Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / fair play vad är det?
<< . 1 . 2 .
Författare Meddelande
erik
Moderator
#31 Skrivet: 4 Jul 2004 23:12

RubenTrut: Alla de bästa schackspelarna i världen använder sig på ett eller annat sätt av datorhjälp. I "professionellt" korrschack används datorer i stor utsträckning. Schack kanske är ett fjantigt spel i och för sig ;)

RubenTrut
Medlem
#32 Skrivet: 4 Jul 2004 23:31

Sckack kan i sina bästa stunder vara rena mentala yogan, allt annat än fjantigt.
Men om jag spelar med en Dell så borde inte stå "Kalle Karlsson" som motståndare.
Simple as that.

De personer som använder datorhjälp, under sken av at det är egen förmåga,mäter sig under falska premisser.
Den personen blir väg och funnen för lätt i sitt innersta, och är sådeles den stora förloraren.
Det är inte något fel att förlora om man går ner med flaggan i topp!

asvo
Medlem
#33 Skrivet: 5 Jul 2004 08:29

Jag tillhörde dem som ville att vi som anv.schackmotor skulle få en stjärna i kolumnen och skriva det på vår personliga sida.Idag anser jag att det blev en floop !

Larsa
Medlem
#34 Skrivet: 15 Jul 2004 09:08

Bättre att få en stjärna i himlen...

Lelle
Medlem
#35 Skrivet: 15 Jul 2004 13:33

Man ska inte lyssna¨på andra. Man spelar efter eget huvud. Spelare( medlemmar) är inget att lita på. I Närschack får man inte hjälpa. Samma regler här. De som håller på är idio..............!

asvo
Medlem
#36 Skrivet: 15 Jul 2004 13:47

bla,bla bla....

zohar
Moderator
#37 Skrivet: 15 Jul 2004 18:36

Lelle skriver: "I Närschack får man inte hjälpa. Samma regler här. De som håller på är idio..............!"
Lelle ställer inte upp några regler här, det gör Erik. Det börjar bli tröttsamt med allt prat om "fusk" när schackprogram kommer på tal. Asvo's och Erik's inlägg ovan förtydligar vilka regler som gäller. Självaste Kasparov använde sitt egenkonstruerade program när han förra året mötte "World Team" på Internet (Microsoft arr.). 40.000 människor loggade in varje dag och röstade fram ett motdrag för att försöka klå mästaren. Reglerna sa att alla tilläts analysera med hjälp av program och diskutera med varandra. Man kan ju inbilla sig att så många röstande skulle kunna omöjliggöra feldrag, speciellt när flertalet använde Fritz. Men, trots detta förlorade "World Team". Vi kan hålla ögonen öppna inför returmatchen på nätet, så kan vi alla här på SO gemensamt föreslå bra drag, med eller utan Fritz. Vore inte detta kul?

RubenTrut
Medlem
#38 Skrivet: 15 Jul 2004 20:09

Jag känner mig trygg när jag hör att kaspe ändå vann, borde inte vara så fasligt då.........;))

Larsa
Medlem
#39 Skrivet: 15 Jul 2004 23:41

Zohar!
Vet du något om när returmatchen kommer!

zohar
Moderator
#40 Skrivet: 16 Jul 2004 18:12

Nej, men jag ska kolla med webplatsen

zohar
Moderator
#41 Skrivet: 17 Jul 2004 12:14

Kasparov vs World Team:
Jag kan inte hitta länken på webben som talade om en returmatch, men ni som är intresserade kan gå in på den ursprungliga siten som handlar om denna historiska match. Länken är;
http://classic.zone.msn.com/kasparov/home.asp

Under detta klassiska parti använde World Team programhjälp, men som reglerna sade ska de som använder program deklarera detta. På sajten ovan kan ni läsa intervju med Kasparov kring ämnet. Här är ett intressant svar på en intressant fråga jag hämtat därifrån:
Question from justin:
I am an avid Internet Chess player. There are many concerns on the net about people using programs to win. Are there tricks to keep from using programs?
Kasparov:
I'm afraid not. I don't see any technical opportunity to eliminate the use of the programs. It's a matter of creating the right atmosphere for people not to cheat [against] each other. To declare you've got help from programs, is not cheating.

superdanne
Medlem
#42 Skrivet: 17 Jul 2004 16:32

hej allihopa.
Har förlorat mängder av partier på tid, men vill nu påpeka att jag är tillbaka på toppform.

<< . 1 . 2 .
Du måste logga in för att kunna posta!