Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schackliknande spel
Författare Meddelande
göran
Medlem
#1 Skrivet: 5 Jun 2004 23:10

Är det någon av er som spelat Shogi ("japansk schack")? Finns siter på Internet.
Andra spel:
Kinesisk schack (ej att förväxla med Kina-schack) På original språk "choohing-ki".
3D schack
Schack för tre spelare
Alquergue
Peralikatuma
Awithlaknnnai
Några som känner till några av dessa?
Go
Dam
Dessa två är välkända.

Finns flera brädspel utan tärningar eller
fysiska inslag (alltså spel för tanken)???
Skriv gärna om ni känner till några.

A.Nonym
Medlem
#2 Skrivet: 6 Jun 2004 01:34

Lustiga varianter:

1) Man gör 5 drag som vanligt.. sen byter man färger och gör 5 nya drag osv...

2) "Fickspringare" Man tar bort Sc3 och Sc6 och stoppar pjäserna i fickan. När det är ditt drag får du istället för att göra ett drag plocka fram
"fickspringaren" och placera den på brädet = det räknas som ett drag. man får inte slå med det draget!

göran
Medlem
#3 Skrivet: 6 Jun 2004 16:47

Den finns en bok om bräd- och bordspel bl.a. som heter ”All Jordens spel och lekar” Bra Böcker från 1975. En foliant på 280 sidor. Finns på bibliotek. Någon som känner till ytterligare litteratur så är jag tacksam om ni hör av er.
Jag tänkte sammanställa en lista över brädspel där man enbart använder hjärnan . inga tärningar eller fysiska övningar. Kom gärna med kompletteringar så vi kan utöka listan.

1. Schack. Helt outstanding!!! Ursprung--- Indien Ålder--- från 600-talet.
Förändringar har gjorts med tiden. Redan på 1400-talet var den moderna schack reglerna utformade.
2. Kinesisk schack (choohong-ki) ----Kina ---?
Bräde: 9x10 skärningspunkter. Den mittersta delen har en vågrät remsa kallade ”floden”.
Pjäser: !6 pjäser vardera; röda och svarta. En Kejsare, 2 Mandariner, 2 Elefanter, 2 Torn, 2 Kanoner, 5 Bönder. Spelets mening är liksom schack att lägga beslag på kejsare och sätta denne i ”schackmatt”.
3. Shogi (japanskt schack) ---Japan ---tidigt 1600-tal.
Bräde: 9x9 avlånga rutor. Alla rutor och pjäser har samma färg. Äganderätt till pjäser bestäms av pjäsens riktning. 20 pjäser vardera från spelets inledning.
Pjäser: Baslinjens uppställning: spjut, springare, silvergeneral, guldgeneral, kung, guldgeneral, silvergeneral, springare, spjut. Andra raden: b2, springare och h2 torn.
Tredje raden: 9 bönder. Spelet går ut på liksom schack att schackmatta kungen.
4. Dam. (Je de dames) ---Europa ---1200-talet.
Bräde: Ett schackbräde 64 rutor. 12 pjäser vardera. Vit och svart. Den spelare vinner i korthet som har beslagit (”hoppa över”) alla motståndarens pjäser först.
4b. Polsk Dam ---Paris ---1730
Bräde 100 rutor. 20 pjäser vardera.
5. Wari. ---Egypten ---Tusentals år sedan.
Bräde: Sex skålar eller fördjupningar på vardera sida plus en extra skål på kortsidorna.
När man börjar skall varje skål innehålla fyra pjäser eller kulor.
6. Alquerque --- Spanien ----?
Bräde 5X5 skärningspunkter. 12 pjäser vardera. Mittenfältet tomt. Speklet går ut på att först beslatagit (hoppat över) alla motståndarens pjäser.
6b. Peralikatuma …Ceylon … Utökat bräde och pjäser.
6c. Awithlaknanai --New Mexico Långsmal treradig form.
7. Go --- Kina ---kallad världens äldsta spel.
Bräde: 19x19 skärningspunkter. (361) 181 svarta 180 vita pjäser.
Spelet börjar med ett rent bräde. Spelet går ut på att beslagtaga (inringa) så många av motståndarens pjäser som möjligt.
8. Luffarschack. --- Japan ---? Flera varianter. Välkänt.
9. Othello, Reversi. ---? ---?
Bräde: Ett rutindelat enfärgat bräde. Någon som vet antalet rutor?
Varje spelare lägger ut i tur och ordning sin färg av vit eller svart sida vänd uppåt på brädan..
Om man lyckas stänga in en rad genom att ha sin färg på brickorna i båda ändarna av raden så får man vända motståndarens brickor till sin färg.
Spelet går ut på att ha de flesta brickorna kvar när alla brickor är utlagda.
10. Kvarn. --- Egypten --- Ett av världens äldsta spel.
.Bräde: 3 kvadrater innuti varandra De två yttersta kvadraterna bildar ytterligare 4 kvadratar vardera. Därigenom bildas 24 skärningspunkter. Varje spelare har 9 brickor som är svarta och vita. Spelet gåt ut på att ringa in motståndaren och beslagta dess brickor.
11. Yote´ ---Västafrika ---?
Bräde med 30 fördjupningar. Varje spelare har12 olikfärgade eller olikformade pjäser vardera.
Spelet går ut på att beslaga den andres pjäser.
12. Rävspel. --- Europa, Asien >1300-talet.
Bräde. Korsformad med 33 födjupningar eller hål.
17 eller 18 höns eller får. En eller två rävar.
Spelet går ut på att hoppa över får/höns och beslagta. För får/hönssidan att gå över till andra sidan utan att förlora någon pjäs.
12b. Belägring
Bräde. Lika rävspelets men en flygel (3x3) kallas fort.
13. Solitär.---Frankrike ---1700-talet.
Spelet är ett ensamspel.
Bräde: Lika rävspelet. Spelet börjar med tomt mitthål. Den överhoppade pjäsen plockas bort och det går ut på att ha en ensam pjäs i mitthålet.
14 Kinaschack. --- Kina ---? Variant av Hamlaspelet. 2,4 eller 6 spelare.
Bräde. 6- uddig stjänformig med 15 hål i varje udd där olikformade pjäser skall placeras i början. Man vandrar över till mittemot stjärnudd genom att hoppa över pjäser. Först hem vinner.
15.Domino. ---Kina …300 år sedan 4 spelare
28 brickor med parformig kombination av 0 till sex prickar på.
Flera varianter hur utläggning av brickor sker.
15b Kinesisk domino.
32 brickor med tvåfärgade parkombinationer. Inga blanka brickor.
Flera varianter av spel. T.ex. Tjak-ma-tcho-ki och Tsung shap.

1b 3D-Schack. Någon som kan några regler?
1c ”Trespelsschack”. Ett speciellt schackbräde utformat för tre spelare och tre pjäsuppsättningar, typ, vit svart och röd.
1d ”5drag vit/5drag svart” Växlar sida efter vart femte drag.
1e ”Fickspringare schack.” Har en av springaren i fickan och plockas in senare i spelet utan att direkt kunna slå annan spelare.
Har tänkt och tillverka Kinesisk schack och Shogi spel i sommar. (Finns beskrivning i bolen jag nämnt) Någon med samma ide? då kan vi ta en match senare.

göran
Medlem
#4 Skrivet: 7 Jun 2004 19:50

Nu har det inkommit ett bidrag från scythehorror till de schackliknande spelen som heter Chock.

1f. Chock
är ett väldigt populärt spel bland schackälskare.
Regler:
• Grundregler som vanligt schack.
• Man spelar i lag minst två mot två
(kan vara fler, men två är normalt).
• Man får göra rockad även över en schackad ruta och även om kungen/tornen har flyttat (pjäserna måste bara vara på ursprungsrutan) och man får även göra "ut-rockad" (den omvända manövern).
• Den ena i laget har svart och den andre har vit.
• Om en spelare slår en pjäs får den ge den till sin medspelare, som i sin tur får sätta in pjäsen på en ledig ruta i utbyte mot sitt drag.
• En bonde får inte sättas in på första eller åttonde raden.
• Om en bonde kommer till åttonde raden promoveras den som vanligt men man byter inte ut den mot sin rätta pjäs, man får istället komma ihåg om det är t.ex. en springare eller en dam. Om bonden tas får motståndarlaget fortfarande bara en bonde att sätta in.
• Man vinner genom att sätta någon av motståndarnas konung matt.

Känner till det? Nu har vi samlat 3 st schackvarianter som spelas med samma bräde och pjäser. Finns säker flera. Skriv!
Även andra "tankespel" med bräde. Skriv!

vendel
Medlem
#5 Skrivet: 7 Jun 2004 20:15

fyrschack. el parschack
Man förlänger schackbrädan med 3 rader
åt varje håll.
en spelare på varje sida.
Spelas i lag de spelare som sitter mitt emot
varandra är ett lag.
går ut på att sätta båda motståndarna matt !
När en spelare står matt får han inte göra nåt
drag .Är alltså förlamad till matten upphävs.

vendel
Medlem
#6 Skrivet: 7 Jun 2004 20:36

fyrschack.
Man får inte slå pjäserna för en spelare som
står matt.

goranb
Medlem
#7 Skrivet: 7 Jun 2004 21:47

Hur ställer man upp basuppställningen?
Är det en spelare på varje sida Nord,syd, väst och öst? Så man står snett emot varandra, eller ställs de upp i mitten av sidan?
Använder man två olikformade uppsättningar av pjäser så man kan skilja spelarnas pjäser åt?
Har du spelat det så du vet att det funkar?
Låter spännande. Man kan alltså anfalla åt sidan
om det är som jag föreställer mig.

vendel
Medlem
#8 Skrivet: 7 Jun 2004 23:30

basställningen är som vanligt.
man ställer pjäserna rakt mot varandra.
svart mot svart.
två olika pjäsuppsättningar så man ser skillnad.
jag har spelat
det var länge sen. men det var kul.
man anfaller åt sidan ja.
eftersom spelplanen är större så är springarna
inte lika värdefulla.
och bönderna får längre att gå till dam.
taktiken är ju att kasta sig över en av motståndarna först för att slå ut hans starka
pjäser då får ju den andre svårt att förvara sig

göran
Medlem
#9 Skrivet: 8 Jun 2004 00:04

Tack vendel!
1g. Fyrschack,parschack
är en annan variant av schack. Schackets "dubbel".
Dam, torn och löparna blir starka.
Springare och bönder och även kungen blir långsamma. Det tycks spännande med samspelta anfall mot motståndaren mellan lagspelarna.
Någon som kan något om 3D-schack, Tredimensionellt schack?

scythehorror
Medlem
#10 Skrivet: 8 Jun 2004 13:35

Jag måste tillägga att det finns många variationer av chock eftersom det inte finns något internationellt förbund som slagit fast officiella regler. Jag tror att det var de här reglerna som det spelades med i chock-sm.

vendel
Medlem
#11 Skrivet: 8 Jun 2004 17:14

slagschack.
går ut på att bli av med alla sina pjäser.
Man måste slå en pjäs om man kan.
man försöker alltså ställa sina pjäser i slag.
Schack och matt gäller inte här.
vinnaren är den som ställt bort alla sina pjäser

göran
Medlem
#12 Skrivet: 9 Jun 2004 22:51

Slagschack är en variant på schack. Spelet använder schackets bräde, pjäser och pjäsernas rörelsemönster är som schack. Men det går inte ut på att göra kungen schackmatt utan att bli av med alla sina pjäser. Låter kul.

Jag kommer nu att begränsa mig till schackliknande spel. Jag lämnar Dam,Go mfl. Till schackliknande spel hör även Shogi och Kinesisk schack. Jag har hittat en hel del på Internet som gör att jag vill begränsa mig i min kartläggning. Då vill jag göra en ny klassificering.

Grupp I: Alla spel som använder schackets bräde, pjäser och slutmål.
Grupp II: Alla spel som har något avvikande bräde och pjäser men samma slutmål.
Grupp III: Spel som har annat slutmål.
Grupp IV: Alla spel med avvikande bräde och pjäser.
L=Lagspel.

I a. ”Sidbytesschack” Spelarna byter sida (Vit till svart, svart till vit) vid vart femte drag.
I b. ”Fickschack”
I cL. Chock
I dL. Fyrschack
II a. Trespelare schack. Bräde som är formad till sexhörning. 6 sidor med åtta rutor.
96 rutor. Rutorna blir givetvis inte kvadratiska alla. Spelarna sitter vid varannan sida.
III a. Slagschack.
IV a. 3D Schack, Star Trek eller Federations schack. Bräde som är lite kompliserat.
Består av tre 5x5 rutors bord. Där vit har det understa och svart det översta planet.
Mellanplanet är neutralt och obesatt vid start. Båda sidorna har 2 stycket rörliga attack board består av 4 rutor (2x2). Vid vit under försvars planet. Vid svart över försvarsplanet.
IV b. 3D Schack. Raumschach. Består av 4 stycken 5x5 rutors bräden ställda ovanför .
varandra. Våning A och B är ställs vita pjäser understa planen. Våning C är tomt
Våning E och F ställs de svarta.

IV c Kinesisk schack (Xiangqi )
IV d1 Chu Shogi (Japansk schack)
IV d2 Tori Shogi (Japansk schack)
IV e. Piececloedia
IV f. Shatranj
IV g Makruk (Thailänsk schack)
IV h Changgi (Koreansk schack)
IV i Sittuyin (Burmesiskt schack)
IV j Shatar (Mongolisk variant)
IV k Quantrung (Vietnamesk schack variant)

Något lite om dessa schackliknande spel. Mera kommer.

superdanne
Medlem
#13 Skrivet: 10 Jun 2004 10:24

tjenare.
Jag kan spela ganska bra Shogi. Jag har tränat väldigt mycket på det och har blivit väldigt bra.
Shogi är mitt favvobrädspel, efter schack då förstås. Jag tycker löparen är bäst. Av dom promoverade pjäserna tycker jag så klart att draken är bäst.

zohar
Moderator
#14 Skrivet: 10 Jun 2004 16:45

Draken? Borde införas i schack, speciellt här på Online. Angående annorlunda schackspel, så tillverkade en vän till mig ett fyrmannaschack. Svårt att förklara utan bild, men pjäserna står lite grand som i kinaschack (men riktiga pjäser alltså). Skitkul!

Dr_Rock
Medlem
#15 Skrivet: 10 Jun 2004 17:51

hur många rutor har det..? har funderat på det själv, men trott att det var omöjligt att genomföra.. =)

göran
Medlem
#16 Skrivet: 10 Jun 2004 18:08

Det finns tydligen flera varianter av fyrschack?
Fyrmannaschack som zohar beskriver är inte den vendel nämner här. Alltså en förlängt schackbräde med tre rader på brädets fyra sidor.
Uppställningarna står mittemot varandra i mitten på varje sida. Visst är det rätt uppfattat?
Beskriv gärna brädet lite mer i detalj. Kinaschackets bräde har ju 6 st. stjärnuddar.

göran
Medlem
#17 Skrivet: 10 Jun 2004 20:58

Jag vill tipsa om en bra länksida till schack och schackliknande spel.
www.catweb.se
Det var där jag kom i kontakt med sO.
Här kan du läsa om de spel jag nämnt.

Några som har andra bra länk sidor?

göran
Medlem
#18 Skrivet: 10 Jun 2004 21:48

Länksidan skall vara:
www.catweb.nu och välj brädspel & kortspel
Det finns en hel massa schacksiter!!

Larsa
Medlem
#19 Skrivet: 10 Jun 2004 21:55

Så här brukar jag och några polare lira när vi är fyra man på brädet:
Vi gör så att vi delar upp oss på två lag och sedan gör vi vartannat drag...
Ingen av oss fyra får prata med varandra utan vi drar i turordning så det går runt och runt och runt och runt, och runt och runt och sedan blir det vad det blir - Mycket kul faktiskt - samtidigt lyssnar vi givetvis på Pink Floyd -vad annars?

zohar
Moderator
#20 Skrivet: 11 Jun 2004 12:15

Göran har uppfattat min variant på fyrmannaschack rätt i inlägg 15. Lägg till 3 - 4 rader extra på var sida. Kul om man kombinerar med bra musik och wisky.

zohar
Moderator
#21 Skrivet: 25 Jun 2008 16:30

Citerar: göran, #12:
Slagschack är en variant på schack

Kul varianter för de som vill variera sig lite!

Du måste logga in för att kunna posta!