Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Korrschack
Författare Meddelande
asvo
Medlem
#1 Skrivet: 23 Apr 2004 13:50

Aldrig matt på tio år
[ 2004-02-16, 22:49 ]
GENE. Hans schackspelande har tagit honom över stora delar av världen. Till Kanada, Mexico, Brasilien och Peru liksom till Indien och många länder i Europa.
Men bara bildligen. Eric Nylander i Domsjö möter motståndarna brevledes eller via mejl på internet. Som spelare av korrespondensschack, korrschack i dagligt tal, är han efter tio års spel ännu obesegrad.
Samma år som Sveriges landslag tog VM-brons i USA den förtrollade fotbollssommaren 1994 började Eric Nylander i Domsjö spela korrespondensschack.
– Det var en före detta elev som ringde och sa att ”nu är det breddlandskamp mot Finland, du måste vara med.” Jag skrev till svenska korrschackförbundet och anmälde mig och blev landslagsspelare utan att ha spelat en enda match.
Vi sitter vid köksbordet hemma hos Nylanders i villan i Gene. Över en kopp te berättar han hur det började, med vanligt schackspel på raster och håltimmar under högstadietiden på Geneskolan.
– Jag spelade lite i en klubb ett tag. Men det hade jag inte tid med, kände jag. Det tog hela kvällar att spela klart partierna.
Schackspelandet har Eric Nylander haft med sig under åren sedan dess. Men fram till den där oväntade korrlandskampen mot Finland bara på vanligt vis, med brädet och pjäserna på bordet mellan sig och motspelaren.

22 PARTIER SAMTIDIGT
I början spelade han ganska sparsamt med korrschack. Eftersom blev det allt mer. Sedan strax efter årskiftet har han 22 partier igång. 16 av dem inledde han i princip samtidigt.
– Jag deltar i en kvalificeringstävling till korr-VM. Det är en elvamannaturnering, så där spelar jag tio partier. Jag spelar också i en sjumannaturnering för att kvalificera mig till SM nästa år, plus två partier i en landskamp mot Chile och så några matcher till.
Men han behöver inte hålla alla matcherna i huvudet.
– Jag har partierna i datorn och kan ställa upp pjäserna på ett bräde som vanligt när jag ska göra dragen.
Att gå vidare i kvalet till VM tror Eric Nylander blir svårt.
– Där spelar jag mot flera mycket bra motståndare, bland annat en internationell mästare. Det blir stentufft. Men kvalspelet till SM känner jag att jag kan vinna.
Korrschacket är egentligen inte särskilt olikt vanligt schackspel.
– Det är som när man spelar med klocka, men istället för sekunder och minuter är det dagar och veckor som gäller.

14 DAGARS BETÄNKETID
För tio drag har varje spelare 60 dagar på sig. Enligt reglerna är det tillåtet att tänka i 14 dagar utan att varsko motståndaren. Går det 40 dagar eller mer utan att man hör av sig räknas det som ”silent withdrawal” och automatisk förlust. Dessutom är alla hjälpmedel tillåtna – databaser likaväl som böcker om schack.
De många dagarna för varje drag är inte i första hand tänkt som någon extra betänketid.
– Spelar jag mot en italienare tar det en vecka för honom att få mitt drag och en vecka till innan jag fått hans svar. Det är väldigt avkopplande.
Hur är det då möjligt att förlora när man har nästan obegränsat med betänketid och dessutom alla hjälpmedel är tillåtna?
– På ett sätt är det en befogad fråga, ler Eric Nylander. Men det finns risker med att ta hjälp av exempelvis databaser. Där värderas inte vilka drag som är bra eller dåliga, det finns bara mängder med partier dokumenterade.
– Erfarenhet och förmågan att utnyttja tiden och orka tänka färdigt istället för att chansspela brukar väga tungt. Samtidigt gäller det ibland att se tillfället när det dyker upp och våga fullfölja istället för att avvakta och spela på säkerhet.
Eric Nylander går iväg och kommer tillbaka med två böcker. En gul tegelsten, Nunn´s Chess Openings, och en mindre röd pocket, The Petroff av Lasha Janjgava.
– Det är bra med några böcker, förklarar han och bläddrar lite.
På sidorna finns olika ställningar från speciella partier med kommenterande text till dragen.
– Ryska partier är min specialitet. Den här med rysk öppningsteori kan jag bra, säger han och väger den mindre av de två böckerna i nypan.

19-ÅRING OCH 85-ÅRING
De sociala kontakterna med människor i andra länder är en stor bonus med korrschackspelandet. Just nu spelar Eric Nylander mot bland andra en 19-årig kvinnlig stormästarinna från Kazakstan, Maria Sergeeva, och en 85-årig fransman, Charles Kuchelbecker. Bäst minns han indiern Kammang Lhouvum som han mötte förra året.
– Han är statstjänsteman och hade då just fått ny placeringsort. Han hade halva Indien mellan sig och familjen. Semestern använde han till att hälsa på dem. När jag vann visade han en sådan medglädje, ”vilket bra parti du spelade, grattis”! Så har aldrig någon västerlänning sagt när de förlorat.
40 raka utan förlust
Eric Nylander ser olika sorters tjusning med schackspelandet. En är det rent estetiska med brädet och pjäserna.
– Jag tycker det är vackert med olika ställningar, pjäsernas styrkeförhållanden, harmoni och samverkan. Vissa skulle jag vilja sätta upp på väggen. Men det är nog bara jag här hemma som känner så, skrattar han.
– Det finns också en stor tjusning i ett helt avgörande drag. En enda möjlighet att rädda partiet, alla andra drag leder till förlust.
Sedan februari 1994 har Eric Nylander spelat 40 partier korrschack. 30 vunna och 10 oavgjorda, remi.
– Den första förlusten kommer närmare för varje vinst, så är det, konstaterar han. Jag låg riktigt illa till vid ett parti 1997. Men på fem drag vände det från hopplöst underläge till klar vinst.
Att den första förlusten kommer snart är inget han bekymrar sig för.
– Den kommer nog i år. En del av motståndarna är så pass bra. Risken är ju också att jag spelar fegare för att inte förlora. På det sättet vore det nästan skönt om förlusten kom snart.

Per Eurenius
--------------------------------------------------------------------------------
per.eurenius@allehanda.se
0660-295536

Benjamin
Medlem
#2 Skrivet: 30 Apr 2004 17:11

du är vist en riktig kämpe i schsck. det var interant att läsa din text.

Du måste logga in för att kunna posta!