Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schackmatt varje match - 5 drag
Författare Meddelande
Toolio
Medlem
#1 Skrivet: 29 Aug 2005 01:30

Jag kanske är schacknovis... men kan någon förklara för mig varför "Georges2" vinner varje match med schackmatt i 4-6 drag? Men mot mig krävs det i varje fall fler. :-)

mikaelf
Medlem
#2 Skrivet: 29 Aug 2005 02:22

Han har kanske skapat flera användare och spelar mot sig själv för att få upp sin rating, verkar så. Det skadar ratingsystemet och är antagligen förbjudet.

Hjuling
Moderator
#3 Skrivet: 29 Aug 2005 09:34

Det finns tyvärr fler som gör likadant. Vinner på tid efter 5 drag...

aliquid
Medlem
#4 Skrivet: 29 Aug 2005 10:21

Med tanke på att min rating på den här sajten närmar sig 2000 efter ett par månader, så känns det som att det är rejält med inflation i ratingsystemet. Det är lite synd.

Men å andra sidan, jag spelar här för att det är kul mer än för att få reda på min verkliga ranking. Så länge det inte är webmasters ambition att hålla ratingsystemet kontinent så räcker det ju om alla nonchar de inkontinenta element som leker i kulisserna.

jige
Medlem
#5 Skrivet: 29 Aug 2005 11:03

Jag tror ratingen ligger en bra bit över det "verkliga". Kanske administrator skulle se över detta? Jag vet inte hur han räknar. Det vanliga är att man spelar om 32 poäng. Här är det betydligt mer.
jige

exit
Medlem
#6 Skrivet: 29 Aug 2005 11:27

Ett sätt skulle kunna vara att skaffa en ip-koll här på sidan och kolla vilka personer som loggar in med samma ip på flera användare. Har då den personen flera konton och har många matcher med tidsvinst efter till exempel 5 drag är det bara att ta bort honom/henne från SchackOnline! Man ser ju om vinsterna är mot nya användare eller äldre.

lupus75
Medlem
#7 Skrivet: 29 Aug 2005 11:39

Bra idé, kör..
$ip = getenv('REMOTE_ADDR');
$Domain = getenv('USERDOMAIN');

dock kommer man inte alltid åt personliga ip-adresser, och man kan inte förbjuda alla från ett nätverk att inte få skapa flera användare, då de kanske sitter på samma kontor, men man kan lägga in på ens sida vilka som ingår i samma domän... kanske

Special_Observer
Medlem
#8 Skrivet: 29 Aug 2005 13:03

Har ratingen någon praktisk betydelse här egentligen? Annat om man vill "glänsa" med en hög rating? Används den till något annat än just att beräkna rating i matcherna (t.ex. för något handikapsystem eller gruppindelning i någon turnering)? Själv skiter jag i ratingen och spelar i regel orankat. Skulle kanske skapa en till användare och spela mot mig själv - orankat...

mikaelf
Medlem
#9 Skrivet: 29 Aug 2005 14:23

Det är kul att följa sin egen utveckling. Om ratingtalet med tiden ökar så borde det betyda att man blivit bättre och det är ju roligt isåfall.

Om det är så att några förstör ratingsystemet så det i slutändan blir så att mitt ratingtal ökar utan att jag har blivit bättre så är det inte roligt längre, då fungerar det inte som det ska tycker jag.

Ratingen hjälper också till att välja rätt motståndare. Jag tycker det är roligare att spela mot spelare som har ungefär samma rating som mig för det brukar ge ganska jämna och spännande partier.

Captain Nemo
Medlem
#10 Skrivet: 31 Aug 2005 12:30

Idag har raitingen bara en funktion: Att hitta jämnbördiga spelare.

Min egen och de flesta jag spelar emot har ökat sina raitingtal med ett par hundra under de sista året. Det verkar som om det finns en inbyggd inflation i systemet. Går det att göra något åt det??

Johnny
Medlem
#11 Skrivet: 31 Aug 2005 12:54

Om jag har fattat det rätt så beräknas din egen rating hela tiden på den rating som är mest gynnsam för dig om motståndaren har olika rating när partiet börjar och slutar. Om din motståndare har t.ex 2300 när ert parti börjar och 2200 när det slutar räknas din rating efter 2300.... det här skapar en inflation. två spelare skulle kunna möta bara varandra och vinna varannat parti och båda skulle öka i rating...
Inflationen gynnar nya spelare och missgynnar de som varit med länge men inte spelar så mycket. Man skulle kunna bestämma att ratingen räknas efter vad spelarna har när partiet börjar t.ex i stället eller beräkna på medelvärdet.

jige
Medlem
#12 Skrivet: 31 Aug 2005 13:14

Så är det inte.

kulan
Medlem
#13 Skrivet: 31 Aug 2005 13:22

Det här men inflation i ratingen är ett problem på alla sajter vad jag vet. Vem ökar sin rating med ett par hundra poäng normalt under ett år? möjligen en lovande junior på uppåtgående men även det är tveksamt.Eftersom alla "drabbas" lika så tycker jag inte att det gör så mycket.

Larsa
Medlem
#14 Skrivet: 31 Aug 2005 14:47

Har du blivit seriös på gamla dar kulan?:ler:

Johnny
Medlem
#15 Skrivet: 31 Aug 2005 17:41

IP-koll är en idé men själv gör jag dragen på fem olika datorer bl.a stadsbibliotekets. Jag vet minst en till som brukar göra drag där och det kan vara fler. Min son (maximus) och jag gör dessutom dragen på samma dator. Dock har vi aldrig spelat mot varandra på SOL. Vad beträffar Georges2 så kan man väl bara skratta åt eländet! Jag har sett liknande saker förekomma men inte i samma löjliga skala förut.

cvetkovic
Medlem
#16 Skrivet: 31 Aug 2005 17:51

Jag blev utmanad av zoran, en inte så bra spelare men jag accepterade ändå. Han förlorade båda partierna på tid efter 5 drag och eftersom jag fortfarande har provisorisk rating så sjönk min rating väsentligt! Så man kan inte ändå dra alla "femdragare" över en kam!

Johnny
Medlem
#17 Skrivet: 31 Aug 2005 18:21

Jag tror att du gick på en mina ändå! Zoran har också provisorisk rating så han gick upp i rating efter förlusterna mot dig! Det är inte särskilt tillfredställande att man kan gå upp i rating efter att ha förlorat i tre drag.. Varför inte sätta det värdet till noll i stället!

erik
Moderator
#18 Skrivet: 31 Aug 2005 21:36

Hej!
Det känns som att jag har skrivit om detta tidigare, men här kommer det igen:

SchackOnlines ratingsystem har ingen inflation. Varför? Jo, därför att den bästa spelaren i sO har uppåt 2700 i rating, medan den bästa spelaren i världen har runt 2800. Det går förstås inte att jämför de olika ratingsystemen, eftersom att de bästa här aldrig har möjlighet att spela mot de bästa i världen. Ratingsystem är bara till för att mäta sig mot de andra _inom_ samma system (här inom schackOnline).
Skulle det vara inflation skulle det finnas spelare vars rating är 3000 och över (se t ex tv4 spelsajt, där ratingtalen har skjutit i höjden).

Att spela mot sig själv har man ingenting för om man satsar på en rating över 2000, eftersom att det skulle ta jättelång tid och jättemycket jobb att uppnå. Man måste ju ha flera användare som har liknande styrka för att kunna klättra vidare.

Att kolla ip fungerar inte, eftersom att tex många skolor/arbetsplatser sitter på endast ett ip-nummer, och då skulle man blockera hela stället.

((erik

Du måste logga in för att kunna posta!