| Författare |
Meddelande |
superdanne
Medlem
|
#1 Skrivet: 9 Jun 2004 13:41
Tjenare. Vad tror ni åldern spelar för roll i schack?
|
kgbb
Medlem
|
#2 Skrivet: 9 Jun 2004 14:25
Gammal är äldst!
|
superdanne
Medlem
|
#3 Skrivet: 9 Jun 2004 16:12
Man behöver inte vara gammal för att avra bra på schack. Jag tror inte att det är omöjligt att vi i framtiden kommer att få en väldigt ung schackmästare. Vad tror ni?
|
zohar
Moderator
|
#4 Skrivet: 9 Jun 2004 17:27
Värdens yngsta Stormästare är ju norrman och heter Magnus Carlsen, född -90. Åtskilliga legender finns om de stora världspelarna, såsom Karpov och Capablanca, att de var 3-4 år när de första gången slog pappa i schack. Som pedagog har jag lite svårt att tro på det, men man ska väl inte svära på det. Barn brukar i allmänhet inte kunna orientera sig korrekt i varken tid eller rum förren i 12-års åldern. Än mindre i schack. Men man kan väl inte bli för gammal? Förvisso har väl Karpov segat ihop på äldre dar. Jag själv börjar också sega lite, och jag är 35. Men Napoleon Bonaparte, som skapat många oförglömliga partier, är minst 250 år. Någon sa att han är död, men det tror jag inte. Snart säger de att jorden e rund också.
|
lubbeluring
Medlem
|
#5 Skrivet: 10 Jun 2004 16:03
Mellan 25-45år är nog idealet för schack! Sedan behövs det nog sprit för att få igång hjärnan! Eller choklad!
|
daniel.marzban
Medlem
|
#6 Skrivet: 10 Jun 2004 16:24
Gary Kasparov påstod att datorer kan inte vinna över de bästa schackspelarna. Men som vi vet fick han uppleva förlusten mot en dator när han var världsmästare. Det finns äldre schackspelare som vinner över många unga schackspelare utan att behöva dricka spritt eller äta chocklad.
|
zohar
Moderator
|
#7 Skrivet: 10 Jun 2004 16:28
Choklad är ett måste. Eller?
|
Larsa
Medlem
|
#8 Skrivet: 10 Jun 2004 22:03
Jag ska bli pappa snart... Självklart ska jag fostra barnet i schackskolan vare sig barnet vill eller inte... Jag tror att det är bra att barn får lära sig schack vid tidig ålder. Sedan om barnet sedan väljer att inte förkovra sig är det ju en annan sak. Vi lever ju i ett fritt land... Schack är ett måste, eller hur?
|