| Författare |
Meddelande |
kjellsson
Medlem
|
#31 Skrivet: 12 Sep 2005 12:41
Hej ! Här kommer jag med ett förslag ,om det blir individuellt spel. Spelplatser 64 stycken. Rond 1 64 spelare spelar 1 match,32 går vidare. Rond 2 32 spelare går vidare,spelar en match,16 går vidare o.s.v. Med detta system är turneringen avslutad på 6 ronder.Eventuell remi kunde lottas att ena spelaren går vidare genom lottning.Blir inte alla 64 platserna fyllda kunde några få spela med 2 stycken,så att man uppnår 64 platser.:blink:
|
Mungox
Medlem
|
#32 Skrivet: 12 Sep 2005 15:21
Spela med två? Är det inte bättre att någon eller några får frilott?
|
vilhelm
Medlem
|
#33 Skrivet: 12 Sep 2005 17:24
64 lär det bli...typ om ni basunerar ut :fred kväll kör vi igång....vid remi som föreslaget: verkar skumt med lottning....då är det modigare att säga:om remi går svart vidare..hehe...då blir det inge fegspel från vits sida...typ d4 o sådana tant öppningar blir det få av:blink:
|
LeeGot
Medlem
|
#34 Skrivet: 12 Sep 2005 18:53
Jag är gärna med på SOLs "Höstturnering -05". Är det nu på fredag den starar? Behöver administrationen hjälp? Säg bara till...
|
tedis
Medlem
|
#35 Skrivet: 12 Sep 2005 18:58
jag vill också vara med, turneringar kryddar alltid till det!
|
emman
Medlem
|
#36 Skrivet: 12 Sep 2005 20:15
Skulle det inte startas en tråd enbart för anmälning till turneringen, eller ska man anmäla sig här? Isf anmäler jag mig nu så har jag gjort det.
|
mikaelf
Medlem
|
#37 Skrivet: 13 Sep 2005 09:35
svar till #31: det blir mer spänning då kanske men orättvist om man möter en väldigt spelstark spelare i första ronden då får man inte vara med senare. med swiss system så får man ju spela alla ronder men motståndet anpassas successivt efter ens egen spelstyrka dessuton så räknas det ut speciella särskiljningstal som visar hur pass hårt motstånd man har haft för att få sina poäng och kan rangordna spelare som slutar på samma poäng nibo, hur är det med regler? är vi överens om vilket spelsystem? hur många ronder? hur lång tid kommer det att ta? jag föreslår: 1. måste ha spelar >20 partier här på sO. 2. alla partier i turnering skall vara ratinggrundade 3. tredagars tidsbegr. 4. när rondlistan är uppe i forum ska vit utmana svart och de har tre dygn på sig att starta partiet lyckas de inte åker den/de ur turneringen som inte fanns tillgänglig ??
|
Landroval
Medlem
|
#38 Skrivet: 13 Sep 2005 10:44
ok.. nu får folk allt utmana mig så att jag kommer upp i 20 partier snabbt! :)
|
JONAS1
Medlem
|
#39 Skrivet: 13 Sep 2005 15:30
Jag tycker att det verkar orättvist att man måste ha spelat 20 partier, det kommer jag aldrig att hinna göra innan turneringen startar, och det kommer antagligen dröja ett tag innan nästa turnering drar igång. Dessutom var jag en av de första som anmälde mig...:ledsen:
|
Antagonist
Medlem
|
#40 Skrivet: 13 Sep 2005 15:54
vart anmäler man sig till den ack så stundande turneringen egentligen? :P
|
scythehorror
Medlem
|
#41 Skrivet: 13 Sep 2005 16:23
Ok, jag vill inte verka pessimistisk men den här turneringen kommer ta helt tokigt lång tid :skratt: . Med fem, sex ronder kommer den bli klar i början av 2007!! Det kommer inte gå att genomföra en turnering med mer än två, max tre ronder (EGK med 2 ronder 3-dagars tog ett halvår). För att få det att fungera måste man istället sätta ihop spelarna i grupper. Ett ex med 64 spelare: "Rond 1") 8 grupper med 8 spelare i varje grupp. Alla spelare spelar mot alla andra i gruppen, och alla partierna startas samtidigt. "Rond 2") Vinnarna i varje grupp hamnar i A-Final, 2:orna i B-Final, 3:a i C-Final osv. Åter igen bildas 8 grupper med 8 i varje grupp. Alla spelare spelar mot alla andra i gruppen, och alla partierna startas samtidigt. När "Rond 2" är klar har vi en vinnare av höstturneringen :ler: !
|
JONAS1
Medlem
|
#42 Skrivet: 13 Sep 2005 16:29
Ja, det låter bra!
|
nibo
Medlem
|
#43 Skrivet: 13 Sep 2005 19:27
Det fanns en tjusning i "Gaffel i kartan" med att man hade lag, sumpade man sin match kunde medspelarna fixa ett avancemang. Man kanske ska ha en snabb cup och en liten längre turnering med lag för de som vill. Det är så många som har så många olika bra idéer. Alla vill spela i turneringen men hur ska den se ut???
|
Hjuling
Moderator
|
#44 Skrivet: 13 Sep 2005 19:38
Omfattningen av turneringen måste väl även bero på i vilken omfatning eric har tid att skriva turneringstabeller och om det finns några som kan ställa upp som administratörer. Om det blir en turnering kanske man kan göra så här? 1. Anmälan 2. Grupper med förslagsvis 8 i varje grupp. 3. grupperna sätts ihop från rankinggrupper (EX De 10 högst rankade i var sin grupp om det blir 10 grupper, osv) 4. A-, B-, C-final etc. så långt intresset finns.
|
Captain Nemo
Medlem
|
#45 Skrivet: 13 Sep 2005 20:01
Det låter mycket med 8 i varje grupp. Hur ska man hinna göra slut på så många partier så att det ryms. Det är ju ett max antal partier varje spelare har. Max 5 i varje grupp tycker jag. Blir det många anmälda så anser jag att man gör tre omgångar istället. 1. gruppspel 2. semifinal 3 final.
|
Hjuling
Moderator
|
#46 Skrivet: 13 Sep 2005 20:21
Det var som sagt ett exempel, lite väl tilltaget. men visst måste det vara jämnt antal spelare i gruppen?
|
kjellsson
Medlem
|
#47 Skrivet: 13 Sep 2005 20:30
Kan vi få hit Schack klockor och spelbord kan vi spela en turnering live på en enda dag :skratt:
|
Hjuling
Moderator
|
#48 Skrivet: 13 Sep 2005 22:52
:blink: Finsk humor?
|
erik
Moderator
|
#49 Skrivet: 14 Sep 2005 09:05
Kul att se vilket intresse det finns för turneringar! Jag har länge haft i tankarna en funktion där man ganska enkelt ska kunna starta en egen turnering. Jag har inte börjat på den än, men ska göra det så fort som....: De nya tidsbegränsningarna införs!! Det blir möjligt att spela "x-dagars" (som jag i mitt huvud kallat det). Man kan välja mellan att spela 7-dagars, 15-dagars och 30-dagars-partier där spelarna har så många dagar var på sig för hela partiets fullbordande. Jag skulle tro att dessa betänketider är införda och tillräckligt testade lagom till den andra ronden i "höstturneringen" ska starta, och man skulle t ex kunna spela resten av turneringen med 30-dagars betänketid. ((erik
|
Landroval
Medlem
|
#50 Skrivet: 14 Sep 2005 11:17
hur skulle det funka m x-dagars partier då hade du tänkt? det finns ju en potentiell svaghet om en spelar drar första draget på drag ett o sen segar o inte drar förrän sent på kvällen sista dagen för att få en tidsvinst. samma problem finns väl nu om jag inte har fel om ngn drar strax nnan midnatt dagen innan motståndarens tid tar slut. eller har jag fel?
|
erik
Moderator
|
#51 Skrivet: 14 Sep 2005 12:45
#50: Man har x dagar [i]var[/i] på klockan. ett 15-dagars parti kommer alltså max ta en månad att slutföra om båda spelarna använder sin tid fullt ut. Idén kommer från sO-användare som också har spelat på den danska sajten Eskak, där detta system används och fungerar bra. I dagens system finns inte problemet du nämner eftersom att när ett drag görs så får spelaren som nu blir vid draget 3 (eller 7) färska dagar att göra sitt nästa drag på! ((erik
|
Landroval
Medlem
|
#52 Skrivet: 14 Sep 2005 12:49
ok, my bad then.. står ju dock som att jag måste dra inom tre dagar från mitt senaste drag bland "mina partier" var därför jag blev lurad men då är allt klart.. :)
|
nibo
Medlem
|
#53 Skrivet: 14 Sep 2005 13:52
DÅ avvaktar vi starten av Höstturneringen tycker jag tills Erik fixat x-dagar. Jag samlar in alla namn under tiden.
|
erik
Moderator
|
#54 Skrivet: 14 Sep 2005 19:08
Landroval: Lätt hänt helt klart. Det kommer att vara tydligare efter denna uppdatering eftersom det står exakt hur många dagar, timmar och minuter man har kvar på sin betänketid. nibo: Anledningen att jag skrev "andra ronden" av turneringen var att jag då har lite tidsfrist att färdigställa och testa systemet i praktiken på vanliga partier, så att det fungerar riktigt bra innan man spelar någon turnering på det. I princip är det nya tidssystemet färdiguvecklat, det behöver slipas lite på bara :ler: Väntar ni med turneringen kan jag inte ge nåt datum när det hela är klart tyvärr! ((erik
|
vilhelm
Medlem
|
#55 Skrivet: 14 Sep 2005 21:28
Alltså väntar vi inte nibo:blink:
|