| Författare |
Meddelande |
farbrorjo
Medlem
|
#181 Skrivet: 20 Jul 2007 10:48
O K - jag rättade till mitt eget stavfel - bättre så?
|
Barbossa
Medlem
|
#182 Skrivet: 20 Jul 2007 10:56
nje
|
GM-DarkSide
Medlem
|
#183 Skrivet: 21 Jul 2007 14:08
Vad är det för förstapris
Rolig turnering med flertalet bra partier
Syns i nästa stjärntecken 
|
kopparn
Medlem
|
#184 Skrivet: 21 Jul 2007 15:45
Citerar: GM-DarkSide, #183: Vad är det för förstapris
Stjärna i boken kanske? Jo kul turnering, men du syftar förståss inte på mitt parti mot dig, he, he. Japp jag skriver i denna tråd när det är dax för nästa stjärntecken, ha det bra tills dess
|
farbrorjo
Medlem
|
#185 Skrivet: 22 Jul 2007 22:41
Citerar: Antagonist, #150: Intressant? För jävla lamt, ser coolt ut men onej, i själva verket är det kanske den allra mest simpla ställning som någonsin skådats. f4 är ju som bekant ett skitdrag som borde avstraffas, bestraffas eller helt enkelt belönas med förlust/omedelbar arkebusering. Död åt Tengil
Ännu en femetta - keep up the good work! (Chairman of the Fan Club)
|
farbrorjo
Medlem
|
#186 Skrivet: 22 Jul 2007 23:50
På förekommen anledning har jag blivit anmodad att tala om vad som är så märkvärdigt med det ovanstående: Varken mer eller mindre än vilket humoristiskt inlägg som helst, men däremot en nyttig påminnelse om att man inte behöver ta allt så gravallvarligt, att ironi är livsluft och yttrandefrihet av godo. Hursomhelst vill jag bara instämma i G M Darksides tacknot till Kopparn, han arrangerar alltid trevliga turneringar såvitt jag har märkt...
|
kopparn
Medlem
|
#187 Skrivet: 23 Jul 2007 00:21
Citerar: farbrorjo, #186: Hursomhelst vill jag bara instämma i G M Darksides tacknot till Kopparn, han arrangerar alltid trevliga turneringar såvitt jag har märkt...
Tack du är väl med i nästa?
|
pianyl
Medlem
|
#188 Skrivet: 23 Jul 2007 00:45
Min bestämda åsikt (vilken jag tror samtliga kan instämma i) är efter att ha tagit del av ert meningsutbyte gällande turneringen där dragen,både bra och dåliga sådana, diskuterades att helt outstanding vad gäller konsten att skriva långa meningar är farbrorjo som här lyser som en stjärna vilket jag är övertygad om att alla ni andra kommer att hålla med om utan särskilt stort behov av att ägna någon längre tid åt övervägande huruvida jag har rätt!
|
Mr_Green
Medlem
|
#189 Skrivet: 23 Jul 2007 00:57
Strålande. Kanske en blivande schackförfattare har upptäckts. 
|
farbrorjo
Medlem
|
#190 Skrivet: 23 Jul 2007 05:03
Njae, då bör man nog veta något om schack också...
|
farbrorjo
Medlem
|
#191 Skrivet: 23 Jul 2007 05:08
Citerar: kopparn, #187: Tack du är väl med i nästa?
Jajamen, allt annat vore en vederstyggelse - bara det inte krockar ā la tvåturneringsbegränsningen med finalspelet i "Kalabaliken i Bender". Har utsett mig själv till imaginär utomtävlanutslagen tävlande expertkommentator för amatörer där (i form av vykort som jag postar till mig själv portofritt... 
|
farbrorjo
Medlem
|
#192 Skrivet: 23 Jul 2007 05:39
Hrm, föregående inlägg blev i svamligaste laget, t o m för min smak; dessutom har jag lovat åtminstone en medlem här att vårda mitt språk efter förmåga, så alltså Kopparn: Hemskt gärna, bara det inte krockar med befintliga, pågående turneringar...
|
Antagonist
Medlem
|
#193 Skrivet: 23 Jul 2007 21:09
Kopparn, varför har du stängt av mig från dina turneringar sen du fuskade till dig vinsten på min bekostnad..? Jag tycker det är lågt att ta vinst i en ställning utan vare sig bönder eller pjäser kvar men att utestänga mig på detta vis tar verkligen priset. Jag som suktat så efter intressanta schackpartier och räfflande teoridueller, det är verkligt roligt. Hejsan.
|
swiss_perfect
Medlem
|
#194 Skrivet: 23 Jul 2007 22:38
Alla är inte som du Antagonist
|
Zita
Medlem
|
#195 Skrivet: 23 Jul 2007 22:46
hur kan man vinna utan vare sig bönder eller pjäjer
|
Zita
Medlem
|
#196 Skrivet: 23 Jul 2007 22:49
innan någon gör sig rolig, det sak så klart stå pjäser
|
Zita
Medlem
|
#197 Skrivet: 23 Jul 2007 22:58
Citerar: Antagonist, #193: Jag tycker det är lågt att ta vinst i en ställning utan vare sig bönder eller pjäser kvar men att utestänga mig på detta vis tar verkligen priset. Jag som suktat så efter intressanta
nu har jag snart fattat hur man gör, min fråga kvarstår hur kan man vinna utan vare sig bönder eller pjäser
|
Python
Medlem
|
#198 Skrivet: 23 Jul 2007 23:02
Vinst på tid när man bara har kungen kvar.
Ske egentligen räknas som remi (har jag för mig) men tror det räknas som vinst här på sO.
|
Mr_Green
Medlem
|
#199 Skrivet: 23 Jul 2007 23:37
Ensam Kung kan aldrig vinna ett parti. Vare sig det är på tid eller genom material.
Hur det är på SO vet jag inte men hoppas reglerna är samma. Någon som vet?
|
kopparn
Medlem
|
#200 Skrivet: 24 Jul 2007 02:04
Citerar: Antagonist, #193: Kopparn, varför har du stängt av mig från dina turneringar sen du fuskade till dig vinsten på min bekostnad..? Jag tycker det är lågt att ta vinst i en ställning utan vare sig bönder eller pjäser kvar men att utestänga mig på detta vis tar verkligen priset. Jag som suktat så efter intressanta schackpartier och räfflande teoridueller, det är verkligt roligt. Hejsan.
Jag har inte stängt av dig från att delta i min turnering, hur skulle jag kunna göra det, den är/var aldrig låst, så jag vet inte vart du fått det ifrån. Fuskade gjorde jag inte heller, det är vad jag förstår helt enligt SO regler att vinna på tid med kungen kvar bara, så var det för mig iaf o det var inget jag kunde eller ville påverka, när reglerna är sådana. Jag kan lukta mig till en dålig förlorare bara, när det gäller dig, men du liksom alla andra är välkommen till nästa turnering i serien, först till kvarn gäller/kopparn
|
farbrorjo
Medlem
|
#201 Skrivet: 24 Jul 2007 03:20
Citerar: kopparn, #200: Jag kan lukta mig till en dålig förlorare bara, när det gäller dig, men du liksom alla andra är välkommen till nästa turnering i serien, först till kvarn gäller/kopparn
För mig är det omöjligt att avgöra om du har rätt, och i så fall är långsintheten frapperande, eftersom du, som du säger, ej kunde styra över detta med S O-reglerna, samtidigt som det är ett faktum att, som såväl du, jag och Antagonist plus förhoppningsvis de flesta andra här på S O är väl medvetna om, det är remi enligt alla konstens regler. Vet ej om Erik kan gå in och fixa det, men man brukar ju felrapportera sånt här generellt så varför inte? Peace, brothers! 
|
Zita
Medlem
|
#202 Skrivet: 24 Jul 2007 09:11
Vill rätta mig själv, klart man kan vinna med ensam kung, just på tid. Med ensam kung mot en arme av pjäser kan det tyckas oetiskt kanske. Men om min motståndare inte klarar av att sätta matt med kung, häst och löpare? Ska jag då tycka synd om honom, henne, och ge upp? Man vet ju när man startar partiet hur mycket tid man har, överskrider man denna är det lika med förlust, solklart.
|
Zita
Medlem
|
#203 Skrivet: 24 Jul 2007 09:22
Citerar: farbrorjo, #201: r remi enligt alla konstens regler.
remi enligt schackets alla regler är väl
1 dragupprepning
2 patt
3 ensam kung mot ensam kung
4 ensam kung mot kung+en lätt pjäs
Finns det fler?
|
Leo_
Medlem
|
#204 Skrivet: 24 Jul 2007 09:42
50 -dragsregeln, samt vissa andra ställningar där mattsättning inte är teoretiskt möjlig.
Se avsnitt 5 och avsnitt 9 här: http://www.schack.se/RK/regler2005.pdf
Men man kan ju ifrågasätta det sportsliga i att spela på motståndarens tid i en död remiställning med få pjäser kvar i X-dagarspartier.
|
Grön_Mamba
Medlem
|
#205 Skrivet: 24 Jul 2007 13:17
Följer man närschackreglerna kan inte ensam Kung vinna på tid. Det är möjligt att
korr.schack har andra regler. 
|
Horndals_SK
Medlem
|
#206 Skrivet: 24 Jul 2007 14:13
Citerar: Grön_Mamba, #205: Följer man närschackreglerna kan inte ensam Kung vinna på tid
Och det får du gärna visa mej vart det står...jag har spelat schack i 18år (om inte så duktig men ändå)...men en ensam kung kan vinna på tid i närschack
|
BarbieGirl2007
Medlem
|
#207 Skrivet: 24 Jul 2007 14:25
http://www.schack.se/RK/regler2005.pdf
# 1.3 Om ställningen är sådan att ingen av spelarna har möjlighet att sätta matt,
är partiet remi.
# 6.10 Om en spelare - med undantag av de fall, där § 5.1 eller någon av § 5.2 a), b)
och c) är tillämplig - inte fullbordar det föreskrivna antalet drag på den tilldelade
tiden, är partiet förlorat för den spelaren. Emellertid är partiet remi, om ställningen är
sådan att motståndaren inte kan sätta denne spelare matt med någon som helst följd
av regelrätta drag (dvs. vid det mest oskickliga motspel).
|
Leo_
Medlem
|
#208 Skrivet: 24 Jul 2007 14:27
Att en ensam kung inte kan vinna på tid står t ex i avsnitt 5.2 eller 9.6 i reglerna.
|
trulpen
Medlem
|
#209 Skrivet: 24 Jul 2007 16:57
Rapportera partiet till Erik, sa fixar hen det, ska ni se.
|
Antagonist
Medlem
|
#210 Skrivet: 24 Jul 2007 18:50
Helvete vilket liv, mitt inlägg var ett skämt, bara så ni vet.
Men, eftersom nu debatten uppstått;
En spelare utan pjäser kan naturligtvis inte sätta matt, han kan inte ens konstruera en ställning där motståndaren blir matt och därför existerar en liten, jätteliten regel om att man helt jävla naturligtvis inte kan vinna utan pjäser kvar. Inte ens i blixt, en mindre i korr.
Fniss gossar, fniss.
|