Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Laddersystem
Författare Meddelande
erik
Moderator
#1 Skrivet: 5 Apr 2004 21:26

Jag har funderat på lite olika saker som skulle kunna införas på schackOnline. Bla. ngt slags klassystem som i SchackSM, man spelar i en klass, vinner man sin grupp går man upp, förlorar man så flyttas man ner. Det blir ju ett rätt komplicerat system, men det skulle onekligen bli en sporre förutom ratingsystemet att spela bättre.
Jag fick tips om ItsYourTurn, som är väldigt lika den schackOnlines spelsätt, även fast den innehåller en mass olika spel. Där har de ett "laddersystem" som verkar riktigt kul faktiskt.

Läs om det, och säg vad du tror. Är det något att införa kanske? http://www.itsyourturn.com/t_helptopic2180.html

erik
Moderator
#2 Skrivet: 5 Apr 2004 21:33

Tillägg för er som inte är så hemma på engelska:
Man går med i "stegen" och har där en plats. Nr 1. är bäst och sedan 2, 3, 4 osv. När du är ny hamnar du längst ner i "stegen". Sedan utmanar du uppåt, om du är nummer 28 och utmanar 10 och vinner så tar du dennes plats (nr. 10) och alla nedanför nr 10 åker ner ett steg, inkl. din motståndare som ju då får nr 11. (man förlorar alltså bara en plats när man förlorar partiet). Målet är att ta sig till Nr. 1. I laddersystemet får du ha max 4 partier på gång. Själv får du utmana två ovanför dig, och sedan måste du anta 2 utmaningar från folk nedanför dig. Så hela tiden är du "tvingad" att spela.
Låter det bra?

Har ni sett att på IYT så förlorar man inga partier på helgdagar. Det skulle ju lösa alla problem med storhelger här på schackOnline?! Aja, vi ska inte gå för snabbt fram;)

((erik

Larsa
Medlem
#3 Skrivet: 5 Apr 2004 22:00

Låter OTROLIGT kul tycker jag!

wonderboy
Medlem
#4 Skrivet: 5 Apr 2004 22:11

yes, verkar riktigt sköj!

kgbb
Medlem
#5 Skrivet: 5 Apr 2004 22:12

Ja,det låter bra.Jag spelar där på itsyourturn.Helt ok.

KGB1
Moderator
#6 Skrivet: 5 Apr 2004 22:16

Betyder det att jag kan fortsätta att dricka öl på helgerna fast inte förlora några partier TOPPEN

kiffo
Medlem
#7 Skrivet: 5 Apr 2004 22:17

helt okej då får alla spela o satsa hårt

Benjamin
Medlem
#8 Skrivet: 7 Apr 2004 20:48

tycker inte jag är roligare att få veta sin rating

tornet
Medlem
#9 Skrivet: 7 Apr 2004 21:15

Är detta spelsystem utanför det vanliga spelet med rating?Blir det nuvarande kvar för de som hellre vill det?

kgbb
Medlem
#10 Skrivet: 7 Apr 2004 21:22

Har jag förstått det hela rätt så behåller man sin rating.Det ena utesluter inte det andra(tror/hoppas jag)

asvo
Medlem
#11 Skrivet: 7 Apr 2004 21:23

Toppen !

novisen
Medlem
#12 Skrivet: 7 Apr 2004 21:42

låter jättekul, kör hårt!

terminator
Medlem
#13 Skrivet: 7 Apr 2004 22:55

Är det inte så att Chessmaster 9000 är det bästa schackprogrammet?

erik
Moderator
#14 Skrivet: 8 Apr 2004 01:39

Nej, ratingen finns kvar och räknas på alla partier (inkl. ladderpartierna). Men i ladder så är det ju rankingen (hurra! äntligen kan vi använda ranking istället för rating!) som räknas, alltså var i laddern du befinner dig.

((erik

(terminator: vad har schackprogram med det här ämnet att göra)

Räkan
Medlem
#15 Skrivet: 8 Apr 2004 09:42

Låter kul, när kör vi!

Räkan
Medlem
#16 Skrivet: 8 Apr 2004 09:53

Låter kul, när kör vi?

HV71
Medlem
#17 Skrivet: 8 Apr 2004 10:13

Även jag sällar mig till den allmänt positiva hållningen inför denna nymodighet.

tureselmasson
Medlem
#18 Skrivet: 8 Apr 2004 10:21

Det låter intressant, men vari ligger skillnaden jämfört med hur vi listas idag? Jag menar: vi listas efter vårt ratingtal och grupperas enligt 1-20, 1-50, 1-100 etc. Ska ett bestämt antal "stegar" skapas, där man kvalificerar från en "stege" till en annan (spel i divisioner), eller ska dessa "stegar" leva ett eget liv oberoende av varandra?

kiffo
Medlem
#19 Skrivet: 8 Apr 2004 10:35

äntligen kan jag bli numero uno hehe
tror det blir något med stegar i det här fallet men jag förstår inte påängen med att man är tvungen att utmana lägre rankade pers.har dom inte sin egen stege då??o kämpa för topplaceringen där om en person med lägre ranking vinner den högre vad händer då?kommer den lägre rankade pers.till högre höjden då?då är det slut med att ge bort matcher till glada spelare hehe

Larsa
Medlem
#20 Skrivet: 25 Apr 2004 14:38

Vi väntar med spänning på att få svar på inlägg nr 14 och 15.
Som sagt när kör vi i gång?

kopparn
Medlem
#21 Skrivet: 25 Apr 2004 16:29

Ska det nuvarande systemet vara kvar iaf+ladder?
Blir det bara 4 partier man kan hålla igång på ladder , många vill spela fler partier, det maximala 16. Annars låter det kul

erik
Moderator
#22 Skrivet: 25 Apr 2004 21:23

Jag har inte börjat knåpa med det här än så länge, men det kommer..
Jag tror att 4 partier är bra, speciellt eftersom man måste anta vissa utmaningar osv. Sen kan man ju spela precis som vanligt i andra partier (á la det gamla systemet)

scythehorror
Medlem
#23 Skrivet: 26 Apr 2004 20:58

Ladder är lite kompliserat men går till ungefär så här:
1. alla som anmäler sig rankas in i en stege där den som anmält sig först börjar högst upp och den som anmält sig sist börjar längst ned(man brukar kunna anmäla sig efter att den startat), man läggs alltså inte in efter ranking.
2. du kan utmana X antal spelare och antar lika många från andra spelare.
3. Du kan bara utmana en spelare som ligger högre upp på laddern om han ligger i närheten av dig själv på listan(säg tio steg över), du kan utmana alla under dig.
4. Om du vinner mot en spelar som ligger högre upp på ladderntar du dennes plats och han och alla du paserar hoppar ned ett snepp, om du vinner mot en under dig händer ingenting.

Benjamin
Medlem
#24 Skrivet: 30 Apr 2004 18:53

jjjjjjjjjaaaaaaaaaa låter kul

bw007
Medlem
#25 Skrivet: 11 Maj 2004 07:52

mmm det skulle vara roligt=)

Du måste logga in för att kunna posta!