Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Dragupprepning?
Författare Meddelande
Captain Nemo
Medlem
#1 Skrivet: 27 Apr 2004 16:51

Hur är de riktiga reglerna för dragupprepning? Jag har förstått att om samma ställning uppstår tre gånger i ett parti så är det remi. Är det riktigt, och i så fall klarar programmet av det?

kgbb
Medlem
#2 Skrivet: 27 Apr 2004 17:33

det är riktigt men programet klarar inte av det utan du får meddela erik.

Thomson1
Medlem
#3 Skrivet: 27 Apr 2004 17:41

Kan någon kunnig som har tålamod med en nybörjare utveckla detta med dragupprepning?
Om jag gör samma drag tre gånger i rad?
Samma ställning vid olika tillfällen,hur kommer man i så fall ihåg det?
Eller måste det vara efter varann?
Tacksam för alla svar...

kgbb
Medlem
#4 Skrivet: 27 Apr 2004 17:56

ja,det måste vara exact samma ställning vid 3 tillfällen. Det behöver inte vara efter varann. Man måste själv komma ihåg det och påvisa det för motståndaren(och för domaren)

kgbb
Medlem
#5 Skrivet: 27 Apr 2004 18:08

I det sammanhanget kan det kanske vara intressant att nämna att i närschack gäller en som jag tycker lite fånig regel att man inte ska genomföra det drag som gör att ställningen uppkommer för 3:e gången .Utan innan man gör det så ska man hämta domaren och påpeka att i.o.m. att jag drar t.ex.Kf4 så blir det ställningsupprepning. Har man genomfört draget så har man försatt chansen till remi och spelet fortsätter.

Captain Nemo
Medlem
#6 Skrivet: 27 Apr 2004 18:12

Orsaken för att jag frågade var att jag för att lära mig av mästarna spelade igenom ditt (kgbb) och nikotinkicks parti, och jag undrade just om inte detta fenomentet uppstod!?

erik
Moderator
#7 Skrivet: 27 Apr 2004 18:38

oj kgbb, den regeln hade jag inte hört (närschack)! men det skulle inte förvåna mig. ett tag fick man ju ta kungen i blixtpartier (5min var), och sedan ändrades det så man måste tillkalla domaren när man kunde ta kungen och partiet förklarades avslutat. vimsigt minst sagt.

som sagt, uppstår dragupprepning/evig schack etc är det bara att felrapportera så avslutar jag partierna rätt!

Thomson1
Medlem
#8 Skrivet: 27 Apr 2004 21:00

Vet kanske lite mer nu...?
Tack kgbb!!
Om det uppkommer i mina partier kallar jag på: Mr.Man erik!

Du måste logga in för att kunna posta!