| Författare |
Meddelande |
Laxfiskarn
Medlem
|
#1 Skrivet: 13 Jun 2004 18:36
Det finns en spelare som håller på och hjälper andra spelare med drag, jag kan inte fatta hur man tänker, både när man hjälper en spelare och när man tar imot den hjälpen, jag har själv fått råd om drag därför vet jag. ps ska man kontra och börja med schack program och lossas som det regnar?.
|
welder
Medlem
|
#2 Skrivet: 13 Jun 2004 19:09
Men i korrschack är det väl ok med analyshjälp?
|
asvo
Medlem
|
#3 Skrivet: 13 Jun 2004 20:56
allt är tillåtet i korr !
|
zlatan21
Medlem
|
#4 Skrivet: 14 Jun 2004 13:44
Hej alla riktiga schackspelare! Man blir bara besviken efter att ha läst sådana här inlägg. Och tappar lust att fortsätta spela här. Jag själv har just i dag konstaterat att åtminstone en av mina motståndare kunde inte själv komma på just detta drag, det måste vara någon som hjälpte honom/henne. Och sedan hittar jag detta inlägg. Är det kanske något taktikspel? Eller nytt spel: triangelschack? Om jag hjälper min motståndare i hans parti mot någon annan (som är min motståndare också), vinner jag något på det? Eller om jag hjälper någon annan med dennes parti mot min motståndare? Det verkar att den här sidan förlorar lite av sitt rykte som schackfrämjande. Hälsningar Zlatan
|
asvo
Medlem
|
#5 Skrivet: 14 Jun 2004 14:00
Man kan ju se det från andra sidan också .Fördelen med korr är att det inte går att fuska då allt är tillåtet.
|
zohar
Moderator
|
#6 Skrivet: 14 Jun 2004 17:39
Själv har jag ett kamoflagefärgat tangentbord. Ingen ser när jag gör hemliga drag. Sen kan man använda förstoringsglas när man vill analysera motspelarens pjäser, men det erkänner jag aldrig för någon. Denna diskussion är lika gammal som sajten, och de som orkar bråka om hjälpmedel kan väl bläddra genom äldre inlägg i forum. Det är lite som Asvo säger - det går inte fuska, eftersom allt tycks vara tillåtet. Till och med förstoringsglas...
|
daniel.marzban
Medlem
|
#7 Skrivet: 14 Jun 2004 18:23
Jag har spelat påSO-sidan i drygt en vecka. Jag har aldrig tidigare spelat korrschack heller. Så det är intressant för mig att läsa era inlägg på detta forum. Flar inlägg! Tack!
|
Thomson1
Medlem
|
#8 Skrivet: 14 Jun 2004 19:28
Förstoringsglas var det roligaste jag läst på den här sidan hittills!! Själv brukar jag blunda när jag gör mina drag så inte ens jag vet vad jag gör...som vissa motståndre säkert redan misstänkt...
|
Thomson1
Medlem
|
#9 Skrivet: 14 Jun 2004 19:29
Men allvarligare talat så är jag kluven inför hjälpmedel. Förstår varför man använder dom,men tycker själv att man fuskar om man inte berättar att man gör det.
|
crazyhorse
Medlem
|
#10 Skrivet: 15 Jun 2004 18:42
och här är det ett stort mörkertal av fuskare. Det är nästan komiskt att se ;)
|
Larsa
Medlem
|
#11 Skrivet: 16 Jun 2004 00:42
Häng ut personen med namn och helst bild (?)så vi vet vem det är som smyger runt här och gör sig märkvärdig. Sätt upp en bild så tar vi honom död eller levande!
|
scythehorror
Medlem
|
#12 Skrivet: 16 Jun 2004 14:35
Jag vet att det var många som hade fyllt i att de använde pogram när bara Erik kunde se det, men sen någon vecka efter att man kunde gå in på personliga sidorna och kolla så hade de bytt till NEJ istället. De som gjorde det kan ju skriva en komentar. Tror jag kollade hela topp 20 eller kanske tom topp 50. Var det detta du menade crazyhorse, eller är det något annat du kommit på?!
|
zohar
Moderator
|
#13 Skrivet: 16 Jun 2004 15:17
Som sagt, det är som asvo säger omöjligt att fuska, eftersom det är tillåtet. Rätt ord är kanske istället "tråkigt", eller om man inte vågar skylta med att man använder schackprogram så är ordet "omoraliskt". Men det syftar inte på programmet, utan på oärligheten. Gör som jag; slappna av och häng inte upp er på dessa I-landsproblem.
|
crazyhorse
Medlem
|
#14 Skrivet: 17 Jun 2004 11:54
frågan är ju vad man ska skriva? Jag använder schackmotor i en del partier inte alla. Därav en del förluster ;) Fast tilläggas ska väl att jag även förlorat med datorhjälp. Mot asvo förstås. Men jag bryr mig inte så mycket om folk säger "nej" på sidan och sedan använder datorhjälp ändå. Inte mitt problem. Lite tråkigt kanske för dom som verkligen spelar utan och möter någon utan men med ändå så att säga :-)
|
asvo
Medlem
|
#15 Skrivet: 17 Jun 2004 12:22
Jag har valt att alltid spela med hjälp annars känns det som om man skulle bli misstänkt för fusk så mycket som jag skrivit om program.Man kan ju spela utan hjälp ändå om man vill. det är ju ganska kul att prova lite nytt ! Det var ju det du gjorde i din förlust mot mej crazyhorse .Det är ju inte så viktigt att vinna prispengarna är ju inte så stora!
|
asvo
Medlem
|
#16 Skrivet: 17 Jun 2004 12:38
Med nytt menade varianter med ? som kan se intressanta ut men som kan vara en förlustvariant och då hjälper det ju inte ens med världens bästa schackmotor.
|
crazyhorse
Medlem
|
#17 Skrivet: 17 Jun 2004 22:07
helt riktigt asvo. Det är det som är tjusningen.
|
zlatan21
Medlem
|
#18 Skrivet: 17 Jun 2004 22:57
Eller den gröna färgen i fältet Avslutade(arkiverade)partier som har börjat dominera bland dina "Avslutade partier" efter att du har börjat använda dataprogram, eller hur? Har du glömt ditt inlägg den 5 dec 2003: Svar 4 av: crazyhorse SV: regler 5 dec 2003 Jag tycker det är bra att använda sig av böcker och ta de goda råd som ges. Inte minst för att man lär sig mycket av det. Passar ju väldigt bra här då man har några dagar på sig att flytta Anser inte det heller vara fusk. Om man däremot använder sig av dataprogram, så spelar man ju inte helt själv. Vad är tjusningen med schack? Att enbart vinna eller tänka själv? Jag föredrar att tänka själv., även om det ger en del förluster En variant av utmaning kan ju vara att man använder sig av programvara för att ge ett förslag på det. Hälsningar Zlatan21
|
crazyhorse
Medlem
|
#19 Skrivet: 17 Jun 2004 23:10
zlatan... ett gammalt inlägg det där ju, i december och sedan kom julen och julklapparna i form av fritz. ojdå.... man får inte ändra åsikt på forumet. Livsfarligt :-) Men jag ska väl tillägga att böcker och goda råd inte är allt för dumt fortfarande. Det är bara så mycket bättre nu med ännu djupare spel. Men allvarligt så spelar det ingen roll. Jag har som du ser inte bara partier med datahjälp. Det är bara att kolla igenom.
|
zlatan21
Medlem
|
#20 Skrivet: 18 Jun 2004 09:16
crazyhorse... Jag håller helt med dig ang. böcker även programvara, dvs. att man ska läsa på, lära sig lite teori med olika öppningar med efterföljande kombinationer och träna allt det där med datorn med installerat program. Och även att ändra åsikt, men inte princip (grundregel, grundsats, grundbegrepp), dvs. att inte använda detta i spel mot människor OM de inte godkänner det. Du och asvo har varit ärliga och erkänt att ni använder er av det. Nu är det bara upp till oss om vi ska acceptera det. Men vi är tvungna, eller hur, om vi vill spela mot er. Hur ska vi kunna tro på att ni inte använder hjälp trots att vi bad er att inte göra det? Några säger att allt är tillåtet i korr. Det tror jag inte, det är nämligen så att det inte är tillåtet, men inte heller förbjudet pga. att det är omöjligt att kontrollera, så det är bara accepterat. Som sagt, jag bara tror det, har inte läst det någonstans, det är bara min åsikt. Med hänvisning till första inlägget i detta ämne, blev jag både besviken och lite sur på sådana människor som Laxfiskarn skriver om. Vad är deras intresse i andras spel och resultat? De kanske inte tycker om en, så hjälper de hans motståndare. De själva har något intresse av att just den förlorar.
|
asvo
Medlem
|
#21 Skrivet: 18 Jun 2004 10:47
Hej Zlatan Du skriver hur ska vi kunna tro att ni inte anv. schackmotor när ni har möjlighet.Hur ska vi veta att du inte har motor blir min motfråga ? Lita aldrig på din motståndare !
|
asvo
Medlem
|
#22 Skrivet: 18 Jun 2004 11:12
Zlatan Eller hur ska vi kunna lita på dej om du inte litar på oss ?
|
Larsa
Medlem
|
#23 Skrivet: 18 Jun 2004 11:23
En fundering: Den sk hjälparen - kommer han upp helt oanmäld och ger förslag till bra drag? I så fall tycker jag att vi gör som jag skrev i mitt förra inlägg! Häng ut honom bara... Men om hjälparen först frågar om han får ge ett förslag så är det ju upp till spelaren att tacka ja eller nej. Tackar han ja borde han också upplysa sin motspelare om det. Men där finns ju ett problem: Motspelaren kan ju inte om han är normalt funtad tycka att det är särskilt kul att lira på det sättet. Eller hur?
|
crazyhorse
Medlem
|
#24 Skrivet: 18 Jun 2004 11:26
zlatan... att hjälpa andra i deras partier verkar skumt. Det är inte något jag gör iaf. Och det ska nog personen som skulle be om hjälp vara glad för :-) Hur ska du veta att jag inte använder schackmotor om jag säger mig inte göra det? Hmm bra fråga. Handlar nog om moral. I det fallet ljuger inte jag. Men hur som asvo påpekar kan jag lita på att min motståndare inte använder det?
|
asvo
Medlem
|
#25 Skrivet: 18 Jun 2004 11:49
Jo det är nog ganska vanligt att korrspelaren tar med sig partiet till klubben att titta på.Men ofta är det så att han som spelar är så insatt i ställningen att det tar lång tid för klubbkamraterna att sätta sej in i spelet.Det är också svårt att få någon annan att se seriöst på sitt eget parti .
|
erik
Moderator
|
#26 Skrivet: 18 Jun 2004 15:03
Snacka om att det här är en fråga som är het:) Jag kan bara konstatera att det i korrschackreglerna inte står något om hjälpmedel. När jag spelade i en schackklubb så tog flera personer med sina korrpartier till klubben och vi hjälpte till allihopa att komma fram till det bästa draget. Då var iofs partier mot spelare i Spanien eller Ryssland, så det kanske är en annan sak då? Jag tror iaf att det främjar schacket att låta andra ta del av partiet, och diskutera fram och tillbaka, och lära sig nya saker. Ingenting av det här går ju att kontrollera när vi alla sitter vid olika datorer, och därför är det omöjligt att införa ett förbud i frågan. Jag håller med er som tycker det är konstigt att så få tillkännager att de använder en schackmotor i sitt spel, för att låtsas att de är bättre schackspelare än de verkligen är. Om det skulle finnas uppåt ett 20-tal som bekänner användandet av schackmotorn tror jag att det skulle dra ännu fler att göra det! Många kanske heller inte inser att det är stor skillnad på ett korrparti, och ett närschacksparti (spela som vanligt). Korrpartierna blir ofta mycket långa och få "direkta" misstag görs i partierna. ((erik
|
asvo
Medlem
|
#27 Skrivet: 19 Jun 2004 16:15
Det är heller inte så konstigt att många diskuterar det här om hjälpmedel på Online. De flesta är ju amatörer och nybörjare.Det är ju så att även många elitspelare i hela världen också reagerade negativt när schackmotorerna kom. Flera slutade med korr då de inte kunde finna samma nöje med spelet som tidigare.Själv tycker jag det fortfarande är lika kul .Vad det slutar är det ingen ännu som vågar ha någon uppfattning om vad jag vet. En sak är säker schackmotorerna bidrar till mycket högre kvalite på spele både i när och korrschack.Den som vill spela utan hjälpmedel bör hålla sej till närschack !
|
Gurra602
Medlem
|
#28 Skrivet: 19 Jun 2004 16:52
Ursäkta,men vad kallas det när man spelar schack här på So? Blixtschack, korrschack. närschack eller kanske är det schack? Man blir lite vilsen i djungeln liksom. Jag som frågar är väldigt mycket nybörjare som ni kanske märker. I vilket fall som helst så är det kul att spela schack. "Gurra"
|
scythehorror
Medlem
|
#29 Skrivet: 19 Jun 2004 23:50
Det kallas korrschack(korrenspondensschack).
|
RubenTrut
Medlem
|
#30 Skrivet: 4 Jul 2004 22:57
Det är bara fjantar som använder datahjälp, du blir inget bättre i längden av det, böcker däremot bygger mer på att man spelar och lär sig förstå spelets finesser, och inre andlighet! Jag tränar emot fritz då och då men finner det alltför tråkigt, ett taskdrag då och då, som man kan spela om hemma på bordet lär man sig däremot av. Då man förlorar i långa tråkpartier vet man att man mött en fritz, om denne person inte uppgett sig att använda hjälp, så är det bara att undvika personen ifråga./ Röt Ruben Trut :))
|