej att korrspelarna på hög nivå vinner lika många partier i sina turneringar som världsspelarna gör i sina närschacksturneringar .
|
Nisse121
Medlem
|
#13 Skrivet: 23 Jan 2008 14:38
På sikt tror jag att Fischer random chess kommer att ersätta vanlig schack. Idag på elitnivå kan man lätt fixa remi genom att gå in i vissa öppningsvarianter. Tex 1.e4 e5 2.Sf3 Sf6... Sk rysk öppning. Hur många remier har inte denna öppning lett till. Har man en tidig ledning i en turnering kan en elitspelare relativt lätt hålla remier i nästkommande matcher. Öppningsstudier elimineras nästan helt vid FR chess. M.a.o Man måste tänka från drag ett.
|
josef361
Medlem
|
#14 Skrivet: 23 Jan 2008 14:51 - Redigerad av: josef361
Citerar: Lirare_7, #9: WOW!!!!! Verkligen starkt!!!! hahah huvudvarianten är säkert 20-25 drag! hoppas verkligen du inte bara kan 1 variant?...sen när vi möter er i serien hoppas ja ni har bra lag!...
Skrämmande Nyman. Vi leder serien om du inte vet det. Jag är nog inte med mot er, men jag lirar nog i Allingsås. Vi ses kanske på dm. Förresten, minns du att jag slog en av bröderna Nyman när jag var elva år som svart i centrumgambit? Då kunde jag ingen teori. Mot Lidköping eller vad det var i en lagmatch spelade jag engelskt symmetriskt och fick remi mot en 1844. Med lite spelförståelse klarar man sig också långt. Spelar du och din bror fortfarande pelikan och pirc?
|
Lirare_7
Medlem
|
#15 Skrivet: 23 Jan 2008 15:01
Josef ni leder inte efter vi har lirat jag sitter typ på sista på 2035,ja det var ju enbart för att ja inte ville ha remi emot dig spelade på vinst hellre ville ja förlora,sen så spelar jag enbart DM för att ställa upp för klubben...i DM spelar jag e4 mot alla under 1800 det vinner snabbast och så behöver man inte tänka..sveshnikov händer att jag spelar men kommer nog att spela 1e5 denna gång....
|
josef361
Medlem
|
#16 Skrivet: 23 Jan 2008 16:20
Citerar: Lirare_7, #15: Josef ni leder inte efter vi har lirat jag sitter typ på sista på 2035,ja det var ju enbart för att ja inte ville ha remi emot dig spelade på vinst hellre ville ja förlora,sen så spelar jag enbart DM för att ställa upp för klubben...i DM spelar jag e4 mot alla under 1800 det vinner snabbast och så behöver man inte tänka..sveshnikov händer att jag spelar men kommer nog att spela 1e5 denna gång....
jag kommer nog inte möta dig i år. kanske kommer en del göteborgare eller något annat skoj i min grupp. Det är ju 94 r och 93 r i min gruppp så. Är Pontus Löfgren 93:a? Har Trollhättan några starka juniorer?
Förresten, är det inte lite katigt att säga: Jag spelar 1.e4 mot alla under 1800, vinner snabbast, om man kollar på lite resultat. Att skylla förluster mot mig på: jag ville hellre förlora än spela remi, är väl ganska absurt? Du får väl satsa på vinst om du vill, men att försvara ett fel är att fela igen. Det känns lite lätt löjligt att du säger att du spelar 1.e4 mot alla under 1800 för att det vinner snabbast. I Blixt-dm 2006 blev resultaten så här:
A-juniorer.
1. Viktor Nyman 10 p
2. Robin Liljefors 9.5 p
3. Johan Nyman 8 p
4. Oskar Pålsson 8 p.
B-juniorer:
1. Pontus Löfgren 10 p
2.Josef Håkanson 9.5 p
3. Timmy Forsberg 8 p.
osv...
Det året spelade alla b-juniorer mot alla a-juniorer. Vilket innebär att i praktiken kom du, Johan Nyman, delad 6:a med Tmmy Forsberg.
|
Lirare_7
Medlem
|
#17 Skrivet: 23 Jan 2008 21:42
Ja,jag säger ju det..man ställer upp i DM för klubben inte för att man själv ska vinna
om ja vinner eller kommer sist spela mig ingen roll.nej pontus är född 92,men vi har massa andra juniorer som kommer vinna din grupp...
|