| Författare |
Meddelande |
hans.J
Medlem
|
#1 Skrivet: 27 Jun 2005 22:52
Detta problem stöter och blöter vi i min hemma klubb just nu. >< Men om vi tillsamman i denna kreativa skara kan hitta på litet olkia trick så kan ske några klubbar kan dra nytta av något av det någonstans. Några av spånen som singlar mot golvet är, Om man skulle tvinga någon av klubbens högklassiga spelare att ge simultan under uppmuntan av lokaltidningen. Eller om bygden har en naturlig skiljegräns och man låter västra halvan möta östra (eller så). Publicera ett eller ett par schackproblem i lokaltidningen som måste avläggas inför instruktör på klubben för att få ut priset, (Ett schackspel?). Klart läge att värva. Fyll på med vettigare förslag som det går att göra något av så blir jag (och klubben) glad,
|
Räkan
Medlem
|
#2 Skrivet: 27 Jun 2005 23:12
I Kalmar SK brottas vi också med detta problemet. Vi har diskuterat möjligheten med lokaltidning för publicering av resultat osv. När jag började där för två år sedan var det ca 10 seniorer och ingen ungdomsverksamhet. Vi har dragit igång ungdomsverksamhet med ett antal lovande spelare inför framtiden. Till hösten skall några ungdomar få börja spela med seniorerna för att de skall känna motivation till att fortsätta samt att förbättra deras utveckling. Idag är vi mellan 15 - 20 seniorer som spelar aktivt i klubben och många av dem, precis som jag, hittade dit via klubbens hemsida vilket visar hur viktig den är. Men lokaltidning med resultat och schackproblem är nog ett bra sått att nå ut.
|
bullaren
Medlem
|
#3 Skrivet: 27 Jun 2005 23:44
För det första måste man ha ledare, d v s en eller flera som har förmågan dela med sig av sina kunskaper inom området. Många klubbar tappar tyvärr ungdomar när man har "unga ledare" som öppnar och stänger klubblokalen. Det känns inte meningsfullt för ungdom att återkomma till en sådan klubb. Det bör hända något varje gång samtidigt vara väl förberedd och ha en plan (som Sickan skulle sagt) sätta upp mål för verksamheten. Det finns tyvärr inga genvägar utan det krävs hårt arbete under en längre period. Bestäm vilken målgrupp som är aktuell gå sedan till skolans rektor och presentera ditt program. Är Din klubb på en mindre ort finns det sannolikt en butik tala med butiksföreståndaren att han/hon tar med ditt kortfattande budskap på reklambladet.
|
MalmöLeif
Medlem
|
#4 Skrivet: 28 Jun 2005 00:52
Vissa skolor har schack som Elevens val...
|
lupus75
Medlem
|
#5 Skrivet: 28 Jun 2005 04:27
Vad får de betyg efter? rating ? hehe
|
wretmania
Medlem
|
#6 Skrivet: 28 Jun 2005 04:53
hehe. Crap, jag fick IG i spanskt försvar! :)
|
Mathias_L
Medlem
|
#7 Skrivet: 28 Jun 2005 14:35
ja vill spela schack nu
|