| Författare |
Meddelande |
bullaren
Medlem
|
#1 Skrivet: 7 Jun 2005 23:01
En fråga varför är info om schackmotor borttagit som är en värdefull info om spelaren, är övertygad om att de flesta är ärliga men det finns en och annan fuskare som inte uppger hjälpmedel. Bullaren
|
ham1lt0n
Medlem
|
#2 Skrivet: 17 Jun 2005 16:54
Har samma fråga,jag vill endast möta spelare utan sådana hjälpmedel,allt kan inte köpas. ham1lt0n
|
asvo
Medlem
|
#3 Skrivet: 17 Jun 2005 17:06
Kanske en liten tröst kan vara att de flesta på topp 20 anv. inte schackmotor så tappa inte sugen :blink:
|
Hjuling
Moderator
|
#4 Skrivet: 17 Jun 2005 17:17
Ibland får jag intrycket att några "lånar in" schackmotorn under pågående parti. Helt plötsligt spelar motståndaren med en kapacitet som är 400-500 ratingpoäng högre än den nivå de har för tilfället. förstår inte varför det ska smusslas med sånt? Bättre att köra med öppna kort.
|
Apocalypse
Medlem
|
#5 Skrivet: 17 Jun 2005 17:18
Asvo, du säger ju att din schackmotor varken bestämmer öppningen eller följande drag. Så min fråga är: hur funkar den då? blir man en bättre schackspelare av att använda det? och varför i så fall. Mvh
|
asvo
Medlem
|
#6 Skrivet: 17 Jun 2005 17:23
Öppningen väljer man själv efter den kunskap man har i varje parti det är först efter öppningsfacen man anv. programmet till att analysera . Datorn går dock inte till det djup som behövs för att alltid föreslå rätt drag så du måste ändå själv efter eget kunnande söka varianter för att kunna vinna mot lika motstånd .
|
Apocalypse
Medlem
|
#7 Skrivet: 17 Jun 2005 17:26
Ok. Tack för svaret :ler:
|
hednas
Medlem
|
#8 Skrivet: 17 Jun 2005 18:49
Jag har egentligen inget emot att möta en spelmotor, men jag undrar om de som använder spelmotor egentligen är så intresserade av att spela schack? Tjusningen för mig är ju att själv analysera och hitta lösningar. Ibland blir det tokigt och då kan jag i efterhand titta på vad som gick fel o lära mig något av det (förhoppningsvis). Med en spelmotor som gör grovjobbet går ju hela tjusningen med schack förlorad, för de som använder dessa...
|
asvo
Medlem
|
#9 Skrivet: 17 Jun 2005 18:57
Jag har spelat ungefär lika mycket med motor (spelade även på den tiden motor inte fanns )som utan och jag upplever det faktiskt nästan intressantare med motor :ler:
|
asvo
Medlem
|
#10 Skrivet: 17 Jun 2005 18:59
PS Naturligtvis vill jag spela på lika villkor !
|
Oskar_Pålsson
Medlem
|
#11 Skrivet: 27 Feb 2008 21:08
Varför stängs inte den här tråden? 
|
Hjuling
Moderator
|
#12 Skrivet: 27 Feb 2008 21:19
Om nu någon absolut känner sig förnärmad att denna tråd stängs så går det ju att flytta över det man sagt till den schackmotortråd som är öppen.
Hjuling
|