Du är ej inloggad
Start
Forum
Verktyg
Diskussionsforum
-
Forum
-
Statistik
-
Sök
-
schackOnline diskussionsforum
/
Schackdiskussion
/
Stockholms schacksällskap
Författare
Meddelande
mikaelf
Medlem
Skrivet: 19 Maj 2005 12:47
Jag funderar på att bli medlem i Stockholms schacksällskap, är det någon här som är medlem där?
Jag har aldrig gått i schackskola eller i varit medlem i någon klubb förut. Jag skulle bli glad om någon kunde berätta lite hur det fungerar i en schackklubb, är det bara turneringar?
Hur duktig måste man vara för att det ska vara roligt?
/mikaelf
asvo
Medlem
Skrivet: 19 Maj 2005 14:25
http://www.sallskapet.net/
Självklart ska du gå med i en klubb !
Om du går in på ovan adress så står där en del o läsa om schacksällskapet.
Jag kan rekommendera dej att köpa ett program tex Fritz 8 som jag tycker är mycket bra där finns det mesta att lära för att bli en bra spelare.
Jag har spelat igenom några av dina partier och sett att du följer inte alltid öppningsvarianterna . Det är ganska viktigt att man lär några öppningar utantill så gott man nu kan för att inte komma snett från början . Själv dröjde jag allt för länge innan jag insåg hur viktigt det var . Lämpligt är att spela de öppningarna som de bästa i världen spelar innan man börjar experimentera själv.
Jag har själv varit ungdomsledare i klubben här hemma så jag vet att det kan ta ganska olika lång tid att bli bra . En gång hade jag en kille som var med i klubben i två år utan att vinna ett enda parti ändå han spelade varje vecka idag är han en av de bästa .
Har du några fler frågor svarar jag gärna på dem .
Hälsningar Åke
Du måste logga in för att kunna posta!
Schackdiskussion
sO Serien
Turneringar
schackOnline
Världsligt
Övriga spel och lekar