Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Vattumannen
<< . 1 . 2 . 3 . 4 . 5 . 6 . 7 . 8 . 9 . 10 ... 12 . 13 . >>
Författare Meddelande
Zita
Medlem
#211 Skrivet: 24 Jul 2007 18:57

Citerar: Antagonist, #240:
En spelare utan pjäser kan naturligtvis inte sätta matt, han kan inte ens konstruera en ställning där motståndaren blir matt och därför existerar en liten, jätteliten regel om att man helt jävla naturligtvis inte kan vinna utan pjäser kvar. Inte ens i blixt, en mindre i korr.

Jo det är precis det man kan, skämtare där. Man kan vinna med ensam kung mot hur många pjäser som helst, nämligen på tid.
Var det lillasystern som fnissade

Antagonist
Medlem
#212 Skrivet: 24 Jul 2007 19:02

Citerar: Zita, #211:
Jo det är precis det man kan, skämtare där. Man kan vinna med ensam kung mot hur många pjäser som helst, nämligen på tid.
Var det lillasystern som fnissade

Men nej idiot, enligt schackonlines nuvarande system (vilket är en bug) så ja, det kan man. Men är lika regelvidrigt som att vrida huvudet av en hockeyspelare med pianostämmare i ishockey. Fortsätt plugga på dina regler så kan vi prata mer sen, lillasystern skrattar åt dig...

sture_lindberg
Medlem
#213 Skrivet: 24 Jul 2007 19:12

jag är utbildad schackdomare.man kan INTE vinna vare sej på tid eller på annat sätt med bara ensam kung.helt klart. att det går att göra det här på schackonline är en helt annan sak..Det är alltså en felaktighet här.. Sture

Zita
Medlem
#214 Skrivet: 24 Jul 2007 19:35

Undanber mig att bli kallad idiot och vänder mig till schackdomare Sture.
Tänk dig följande scenario: Vit har kung, springare och löpare mot svarts kung.
Vit har 2 minuter kvar på klockan, svart har 22 minuter kvar.
Vit flyttar och flyttar men klarar ej av att matta och så faller kläppen, tiden gick ut för vit.
Hur dömer du

BarbieGirl2007
Medlem
#215 Skrivet: 24 Jul 2007 19:41

Sture: man kan INTE vinna vare sej på tid eller på annat sätt med bara ensam kung
Zita: Undanber mig att bli kallad idiot och vänder mig till schackdomare Sture
Zita: Vit har kung, springare och löpare mot svarts kung

Antagonist
Medlem
#216 Skrivet: 24 Jul 2007 20:04

Citerar: Zita, #214:
Undanber mig att bli kallad idiot och vänder mig till schackdomare Sture.

Wohoo, jag är också utbildad schackdomare, ballt, inte sant?
Jag klarar inte av töntar utan någon som helst koll som är tvärsäkra på sin sak, du förtjänade ett gott omdömde, dvs. idiot.

Citerar: Zita, #214:
Vit flyttar och flyttar men klarar ej av att matta och så faller kläppen, tiden gick ut för vit.
Hur dömer du

Det är remi.

Grön_Mamba
Medlem
#217 Skrivet: 24 Jul 2007 20:11

Citerar: sture_lindberg, #213:
jag är utbildad schackdomare

Ja då är vi två helt eniga och utbildade domare i denna fråga.

BarbieGirl2007
Medlem
#218 Skrivet: 24 Jul 2007 20:21

International Out-of-time Sheme
vs = versus
b = black square
w = white square

K vs Everything = Draw
K+ B vs K = Draw
K + N vs K = Draw
K + N + N vs K = Win
K + N vs K + N = Win
K + bB vs K + bB = Draw
K + bB vs K + wB = Win
K + N vs K + B = Win
K + B vs K + N = Win

Rest = Win

kopparn
Medlem
#219 Skrivet: 24 Jul 2007 20:22

Att ni orkar? Vill nån överklaga till SO-ledning så inte mig emot, jag spelade förståss på tiden på slutet enligt SO-regler, det räknades aut ut efter alla hade spelat klart.

Antagonist
Medlem
#220 Skrivet: 24 Jul 2007 20:46

Citerar: kopparn, #219:
Att ni orkar? Vill nån överklaga till SO-ledning så inte mig emot, jag spelade förståss på tiden på slutet enligt SO-regler, det räknades aut ut efter alla hade spelat klart.

Detta handlar naturligtvis inte om vårt parti kopparn, trodde du hade fattat det utan exklusiva påpekanden. Frågan är generellt ställd, knappt en fråga för det är så självklart för alla utom Zita...

farbrorjo
Medlem
#221 Skrivet: 24 Jul 2007 21:28

Citerar: Zita, #203:
1 dragupprepning
2 patt
3 ensam kung mot ensam kung
4 ensam kung mot kung+en lätt pjäs
Finns det fler?

Ja, 50-dragsregeln (sällsynt men när den blir aktuell i praktiken är de enligt min erfarenhet bristen på flyttade bönder som spökar...)!

Zita
Medlem
#222 Skrivet: 24 Jul 2007 21:28

Citerar: Antagonist, #220:
självklart för alla utom Zita...

Jag erkänner min okunskap, jag trodde i min enfald att jag vinner på tid om motståndarens tid går ut före min egen oavsett ställningen på brädet.
Att man måste ha ytterligare pjäs förutom kung hade jag ingen aaaning om.
När jag går tillbaka i diskussionen ser jag fler som haft samma uppfattning så vi är några idioter som lärt oss något.

Laijo
Medlem
#223 Skrivet: 24 Jul 2007 21:45

Det är inte samma regler på schack on line som i seriespelet på schack on line. I mitt parti mot Larsa i serien vann jag på tid med endast kungen kvar på scack on line, men i serien blev samma parti remi. Konstigt eller??

Grön_Mamba
Medlem
#224 Skrivet: 24 Jul 2007 22:27

SO bör väl följa de regler som Korrschackförbundet har, vilka dessa nu är och
var dom finns. Ja det går nog att hitta svaren. Antar att det är en korrschackregel
som SO följer och då är det ju faktiskt okey med vinst på tid för Kungen.
I närschack är det inte så.

Leo_
Medlem
#225 Skrivet: 24 Jul 2007 22:35

Jag skulle tro att det är omedvetet, eller rättare sagt, man har inte brytt sig om att lägga in några automatiska remifunktioner när man kodat sidan.
Dessutom gäller FIDEs schackregler mutatis mutandis även för korrschack.

Prussian
Medlem
#226 Skrivet: 24 Jul 2007 22:39

Enda gången såvitt jag vet då ensam kung kan vinna är om man spelar fult i blixt och ställer den mot motståndarens kung. Om motståndaren inte noterar detta antingen slår man av motståndarens kung eller mer korrekt anmäler feldrag!

Grön_Mamba
Medlem
#227 Skrivet: 24 Jul 2007 22:50

Ja och ett anmält feldrag korrigeras med återuppställning följt av tidstillägg. Inte
kan man väl vinna. Nej det är i så fall ett felaktigt domslut det är jag ganska säker på.

Prussian
Medlem
#228 Skrivet: 24 Jul 2007 23:08

Blixtregler? Kanske tiderna har ändrats sedan även jag gick min regelkurs. Ungefär i samma veva som dm-mästaren i blixt nordskåne fick in en sådan pärla. Som sagt tiderna ändras och även om det inte hör hit blev jag snuvad på en titel i Norrbotten på nya regler - Samma poäng och jag vann inbördes, kom tvåa! I övrigt, vem vill vinna med ensam kung. (om det bara gäller hedern alltså och inte två miljoner kronor).

GM-DarkSide
Medlem
#229 Skrivet: 24 Jul 2007 23:09

Tror det bara finns 2 sätt
vinna med endast kung.

Motståndaren ger upp
Motståndaren blir diskad

Kort sagt ska ingenting på brädet kunna ge vinst.

kopparn
Medlem
#230 Skrivet: 24 Jul 2007 23:16

Citerar: Prussian, #228:
vem vill vinna med ensam kung. (om det bara gäller hedern alltså och inte två miljoner kronor).

Jag, bara för att det var mot Antagonist, skoja bara. Jag tror tiden gick ut på natten, när de flesta sov, så......

sture_lindberg
Medlem
#231 Skrivet: 24 Jul 2007 23:23

Som redan sagts några gånger nu:: det går ALDRIG att vinna med ensam kung..vare sej i blixt,närschack eller korr..Schackonline har alltså en felaktighet som borde rättas till snarast..

Prussian
Medlem
#232 Skrivet: 25 Jul 2007 00:16 - Redigerad av: Prussian

...

master4
Medlem
#233 Skrivet: 25 Jul 2007 00:50

Och felaktigheten bordes rättas till snarast!

farbrorjo
Medlem
#234 Skrivet: 25 Jul 2007 01:19

Citerar: Leo_, #225:
Jag skulle tro att det är omedvetet, eller rättare sagt, man har inte brytt sig om att lägga in några automatiska remifunktioner när man kodat sidan

Där slog du huvudet på spiken alla som remiserat enligt de varianter som Zita (det räcker långt med dessa, furst Mysjkin/bob hund-epitet eller ej) vet också att man i några av dem "BÖR BJUDA MOTSTÅNDAREN REMI", trots att det om det rört sig om närschack i vissa varianter (ställningsupprepning är en sak, dragupprepning en annan) hade varit en annan. Å Satan i gatan, märkte just att det inom parentes sagda var tvetydigt formulerat, vad jag menade var att i fall av dragupprepning rekommenderas man när remin är ett faktum, att erbjuda sin motståndare den/felrapportera om misshälligheter uppstår...

Eftersom jag är en stollt teknologisk idiot/grottmänniska som anser att C D:n t ex aldrig borde ha uppfunnits så vågar jag nu påstå följande utan att behöva vara rädd för att tappa i prestige: Detta bör väl ändå vara en programmeringsteknisk fråga/prioritering och inte mycket att bråka om (vilket självaste Antagonist vid det här laget med all rätt framhållit ett antal gånger nu - vad båtar det att piska en död häst för att travestera och grovt/finesslöst översätta det engelska uttrycket?)...

kopparn
Medlem
#235 Skrivet: 26 Jul 2007 11:39

Nu går det att anmäla sig till nästa turnering i stjärnornas tecken, nämligen lejonet, först till kvarn gäller o den startar aut när det är fullt. Och motorer är bannlysta
Väl bekomme/ Kopparn

kopparn
Medlem
#236 Skrivet: 26 Jul 2007 12:33 - Redigerad av: kopparn

3 st har anm sig till turneringen Lejonet 6 st kvar så kör vi igång

kopparn
Medlem
#237 Skrivet: 26 Jul 2007 15:04

Endast 2 st fattas till turneringen Lejonet, så kör vi igång

kopparn
Medlem
#238 Skrivet: 26 Jul 2007 15:32