| Författare |
Meddelande |
Capt_Nemo
Medlem
|
#31 Skrivet: 19 Aug 2007 14:09
Dessa "jättar" är nog en fri översättning av "nefilim" som också kunnat betyda "jätte" eller "tyrann"... Kanske de var jättar men inte i bokstavlig mening utan snarare "pampar" på gott och ont. Jesus, Herakles etc var väl goda "halvgudar".
Jag nöjer mig med att schacket som vi känner till idag fastställdes på 1400-talet... Men det borde ju finnas oändliga variationer på detta typ av brädspel, varför harDam, Räv och Schack fastnat och blivit så populära? Jag skulle kunna tänka mig ett bräde på 100x100 rutor med drakar och demoner och massa andra roliga pjäser och ha ett riktigt "lång-krig", hehe. Nog för att schack är ett oändligt komplicerat spel som är väletablerat, men är det någon som vet liknande med fler rutor och andra pjäser här på sO?
|
gröngölingen
Medlem
|
#32 Skrivet: 19 Aug 2007 14:34 - Redigerad av: gröngölingen
Det finns många asiatiska brädspel som påminner om schack och Japansk Schack
Shogi?? vet jag spelas av en del duktiga Manhemspelare bl.a. IM Moberg är väl insatt i detta spel tror jag och även Nithander har jag sett spela Shogi. En del schackklubbar
har KM i Japansk Schack.
|
gröngölingen
Medlem
|
#33 Skrivet: 19 Aug 2007 15:07
Citerar: Capt_Nemo, #31: Dessa "jättar" är nog en fri översättning av "nefilim" som också kunnat betyda "jätte" eller "tyrann"...
Man kan bl.a. läsa att många av Guds söner hade sexual intercourse med den vackra
jordiska kvinnan och deras avkomma blev jättar om vilka så många legender talas om.
Grekisk Mytologi förankrad i Bibeln. Reella varelser om man nu tror på Bibeln.
|
Molander
Medlem
|
#34 Skrivet: 19 Aug 2007 15:07
vad är skillnaden på japanskt och vanligt
|
QP_Player
Medlem
|
#35 Skrivet: 19 Aug 2007 15:08
Har ni testat att spela riktigt klassikst schack när svart börjar matchen bönderna får bara gå ett steg passant och rockad finns inte då blir spelet riktigt segt det kan jag lova 
|
gröngölingen
Medlem
|
#36 Skrivet: 19 Aug 2007 15:11
Detta var innan den stora översvämningen. Så dessa varelser omkom. Inte många
överlevde översvämningen.
|
master4
Medlem
|
#37 Skrivet: 19 Aug 2007 15:28
Schacket kom till på 500 talet e.k.! helt klart
|
Molander
Medlem
|
#38 Skrivet: 19 Aug 2007 15:31
tycker vissa och andra inte
|
master4
Medlem
|
#39 Skrivet: 19 Aug 2007 15:45
Tycker??? Det är ju bevisat!vad vissa" tycker",vad spelar det för roll??
|
gröngölingen
Medlem
|
#40 Skrivet: 19 Aug 2007 15:55 - Redigerad av: gröngölingen
Att man hittat schackfynd från 500 e.kr. är inte bevis för att schacket uppfanns då.
Det kan finnas ännu ej funna bevis som leder ännu längre tillbaks i tiden. Men om
man går efter det sist bevisade blir det så som du säger Master 4.
Nya rön förändrar historien kontinuerligt. Hade trådens fråga ställts vid ett annat
tillfälle hade svaret kanske varit helt annorlunda. Vad vet vi om vad man vet om 100 år. Man kan aldrig vara för säker.
|
master4
Medlem
|
#41 Skrivet: 19 Aug 2007 16:02
Du har så klart helt rätt där.Men man måste ju gå efter det som man VET om just NU.Att börja sväva ut och börja "gissa" på andra tidsepoker när det inte finns något annat att gå på,är ju bara trams.När det kommer några andra vetenskapliga bevisföringar lovar jag att tänka om 
|
gröngölingen
Medlem
|
#42 Skrivet: 19 Aug 2007 16:06 - Redigerad av: gröngölingen
Helt rätt och jag har ju accepterat i tidigare inlägg detta.
Det är bara så att jag hoppas få ta ett parti mot Caissa i livet efter detta och därför
vill jag ha något att se fram emot.
|
Capt_Nemo
Medlem
|
#43 Skrivet: 19 Aug 2007 16:09
Skall vi döpa om tråden till "NÄR UPPFANNS SCHACKET"?
|
master4
Medlem
|
#44 Skrivet: 19 Aug 2007 16:25
Tråden heter ju" vem kom på schacket"..........vad är det för skillnad mellan detta och " när uppfanns schacket" då??
|
gröngölingen
Medlem
|
#45 Skrivet: 19 Aug 2007 16:28
Frågorna hör ihop. När man vet när vet man vem. Eller tvärtom.
|
gröngölingen
Medlem
|
#46 Skrivet: 19 Aug 2007 16:34
En tillkommande fråga i tråden. Vem kom på och uppfann Musik. Jag har hört att
man hittat musikinstrument i sydamerika. Äldsta instrumenten. Var det indianerna
där då som uppfann musiken.
|
Capt_Nemo
Medlem
|
#47 Skrivet: 19 Aug 2007 16:35
Vet man VEM så vet man NÄR... Men om vi inte kan fastställa en person, utan att det är ett "folkspel" så blir det väl spekuleringar fram tills dess regelverk instiftats, eller? Jeg hade tyckt det varit kul men EN person som kunde ta åt sig äran!!!
|
gröngölingen
Medlem
|
#48 Skrivet: 19 Aug 2007 16:35
Jag tror egentligen lika lite på det som att det var indierna som uppfann schack.
|
master4
Medlem
|
#49 Skrivet: 19 Aug 2007 16:36
när uppfanns schacket och vem kom på schacket...är väll samma fråga?? vad är det för bra att döpa om tråden till "när uppfanns schacket då Capt_nemo??????
|
gröngölingen
Medlem
|
#50 Skrivet: 19 Aug 2007 16:37
Citerar: Capt_Nemo, #47: EN person som kunde ta åt sig äran!!!
Zinkgruvan hade ju ett namnförslag i ett annat inlägg.
|
gröngölingen
Medlem
|
#51 Skrivet: 19 Aug 2007 16:39
Citerar: Capt_Nemo, #47: "folkspel"
Vem?? behöver inte vara en person. Kan också syfta på ett folk.
|
master4
Medlem
|
#52 Skrivet: 19 Aug 2007 16:39
Går väll aldrig att namnge EN peron för detta.men däremot går det att fastslå att schacket kom till på 500talet e.k.
|
Capt_Nemo
Medlem
|
#53 Skrivet: 19 Aug 2007 16:39
Musik är väl luddigare än schack? Jojken har ju bevisligen poppat upp på flera ställen i världen av varandra oberoende kulurer... Antar att musik till skillnad från schack är inneboende i den mänskliga skapelsen. Liksom hos fåglar och syrsor etc.
|
gröngölingen
Medlem
|
#54 Skrivet: 19 Aug 2007 16:41
Var det Indianerna som uppfann musik för att dom kunde spela.
Var det grekerna som uppfann navigation därför dom kunde segla.
Var det indierna som uppfann schack därför dom kunde spela.
|
gröngölingen
Medlem
|
#55 Skrivet: 19 Aug 2007 16:43
En del menar att schack är en konst, en vetenskap etc. liksom dom övriga
två begreppen.
|
Capt_Nemo
Medlem
|
#56 Skrivet: 19 Aug 2007 16:43
"Går väll aldrig att namnge EN peron för detta.men däremot går det att fastslå att schacket kom till på 500talet e.k." - I rest my case!
|
gröngölingen
Medlem
|
#57 Skrivet: 19 Aug 2007 16:44
Att spela schack tror jag i högsta grad är en inneboende begåvning eller så tränad
hos människan liksom begåvning för musik.
|
master4
Medlem
|
#58 Skrivet: 19 Aug 2007 16:46
så e det bara....allt annat att försöka namnge EN person för detta är ju stolligt..som att hitta den som uppfann musiken ungefär
|
Capt_Nemo
Medlem
|
#59 Skrivet: 19 Aug 2007 16:46
OK! Det finns skrifter med regler för enpassant, rockad etc från 500???
|
master4
Medlem
|
#60 Skrivet: 19 Aug 2007 16:51
Nej det finns det INTE ! passanten kom till på 1800talet. rockaden lite tidigare..Schacket var lite annorlunda på 500-talet..men i princip gick det ut på att matta motståndaren som i modernt schack.
|