Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Fransköppning, vilken variant är schtekigast?
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 .
Författare Meddelande
Vert
Moderator
#361 Skrivet: 10 Aug 2017 14:17 - Redigerad av: Vert

Citerar: sture_lindberg, #360:
Han andvänder uttryck som att jag hånar den andra tråden..

Nej, det gör han inte. Han frågar om din kommentar ska tolkas som ett hån mot den andra tråden.

Att han inte är så värsta imponerad av mina varianter.

Detta är ingen positv kommentar från PeterTrsavecs sida, men det finns å andra sidan inget krav på att vara positiv.

Och frågesätter hur jag kan visa remivarianter.

Han ifrågasätter inställningen att vilja spela remi som vit. (Jag håller f.ö. med om detta, och spelar naturligtvis för att vinna även mot högre rankade.)

Men tydligen är det skillnad på folk och folk. Trist.

Inte alls.

sture_lindberg
Medlem
#362 Skrivet: 10 Aug 2017 14:26

Ok,mina svar har jag redan angivet..Alltså inget hån mot Peters tråd,Och alla är inte som du och Peter när det gäller remivarianter.Jag visar ju bara remivarianterna för folk som är NÖJDA med remier mot bättre spelare,inga andra.
Och jag och andra med mig har ju vår fulla rätt att spela så många remier vi vill naturligtvis.

Nu kanske vi kan gå vidare ?

Vert
Moderator
#363 Skrivet: 10 Aug 2017 14:33

Citerar: sture_lindberg, #362:
Alltså inget hån mot Peters tråd

Gott så.

Och alla är inte som du och Peter när det gäller remivarianter.Jag visar ju bara remivarianterna för folk som är NÖJDA med remier mot bättre spelare,inga andra.

Jag skulle väl egentligen också kunna ifrågasätta värdet av att spela olika varianter beroende på motstånd - det borde, enligt min uppfattning, vara bättre att ha samma inställning i alla partier, och också spela på samma sätt i alla partier - men det kan vi lämna därhän då det är en helt annan fråga.

Och jag och andra med mig har ju vår fulla rätt att spela så många remier vi vill naturligtvis.

Givetvis!

Nu kanske vi kan gå vidare ?

Enig!

sture_lindberg
Medlem
#364 Skrivet: 10 Aug 2017 16:02

Nu har jag satt upp en tema-- turnering där alla måste spela : AVBYTESVARIANTEN i franskt !

1.e4-e6
2. d4--d5
3. exd5 är givna drag.
Sen får ni spela hur ni behagar

Få se hur många som vågar anta denna utmaning.
Jag har satt upp den som orankad för säkerhets skull

sture_lindberg
Medlem
#365 Skrivet: 10 Aug 2017 18:59

EN plats kvar nu bara !

sture_lindberg
Medlem
#366 Skrivet: 10 Aug 2017 20:11

Ok då har jag startat turneringen !

Tänk på att utföra de 3 första dragen rätt.

Och lycka till

sture_lindberg
Medlem
#367 Skrivet: 11 Aug 2017 15:31

Glädjande nog så har samtliga 10 partier följt den franska avbytesvariantens första 3 drag.

Ska bli intressant att följa dessa partier

sture_lindberg
Medlem
#368 Skrivet: 11 Aug 2017 16:53

Och som jag ser det så blir det många intressanta partier..Tycker faktiskt inte att något parti är" fegt remiparti" som någon har uttryckt sig om partier i avbytesvarianten.

sture_lindberg
Medlem
#369 Skrivet: 11 Aug 2017 21:40

Det första partiet klart..En vinst i 14 drag..Knappast någon "fegremi" alltså.

Vert
Moderator
#370 Skrivet: 15 Aug 2017 21:18

Jag noterar att det - såhär långt, med ett parti som fortfarande pågår - har blivit en vinst för vit, tre vinster för svart och fem remier. Det är ingen statistik som vitspelarna kan vara överdrivet nöjda med, men det behöver ju såklart inte bero på öppningen.

sture_lindberg
Medlem
#371 Skrivet: 15 Aug 2017 21:26

Nej det är mera tillfälligheter.

Vert
Moderator
#372 Skrivet: 15 Aug 2017 21:31

Jag noterar att du uttrycker dig med din vanliga tvärsäkerhet. Kanske har du också (som omväxling) rätt, men jag tvivlar inte för ett ögonblick på att du - om resultaten varit de omvända - hade sett det som inte tillfälligheter utan en indikation på avbytesvariantens förträfflighet. Därför tänkte jag att jag - i objektivitetens namn - skulle uppmärksamma resultaten så att alla läsare får tillfälle att bilda sig en uppfattning. Resultaten från turneringen hittas här.

Spedicken
Medlem
#373 Skrivet: 15 Aug 2017 21:35

Jag tror jag får tacka Sture Lindberg lite. Nu har jag gett mig den på att vederlägga avbytesvarianten pga vad han skrivit i den här tråden. Jag har tittat på en del idéer för svart och även hittat lite egna idéer. Som vanligt när jag spelar på nätet får jag möta avbytesvarianten i ungefär hälften av partierna, så jag har fått många chanser att praktisera idéerna. Numer är jag bara glad om jag får möta exd5, då vet jag att jag har utjämnat efter tre drag som svart, inte många svart-öppningar man kan få en sån fin början på. Dessutom vet jag att jag har ett mentalt övertag eftersom vit med exd5 avslöjat sig som en fegspelare, alternativt att han är dåligt på teori eller att han är rädd för svartspelaren.

TBchess
Medlem
#374 Skrivet: 15 Aug 2017 21:53 - Redigerad av: TBchess

Min känsla är att vit i avbytesvarianten inte direkt spelar för att behålla, eller utöka, den lilla fördel han har från start. Jag upplever det snarare som att vit tillåter svart att utjämna relativt enkelt för att uppnå ett läge med en lättspelad position (dock lättspelad för båda sidor). Anledningen till att jag ändå spelar den ibland är den ofta leder till positioner där den schackliga förmågan, snarare än spelöppningskunskapen, fäller avgörandet.

sture_lindberg
Medlem
#375 Skrivet: 15 Aug 2017 22:28

Citerar: TBchess, #374:
Anledningen till att jag ändå spelar den ibland är den ofta leder till positioner där den schackliga förmågan, snarare än spelöppningskunskapen, fäller avgörandet.

En helt riktig slutsats.

sture_lindberg
Medlem
#376 Skrivet: 15 Aug 2017 22:32

Citerar: Spedicken, #373:
Dessutom vet jag att jag har ett mentalt övertag

Tvärtom...VIT får ett mentalt övertag då svartspelaren inte har någon nytta av sina preparerade franska varianter

Spedicken
Medlem
#377 Skrivet: 15 Aug 2017 22:41

Citerar: sture_lindberg, #376:
Tvärtom...VIT får ett mentalt övertag då svartspelaren inte har någon nytta av sina preparerade franska varianter

Första gångerna svart möter den är det säkert så, men förr eller senare så börjar svart titta på vad han ska spela mot den. Den är så pass vanlig nu, så överraskningsmomentet har försvunnit för länge sen.

sture_lindberg
Medlem
#378 Skrivet: 15 Aug 2017 22:49

Citerar: TBchess, #374:
Anledningen till att jag ändå spelar den ibland är den ofta leder till positioner där den schackliga förmågan, snarare än spelöppningskunskapen, fäller avgörandet.

Vad säger du om detta då Spedicken ?

Spedicken
Medlem
#379 Skrivet: 15 Aug 2017 23:14

Citerar: sture_lindberg, #378:
Vad säger du om detta då Spedicken ?

Du menar alltså att det inte finns någon teori efter 3 drag i Franskt som är en av de absolut vanligaste öppningarna? Och oavsett om det finns teori eller inte, så är exd5 ett tecken på rädsla eller lathet. Svarts statistik mot vit i den här varianten är ovanligt bra.

Trivs man med att spela exd5 så tidigt, så ska man göra det, jag tackar och tar emot. Jag intalar mig att jag har minst remi som svart och försöker dessutom spela på vinst. Vit vill säkert också vinna ibland, men det bryr jag mig inte om.

sture_lindberg
Medlem
#380 Skrivet: 15 Aug 2017 23:18

Citerar: Spedicken, #379:
så är exd5 ett tecken på rädsla eller lathet.

Jag ser det snarare som att vara strategisk .

Men som sagt man kan se det olika.

Spedicken
Medlem
#381 Skrivet: 15 Aug 2017 23:35

Citerar: sture_lindberg, #380:
Men som sagt man kan se det olika.

Ja precis. Och om både vit och svart trivs med ställningen så är allt frid och fröjd.

sture_lindberg
Medlem
#382 Skrivet: 16 Aug 2017 00:14

Så rätt.

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 .
Du måste logga in för att kunna posta!