| Författare |
Meddelande |
mevensso
Medlem
|
#1 Skrivet: 9 Nov 2006 10:43
Hej alles.
När jag var yngre och gick på schackklubb här i Ljusdal spelade vi "chock", som vi kallade det. Jag undrar om det är utbrett i landet att man spelar det ?
Spelet går till på följande sätt. Man spelar 2 mot 2. Jag och min medspelare har olika färger, vit/svart, och om jag slår en pjäs av min motståndare ger jag den till min medspelare och han får sätta in den vart som helst utom på sista raden om det är en bonde och sätta motståndaren i matt.
Detta spelas naturligtvis i blixt så det blir fart och fläkt. Vad jag kommer ihåg var detta dagens höjdpunkt efter att dagens serie blivit avklarad.
Spelas detta ?
Macke
|
McHucado
Medlem
|
#2 Skrivet: 9 Nov 2006 10:44
Börneschack i Skåne.
|
shieldfire
Medlem
|
#3 Skrivet: 9 Nov 2006 12:03 - Redigerad av: shieldfire
Obsalut - finns väl inte en klubb där det inte spelas.
För än mer fart o fläkt fortsätter man nästa "rond" med den tid som var kvar på klockorna när ena laget vunnit föregående rond...
Behöver förresten inte vara 2+2, 3+3 är också vanligt. Då sitter den "sämsta" i mitten och får "alla" pjäser.
|
erik
Moderator
|
#4 Skrivet: 9 Nov 2006 13:19
Ojojoj, jag har minnen av många svettiga och roliga shock-partier Även om jag tror det är riktigt dåligt för ens vanliga schackspel...
Jag hade en länk till en riktigt bra engelsk sida dedikerad till shock, men kan inte hitta den nu tyvärr.
|
Nigge
Medlem
|
#5 Skrivet: 12 Nov 2006 13:19
Spelar Chock väldigt mycket med mina kompisar när vi har lediga stunder på schacktävlingar och så...
|
AkiShinji
Medlem
|
#6 Skrivet: 12 Nov 2006 21:58
Min brorsa har varit Sverigemästare i schock. ^^ Vi brukar spela det på klubben ibland. Bra övning på att se vad man kunde ha gjort om man bara kunde gjort sådär... Jättekul.
|
Martin-Devenney-1611
Medlem
|
#7 Skrivet: 12 Nov 2006 22:49
Nu var ju kanske inte motståndet enormt då Simon Rosberg bar Tim Johansson till sin SM-titel...
|
AkiShinji
Medlem
|
#8 Skrivet: 13 Nov 2006 07:35
Citerar: Martin-Devenney-1611, #7: Nu var ju kanske inte motståndet enormt då Simon Rosberg bar Tim Johansson till sin SM-titel... Äsch, ändå kul att skriva lite, Devenney. xP
|
Darlanio
Medlem
|
#9 Skrivet: 12 Mar 2010 14:12
Citerar: erik, #4: Jag hade en länk till en riktigt bra engelsk sida dedikerad till shock, men kan inte hitta den nu tyvärr.
Du kanske tänker på chock-sidan Bughouse?
http://www.bughouse.net/
Hittade ingen tråd om schack-varianter - någon annan som vet?
|
Malvan
Medlem
|
#10 Skrivet: 12 Mar 2010 14:28
Citerar: Darlanio, #9: Hittade ingen tråd om schack-varianter - någon annan som vet?
Vad sägs om den här? http://schackonline.com/forum/1_44849_0.html#msg13 2652
|
Arwin
Medlem
|
#11 Skrivet: 22 Mar 2010 18:25
Jupp, chock spelas lite här och var
|
Darlanio
Medlem
|
#12 Skrivet: 23 Mar 2010 08:28
Det bästa är när chock sprider sig utanför schackklubbarna... Västerås Äventyrssällskap (rollspelsförening med brädspel, kortspel, konfliktspel, levande rollspel, dans och förstås bordsrollspel på listan över aktiviteter) hade några schackbräden och jag lärde medlemmarna som ville hur chock går till. Vid några tillfällen när jag kom till lokalen (som på några sätt liknar en ungdomsgård) så spelades det chock där trots att jag (som är schackspelare) inte startat upp det hela.
Personligen föredrar jag betänketiden först till 4 på tio minuter, vilket jag också rekommenderar till inofficiella SM (som ofta spelas i samband med riktiga SM).
|