Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Fransköppning, vilken variant är schtekigast?
<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . >>
Författare Meddelande
sture_lindberg
Medlem
#331 Skrivet: 5 Aug 2017 12:44

Citerar: Etana64, #360:
Spela det mot Carlssen,så är du nog kaputt.lol

Jo men det är man väl i ALLA varianter.

Etana64
Medlem
#332 Skrivet: 5 Aug 2017 15:43

uct2
Medlem
#333 Skrivet: 5 Aug 2017 17:53 - Redigerad av: uct2

Citerar: G_arvid, #308:
Jag ser för övrigt att chess-db.com verkar ha plusstatistik för vit i din variant, men det är ju nu bara statistik och ingenting att bry sig om.

Sorry G_arvid och andra som kritiserar Sture för att han inte accepterar statistik, jag tror ni missförstått honom helt.

Minns ni inte hur han för inte allt för länge sedan använde en lysande enkel enkätfråga för att bevisa att majoriteten av SO-medlemmarna även är medlemmar i en fysisk schackklubb? Kommer ni verkligen inte ihåg hur elegant Sture slog hål på all kritik som brukar användas för att validera den typen av statistik? Eftersom ingen hade något bättre att komma med hade Sture rätt. Mycket elegant statistisk bevisföring!

Ergo, om Sture anser att era schackdatabaser ger en felaktig bild av verkligheten har han säkert rätt; Sturisk statistik ligger på en högre nivå som vi mugglare nog inte riktigt kan förstå.

Gugubben
Medlem
#334 Skrivet: 5 Aug 2017 18:49

Sture, du rekommenderar avbytesvarianten därför att du snabbt vill komma till slutspel.
Jag tycker du kunde visa ett par partiexempel så jag förstår hur du menar.

sture_lindberg
Medlem
#335 Skrivet: 5 Aug 2017 23:01 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: uct2, #333:
Ergo, om Sture anser att era schackdatabaser ger en felaktig bild av verkligheten har han säkert rätt; Sturisk statistik ligger på en högre nivå som vi mugglare nog inte riktigt kan förstå.

Äntligen någon som fattar

sture_lindberg
Medlem
#336 Skrivet: 5 Aug 2017 23:03 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Gugubben, #334:
Sture, du rekommenderar avbytesvarianten därför att du snabbt vill komma till slutspel.
Jag tycker du kunde visa ett par partiexempel så jag förstår hur du menar.

ja jag ska ju visa det i morgon som jag skrev förut..

Häng med då Men jag vill inte slösa med min tid,,så jag kommer inte fortsättningsvis ge flera exempel..Så det gäller att hänga med från början

Men något helt parti kommer jag inte att visa,utan även då en
öppningsvariant..

Något får ni väl tänka ut själva ...Underskatta inte ert egna spel.

Men ni kommer att få en fin grogrund av mig,nöj er med detta.

sture_lindberg
Medlem
#337 Skrivet: 6 Aug 2017 18:06 - Redigerad av: sture_lindberg

Ser på fri-idrotts VM..Så jag skjuter upp med att visa öppningsvarianten..

Den kommer troligtvis i morgon i stället.

sture_lindberg
Medlem
#338 Skrivet: 8 Aug 2017 20:28 - Redigerad av: sture_lindberg

Här kommer den säkra remivarianten som jag utlovade :

e4--e6
d4--d5
exd5--exd5
Sf3--Sf6

Se5--Ld6
Le2--0-0
Sc3--c5
Sb5 här är en ganska så säker remi klar.
Klart man även kan VINNA i denna variant om svart inte spelar som bäst.Men remi har man redan fixat i princip

Hoppas att de flesta är nöjda med denna variant om man lätt vill ta remi mot fransk öppning

salemslot
Medlem
#339 Skrivet: 9 Aug 2017 00:30

Tycker du ska ha kredd för att du kör ditt eget race Sture. Kommer nog inte spela dina öppningar men att du har hittat det som DU trivs med är ju det viktiga!

Gugubben
Medlem
#340 Skrivet: 9 Aug 2017 00:50

Jag försöker förstå vad i vits ställning som Sture trivs så bra med. Tycker nämligen att svart står bra... Det skulle kunna fortsätta 8.Sb5 - cxd4, 9. Sxd6 - Dxd6, 10. Dxd4 - Te8, 11. Lf4 - g5!?

sture_lindberg
Medlem
#341 Skrivet: 9 Aug 2017 01:35 - Redigerad av: sture_lindberg

Jag håller mej till att visa öppningar dock..Långa invecklade öppningsvarianter finns att kika på i andra trådar

sture_lindberg
Medlem
#342 Skrivet: 9 Aug 2017 01:39

Citerar: Gugubben, #340:
Det skulle kunna fortsätta 8.Sb5 - cxd4, 9. Sxd6 - Dxd6, 10. Dxd4 - Te8, 11. Lf4 - g5!?

Så ska man naturligtvis inte spela som vit.

Gugubben
Medlem
#343 Skrivet: 9 Aug 2017 08:15

Jag fortsatte bara på din "säkra remivariant" Sture.
Du avslutade din variant med 8.Sb5.
Vad föreslår du att vit ska spela efter svarts åttonde drag cxd4?

Bobotvinnik
Medlem
#344 Skrivet: 9 Aug 2017 10:33 - Redigerad av: Bobotvinnik

Ryskt med omvända färger. Vits märkliga Se5 gör att han kommer in i huvudvarianten av ryskt (rätt klen utdelning med vit) med omvända färger och han har inte mertempo med vit eftersom svart inte förlorat tempo här. http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=12961 06

Bobotvinnik
Medlem
#345 Skrivet: 9 Aug 2017 10:46

Citerar: sture_lindberg, #342:
Så ska man naturligtvis inte spela som vit.

9.Sxd6 är enda rimliga draget väl?!

sture_lindberg
Medlem
#346 Skrivet: 9 Aug 2017 13:02 - Redigerad av: sture_lindberg

Jag skrev ju förut att jag bara visar de viktiga ÖPPNINGSdragen..Mittspel och slutspel får vitspelaren klara av själv. Men det blir inget problem efter de öppningsdrag jag har publicerat .

Så kom inte dragandes med .... vad vit ska spela mellan drag 9 till 40 tack..

Det går utanför trådämnet.

remi314
Medlem
#347 Skrivet: 9 Aug 2017 14:12

Här kommer ett litet inlägg från en mycket lågrankad amatör. Vad är svarts bästa fortsättning efter den hör öppningen?

e4 e6
d4 d5
e5 c5
c3 Sc6
Sf3 Db6
Ld3 cxd4
cxd4 Ld7
0-0 Sxd4
Sg5

Bobotvinnik
Medlem
#348 Skrivet: 9 Aug 2017 14:42 - Redigerad av: Bobotvinnik

Citerar: remi314, #347:
Vad är svarts bästa fortsättning efter den hör öppningen?
Tittar man på statistiken så finns de en lång rad drag som är OK. Vad som tydligen ska undvikas är bondedrag i den här ställningen. Le7 eller Sh6 eller
Sge7 t.ex verkar vara bra drag däremot

Vert
Moderator
#349 Skrivet: 9 Aug 2017 14:52 - Redigerad av: Vert

Citerar: remi314, #347:
Här kommer ett litet inlägg från en mycket lågrankad amatör. Vad är svarts bästa fortsättning efter den hör öppningen?

Vanligast tycks väl 9...Sc6, 9...Le7 och 9...g6 vara. Gamle stormästaren Gligoric spelade, som 78-åring, på detta sätt (som svart).

sture_lindberg
Medlem
#350 Skrivet: 9 Aug 2017 15:03 - Redigerad av: sture_lindberg

Ok men detta är ju knappast avbytesvarianten. Och inte i exemplet 347 heller..Det finns en annan tråd där sådana varianter behandlas.

remi314
Medlem
#351 Skrivet: 9 Aug 2017 19:09

Ursäkta att jag inte observerat att det bara handlade om avbytesvarianten.

salemslot
Medlem
#352 Skrivet: 9 Aug 2017 19:25

Den här tråden har kommit att handla om avbytesvarianten. I den andra tråden är diskuteras franskt på ett mer allmänt plan.

Gugubben
Medlem
#353 Skrivet: 9 Aug 2017 20:38

Sture, det är nu så att karaktären på mittspelet beror på öppningen. Och inte tycker jag att den variant jag föreslog för svart, tillhör något annat än öppningsspelet. Så min fråga till dig var relevant.
Får jag välja så tar jag svart sju dagar i veckan i din "säkra remivariant". Jag skulle komplicera spelet och ta kommandot, och vem tackar nej till det?

sture_lindberg
Medlem
#354 Skrivet: 9 Aug 2017 20:51 - Redigerad av: sture_lindberg

Citerar: Gugubben, #353:
Får jag välja så tar jag svart sju dagar i veckan i din "säkra remivariant". Jag skulle komplicera spelet och ta kommandot, och vem tackar nej till det?

Ja du har ju den smak som passar dig.

De som gillar avbytesvarianten föredrar så klart vits ställning ,med råge

Och det finns inget att komplicera i denna ställning..ja om du inte börjar att offra pjäser eller bönder då så klart..men då blir det ju mest komplicerat för dig själv .

Det är en säker väg till att få remi skrev jag ju.

sture_lindberg
Medlem
#355 Skrivet: 9 Aug 2017 20:57 - Redigerad av: sture_lindberg

Nästa gång ska jag ånyo vissa en variant man har stora chanser att spela på VINST med.

För att bevisa att det även naturligtvis går att sikta på vinst i avbytesvarianten.

Och detta är på gång !!

Bobotvinnik
Medlem
#356 Skrivet: 10 Aug 2017 09:21

Citerar: sture_lindberg, #354:
Och det finns inget att komplicera i denna ställning..

Efter de dragen du visar Sture kan spelet bli enormt komplicerat. Det är som sagt en teoriställning i ryskt med omvända färger där vit tappat tempot så det är exakt samma sak. http://www.chessgames.com/perl/chessgame?gid=13736 59

PeterTrsavec
Medlem
#357 Skrivet: 10 Aug 2017 13:35

Citerar: sture_lindberg, #341:
Långa invecklade öppningsvarianter

Är det ett hån mot den andra tråden? Dina varianter som Du lägger blir man inte så imponerad av. Sen att gå in med inställningen att lägga upp varianter som är remier enligt dig är väl fel, varför ska man spela på remi som vit?

sture_lindberg
Medlem
#358 Skrivet: 10 Aug 2017 13:53

Citerar: PeterTrsavec, #357:
Är det ett hån mot den andra tråden? Dina varianter som Du lägger blir man inte så imponerad av. Sen att gå in med inställningen att lägga upp varianter som är remier enligt dig är väl fel, varför ska man spela på remi som vit?

Vad då hån ?
Jag lägger inte upp varianter för att imponera på dig Peter. Du spelar väl knappast avbytesvarianten ?

Om man möter en spelare som har över 300 i rating så blir nog de flesta nöjda med remi..Inte du ?
Och varför skulle man inte kunna spela på remi då ?

Och till sist;Hade inte du och jag ett "avtal" att vi skulle skriva i våra "egna" trådar. Alltså du om alla franska varianter och jag skulle hålla mig just till avbytesvarianten..

Vert
Moderator
#359 Skrivet: 10 Aug 2017 13:58

Citerar: sture_lindberg, #358:
Och till sist;Hade inte du och jag ett "avtal" att vi skulle skriva i våra "egna" trådar. Alltså du om alla franska varianter och jag skulle hålla mig just till avbytesvarianten..

Nog gällde väl "avtalet" vad trådarna skulle handla om, inte vem eller vilka som skulle skriva i vilken tråd. Det står var och en fritt att skriva i vilken tråd han/hon vill, så länge han/hon håller sig till ämnet.

sture_lindberg
Medlem
#360 Skrivet: 10 Aug 2017 14:05

Citerar: Vert, #359:
Nog gällde väl "avtalet" vad trådarna skulle handla om, inte vem eller vilka som skulle skriva i vilken tråd. Det står var och en fritt att skriva i vilken tråd han/hon vill, så länge han/hon håller sig till ämnet.

Jo helt riktigt Vert.
Klart Peter är välkommen att skriva i denna tråd.Inte tu tal om annat.
Men han kommer in och ger en massa negativa kommentarer det är det jag vände mig emot.

Han andvänder uttryck som att jag hånar den andra tråden..
Att han inte är så värsta imponerad av mina varianter.
Och frågesätter hur jag kan visa remivarianter.

Snacka om negativitet.

Å andra sidan har jag valt att inte ens gå in och kommentera hans youtubeinlägg osv.

För att undvika negativitet.
Men tydligen är det skillnad på folk och folk. Trist.

<< 1 ... 9 . 10 . 11 . 12 . 13 . 14 . 15 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!