| Författare |
Meddelande |
zohar
Moderator
|
#31 Skrivet: 6 Maj 2004 11:23
13-åringen Magnus Carlsen uppvisade tidigt tecken på att vara ett underbarn skriver de i Sydsvenska Dagbladet. Fem år gammal kunde han räkna upp alla kommuner i Norge - med invånarantal och areal. Han läste gärna extrema faktaböcker, och de konstruktioner med legobitar som han byggde var oerhört komplicerade, säger mamma Sigrun. Magnus började intressera sig för schack på allvar när han var åtta år, och i Washington Post har han kallats "schackets Mozart". För några veckor sedan fick han chansen att spela mot världsettan Kasparov. Först förlorade trettonåringen ett blixtparti, men när det blev dags för snabbschack med lite längre betänketid blev det genast svårare för världsettan. I första matchpartiet av två hängde Kasparov mot repen men lyckades med oavgjort. Sedan förlorade Magnus andra matchpartiet, och hans förklaring till nederlaget kan möjligen bli klassisk: - Jag spelade som ett barn. Carlsen var inte så lite irriterad på Kasparov. Han tyckte att Kasparov uppträdde arrogant. Carlsen fick vänta en halvtimme innan Kasparov behagade infinna sig på den nattklubb som hade förvandlats till spellokal för Reykjavik Rapid. Nu vill han ha revanch!
|
Gurra602
Medlem
|
#32 Skrivet: 6 Maj 2004 14:55
Ärligt talat så tycker jag synd om den grabben. Det är lätt att det slår över Tänk dig själv att bara tänka på schack när man är 13 år . Han kommer att missa mycket av sin ungdom, var så säker.
|
helren
Medlem
|
#33 Skrivet: 6 Maj 2004 21:08
Raderad av erik, (bara schackämnen i schackforumet)
|
Kurre
Medlem
|
#34 Skrivet: 6 Maj 2004 21:42
Klockren! Ha ha ha
|
Kurre
Medlem
|
#35 Skrivet: 6 Maj 2004 22:01
-men snällt var det inte...!
|
zohar
Moderator
|
#36 Skrivet: 10 Maj 2004 09:50
Slutställningen i Sigeman-turneringen: Hansen & Nielsen & Carlsen 5,5 p (Peter Heine Nielsen vinnare och 13-åriga Carlsen 3:a), Beljavski 5 p, Hector & Rozentalis 4,5 p, Agrest 4 p, Hillarp Persson 3,5 p, Aagaard & deFirmian 3 p. Hector blev bäste svensk. Agrest åker som ende representant för Sverige till VM.
|
superdanne
Medlem
|
#37 Skrivet: 10 Maj 2004 10:35
jag heter daniel Vikström. Jag är släkt med ulf anderssom. min mammas farmor och hans farmor var systrar.
|
zohar
Moderator
|
#38 Skrivet: 10 Maj 2004 10:40
Då är din morfar och hans pappa kusiner. Vilket e samma sak som att din mamma och han e sysslingar. Och du e halvbrylling med honom. Menar du schackproffset U Andersson?
|
erik
Moderator
|
#39 Skrivet: 10 Maj 2004 17:47
Läckert i så fall:D Jag såg honom spela i Enköping ett par snabbschackspartier mot Karpov.
|
Captain Nemo
Medlem
|
#40 Skrivet: 10 Maj 2004 18:06
Jag såg att Agrest fick stryk av 13-åringen! Och honom ska vi skicka till VM.
|
scythehorror
Medlem
|
#41 Skrivet: 10 Maj 2004 18:29
Carlsen ska väl också till vm (om jag inte hört fel), så så farligt är det nog inte!
|