| Författare |
Meddelande |
Franco
Medlem
|
#1 Skrivet: 17 Maj 2005 11:56
Har "proffsen" något som inte "vi" har? eller är det bara resultatet från många års erfarenhet och träning?
|
Nina_S
Medlem
|
#2 Skrivet: 17 Maj 2005 12:37
Jag vet...träning!
|
lupus75
Medlem
|
#3 Skrivet: 17 Maj 2005 12:49
Bra minne hjälper ganska mycket också... men som sagt, det går att träna.
|
Onyz
Medlem
|
#4 Skrivet: 17 Maj 2005 12:50
Tror förmåga att visualisera är rätt viktig. Dvs hur kommer brädet att se ut om 5 drag etc. Jag kan inte alls spela blint, men det tycks ju vara så att alla "stormästare" kan det. Jag ser detta daktum som stöd för min teori =)
|
Franco
Medlem
|
#5 Skrivet: 17 Maj 2005 13:09
svar:3. Jag håller med. Det är väldigt viktigt. Jag har för mig att en normal spelare kan "förutspå" hur det kommer att se ut om fem drag, medans "proffsen" kan förutspå upp till femton drag.
|
Johnny
Medlem
|
#6 Skrivet: 17 Maj 2005 13:35
Jag kan spela blint men är inte någon särskilt bra spelare för det. Det är likväl en förutsättning för att bli en riktigt bra spelare. De sakerna ni räknat upp är alla viktiga. Intresset är kanske det viktigaste men alla kan ändå inte bli stormästare, för det krävs mycket talang.
|
Franco
Medlem
|
#7 Skrivet: 17 Maj 2005 13:41
Ja, det krävs talang, självklart. Men vad menas med talang? IQ? vara bra på att se mönster? bra minne? Osv...
|
lubbeluring
Medlem
|
#8 Skrivet: 17 Maj 2005 14:03
Intresse. Koncentrationsförmåga. Väl inoljad hjärna.
|
Johnny
Medlem
|
#9 Skrivet: 17 Maj 2005 14:29
Koncentrationsförmåga. Jo det är viktigt. Det kan vara lite svårt att precisera vad som menas med talang för schack om man talar i termer av minne, mönsterigenkänning osv. Allt det här krävs men man kan ha allt detta utan att vara ett stormästarämne.
|
Franco
Medlem
|
#10 Skrivet: 17 Maj 2005 14:36
Precis, och då kommer vi tillbaka till ruta ett. Vad är det som är "stormästarämne"? Jag tänkte på det ganska länge men kom ingenstans, gick runt i cirklar bara och därför tog jag upp det här för att se vad ni tycker. Mvh Franco
|
lupus75
Medlem
|
#11 Skrivet: 17 Maj 2005 15:38
Man kan ioförsig träna den sortens "talang" ni nämner, sedan kanske man har mer eller mindre utvecklat redan. Det absolut viktigaste är nog viljan och intresset. Minne går ju också att träna, men som jag förstår det, så har inlärningsförmåga med sk SQ att göra. man ska nog vara föriktig att prata om IQ när man pratar om schack, jag har flera kompisar som inte anses särskillt "smarta", men ändå duktiga schackspelare.
|
Julianna
Medlem
|
#12 Skrivet: 17 Maj 2005 19:21
Vinnarinstinkten ska vara väl utvecklad. Jag tror att man måste ha en viss läggning för schack. Det är nog grunden, sedan är det mycket mycket träning. Om man inte vill kalla det för IQ (lupus75) så kanske man kan kalla det för logiskt tänkande?
|
tomazkid
Medlem
|
#13 Skrivet: 17 Maj 2005 19:31
Koncentration, förmåga att räkna "långt och effektivt", och sist men inte minst motivation. motivationen är oehört viktig för egen del, rankingdifferensen mellan okoncentrerat och koncentrerat spel är nog uppemot 500...
|
Mayo
Medlem
|
#14 Skrivet: 17 Maj 2005 20:04
Svar 3 är ett bra svar. Även om jag skulle vilja kalla det strategiskt tänkande istället, dvs att kunna bedöma ställningen långsiktigt - se vilka förändringar i material, bondestruktur etc som kan äga rum på längre sikt. Tror bra strategiskt tänkande är det som skiljer en duktig spelare (2400+) från oss dödliga.
|
tomazkid
Medlem
|
#15 Skrivet: 17 Maj 2005 20:38
Det enklaste sättet för att snabbt få upp resultaten, är att träna på tornslutspel. Helt enkelt för att det är den vanligaste slutspelsformen, och god kännedom om torslutspel ger självförtroende att byta ner, även till slutspel med 1-2 bönder under. Vilket ger ofta en extra halva här och där, istället för en nolla.
|