Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Omöjliga schack-drag:
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Författare Meddelande
agiyr_king
Medlem
#31 Skrivet: 15 Okt 2007 08:59 - Redigerad av: agiyr_king

Citerar: GM-DarkSide, #28:
Är väl jätte enkelt... därimot är det omöjligt att tvinga motståndaren att gå 2 steg med sin bonde.

Jo, det går.

sture_lindberg
Medlem
#32 Skrivet: 15 Okt 2007 12:58

Svårare med tre steg

GM-DarkSide
Medlem
#33 Skrivet: 15 Okt 2007 14:22

Citerar: agiyr_king, #31:
Jo, det går.

Ännu en gång...

I sammanhanget att nån ska slå passant och samtidigt göra matt med den bonde som slog passanten är det omöjligt tvinga motståndaren att gå två steg med bonden, eftersom den då inte skulle kunna blockera schackar.

josef5555
Medlem
#34 Skrivet: 15 Okt 2007 15:00

chessexplorer, om det sätt som jag beskrivit är rätt. Att skriva
Vit: Löpare: e3, c2
Kung: g1
Dam: b2
Svart:
Kung: e6
Dam: b6. går möjligtvis, men det sättet som du använder är fel. i vanlig nation skriver man ju inte B för bonde. Man skriver ju inte: 1.Be4 Be5 2.Bf4 Bd5 3.Bxd5. Det ser ju vrickat ut.

chessexplorer
Medlem
#35 Skrivet: 15 Okt 2007 15:16

Du skall börja med att skriva "K" och tala om var vits kung står. Sedan skriver du "D" och talar om var alla vits damer står, från vänster till höger. Därefter skriver du "T" och räknar upp samtliga torn från vänster till höger. Efter tornen kommer alltid "L" och löparnas placering och sedan kommer "S" och springarn. Slutligen "B" och bönderna.

Finns det till exempel ingen dam hoppar du självklart över "D"

När man skriver drag skall man inte skriva B framför bondedrag eftersom det är självklart att man flyttar en bonde om man inte flyttar någon annan pjäs. När man skriver upp en position måste man däremot skriva en stor bokstav varje gång man börjar med att räkna upp en ny pjässort, även om den nya sorten är bönder. Ett alternativ, om man inte vill skriva "B" är att skriva ut "(bönder)".

sture_lindberg
Medlem
#36 Skrivet: 15 Okt 2007 16:29

Så här ska man skriva: Kh8,Db7,Td2 ,Lb5,Se3 ,a5,c4.. Då är det givet att de 2 sistnämnda är BÖNDER.. och inget annat.

chessexplorer
Medlem
#37 Skrivet: 15 Okt 2007 16:34

Skriver du så måste du tala om att de två sista pjäserna är bönder för enligt de konventioner som gäller är det hästar som står på a5 och c4.

Jag är ganska säker på att du också vet det.

chessexplorer
Medlem
#38 Skrivet: 15 Okt 2007 16:39 - Redigerad av: chessexplorer

Okej! Hade det varit hästar på a5 och c4 skulle man ha skrivit: Kh8 Db7 Td2 Lb5 Sa5 c4 e3. Eftersom de sista "hästarna" står i fel ordning kan man misstänka att de faktiskt är bönder. Men hur skulle man ha skrivit om hästen hade stått till vänster om bönderna?

Mayo
Medlem
#39 Skrivet: 15 Okt 2007 18:34

Citerar: sture_lindberg, #36:
Så här ska man skriva: Kh8,Db7,Td2 ,Lb5,Se3 ,a5,c4.. Då är det givet att de 2 sistnämnda är BÖNDER.. och inget annat.

Citerar: chessexplorer, #37:
Skriver du så måste du tala om att de två sista pjäserna är bönder för enligt de konventioner som gäller är det hästar som står på a5 och c4.
Jag är ganska säker på att du också vet det.

Nej, Sture är nog den som har rätt i detta fall.

GM-DarkSide
Medlem
#40 Skrivet: 15 Okt 2007 18:53

Möjligt det står det som chessexplorer förespråkar på ett papper från 60-talet och så har det varit så uppenbart för alla andra att man inte ska skriva så att man inte bryt sig officielt riva det pappret.

Mayo
Medlem
#41 Skrivet: 15 Okt 2007 19:07

Citerar: GM-DarkSide, #40:
Möjligt det står det som chessexplorer förespråkar på ett papper från 60-talet och så har det varit så uppenbart för alla andra att man inte ska skriva så att man inte bryt sig officielt riva det pappret.

Använd punkter och kommatering tack, det blir enklare att läsa...

Men vilket papper från 60-talet pratar du om, Fides officiella regler eller? Och "konventionerna" är från samma källa då antar jag? Jag vet inte, jag har lärt mig det sätt som Sture beskrev och har aldrig sett nåt annat, så jag antar att det finns flera sätt som är rätt, då.

Mayo
Medlem
#42 Skrivet: 15 Okt 2007 19:09

Ah, sorry. Läste ditt inlägg igen och nu förstår jag hur du menar.

chessexplorer
Medlem
#43 Skrivet: 15 Okt 2007 20:38

Citerar: Mayo, #41:
Jag vet inte, jag har lärt mig det sätt som Sture beskrev och har aldrig sett nåt annat, så jag antar att det finns flera sätt som är rätt, då.

Jag har aldrig sett det sätt som Sture beskrev. Som jag har sagt tidigare, om någon kan nämna något nummer av någon tidskrift eller bok där man inte skriver "B" eller "(bönder)" eller har en liten bild på en bonde framför första bonden så ger jag mig.

tOrher
Medlem
#44 Skrivet: 15 Okt 2007 21:33

Självklart !

När man skriver drag skall man inte skriva B framför bondedrag eftersom det är självklart att man flyttar en bonde om man inte flyttar någon annan pjäs.

chessexplorer
Medlem
#45 Skrivet: 15 Okt 2007 21:40

Det är skönt att vi i alla fall är tre här på SO som har läst schacktidningar.

Tomazkid visste också hur det skulle vara men annars känns det inte som någon håller med mig.

Mayo
Medlem
#46 Skrivet: 15 Okt 2007 21:47

Och jag har aldrig sett det sätt som du beskriver, att man skriver "B" före bönderna eller, om det inte står någonting alls före t.ex. "a3", förutsätter att det är samma pjäs som den innan.

Däremot har jag sett och använt det sätt som Sture beskrev och trodde det var det enda, eftersom det är rätt logiskt. Man skriver ingenting framför bönderna i vanlig algebraisk notation så varför skulle man göra det för att beskriva en ställning? Jag kan (just nu) inte styrka det med något i en tidsskrift eller bok (kan du? ). Orkar inte leta nu eftersom ju schackställningar vanligen illustreras mha diagram i tidsskrifter och böcker. Dessutom, som du nog är ute efter, på avbrottskuvert skrivs ju kungen, damen, tornen etc på sina egna platser, men just nu minns jag inte om man skriver ut hela pjäs-/bondenamnet, använder förkortning eller en liten bild på pjäsen/bonden.

chessexplorer
Medlem
#47 Skrivet: 15 Okt 2007 21:58

Tidskrift för schack Nr 2 1998 sid 121:

Problem 15678. Wladimir W Nikitin, Borovici.
Vit: Kg1 Tf8 La4 Sf1 Bg3. Svart: Ke2 Se4. Matt i två drag.

Mayo
Medlem
#48 Skrivet: 15 Okt 2007 22:00

Se där, 1-0 till dig då

Hittar du nåt exempel med flera av samma pjäser/bönder? (T.ex. två torn eller två bönder)

chessexplorer
Medlem
#49 Skrivet: 15 Okt 2007 22:13

Nr Årgång 109 2003

16303. C A H Russ
Vit: Ke3 Tc6 Th6 Bb3 f5 Svart: Kd5 Be7.

Det borde stå 1-1 nu eftersom det står T framför båda vits torn.

Det här verkar vara lite inkonsekvent. Skriver man T framför båda tornen både det vara B framför båda bönderna, eller inget B alls.

Horndals_SK
Medlem
#50 Skrivet: 15 Okt 2007 22:15

Inget B framför bönderna

sture_lindberg
Medlem
#51 Skrivet: 15 Okt 2007 22:16

Citerar: chessexplorer, #47:
Tidskrift för schack Nr 2 1998 sid 121:

Problem 15678. Wladimir W Nikitin, Borovici.
Vit: Kg1 Tf8 La4 Sf1 Bg3. Svart: Ke2 Se4. Matt i två drag.

Detta blir då en blandning av svensk och engelsk notation,då B står för Bishop (löpare).Inte bra alls,bara blandar ihop 2 notationer.

chessexplorer
Medlem
#52 Skrivet: 15 Okt 2007 22:19

Bg3 är en bonde och det vet du! Man skulle aldrig tala om var hästen står innan man talar om var löparen står. Dessutom benämner man löparen på a4 med L.

Sluta larva dig.

chessexplorer
Medlem
#53 Skrivet: 15 Okt 2007 22:44

I "Allemans bok om schack, En praktisk vägledning för den vetgirige" beskriver man en ställning på det här viset, sida 33.

Vit: Kg1, Dd1, Ta1, e1, Lc4, g3, Sc3, (bönder) a2, b4, d3, e4, f2, g2 och h2
Svart: Kf8, Dd8, Ta8, e8, Lb6, c8, Sf6, (bönder) a7, b7, c7, d7, f7, g5 och h6.

Det finns också en bild på diagrammet så att man kan se att det till exempel står ett vitt torn på e1 och en vit löpare på g3.

sture_lindberg
Medlem
#54 Skrivet: 15 Okt 2007 22:44

varför räcker det inte med bara g3 då? alla som kan schack vet ju att det då är en bonde .Varför skriva Bg3 ??

chessexplorer
Medlem
#55 Skrivet: 15 Okt 2007 22:47

Citerar: sture_lindberg, #54:
varför räcker det inte med bara g3 då? alla som kan schack vet ju att det då är en bonde .Varför skriva Bg3 ??

Som du ser i #53 kan man tro att det är samma sorts pjäs som tidigare om man inte skriver att det är en bonde.

sture_lindberg
Medlem
#56 Skrivet: 15 Okt 2007 22:54

Om man konsekvent alltid bara använder rutans namn ,när man ska beskriva en bondeposition,så blir det inga missförstånd alls.
Citerar: chessexplorer, #53:
Vit: Kg1, Dd1, Ta1, e1, Lc4, g3, Sc3, (bönder) a2, b4, d3, e4, f2, g2 och h2
Svart: Kf8, Dd8, Ta8, e8, Lb6, c8, Sf6, (bönder) a7, b7, c7, d7, f7, g5 och h6.

Däremot kan ovanstående röra till det ordentlig för alla schackspelare

sture_lindberg
Medlem
#57 Skrivet: 15 Okt 2007 22:58

Citerar: chessexplorer, #49:
16303. C A H Russ
Vit: Ke3 Tc6 Th6 Bb3 f5 Svart: Kd5 Be7.

Det borde stå 1-1 nu eftersom det står T framför båda vits torn.

Klart det ska stå T framför varje torn! annars syftar man ju på en bonde=)

chessexplorer
Medlem
#58 Skrivet: 15 Okt 2007 23:03

Om alla konsekvent alltid bara använder rutans namn när man beskriver en bondeposition och om alla alltid skriver D framför varje dam, T framför varje torn, L framför varje löpare och S framför varje springare, då blir det inga missförstånd. Där kan jag hålla med dig.

Nu är det tyvärr inte så, som jag har visat med mina exempel. Därför skrev jag B framför den första bonden i positionen jag beskrev någonstans i början av den här tråden, som skulle handlat om omöjliga schackdrag.

sture_lindberg
Medlem
#59 Skrivet: 15 Okt 2007 23:13

Och där håller jag med dej! Men då gäller det väll då att ALLA konsekvent använder de rätta benämningarna.Att sen vissa tidskrifter inte gör det,är väll inte systemets fel?

chessexplorer
Medlem
#60 Skrivet: 15 Okt 2007 23:28 - Redigerad av: chessexplorer

Som sagt, jag och du är inte eniga om vilket sätt som är rätt.

Citerar: sture_lindberg, #59:
Att sen vissa tidskrifter inte gör det,är väll inte systemets fel?

Jag väntar fortfarande på att få höra talas om någon tidskrift som inte skriver "B" eller något liknande framför första bonden. Det är inte omöjligt att det finns någon, men det är i alla fall inte fel att skriva "B".

Jag tycker man kan förvänta sig av läsaren att han/hon skall förstå att B står för bonde när resten av texten och alla andra pjäsbeteckningar är på svenska.

<< . 1 . 2 . 3 . 4 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!