| Författare |
Meddelande |
Mekis
Medlem
|
#1 Skrivet: 17 Maj 2005 10:48
Hur är det med raitingen egentligen? Hur viktigt är det att spela med någon som har undefär samma raiting som man själv? Vad händer om man spelar med stora skillnader? Jag har mer än 20 spelade partier. Förlorar jag mycket på att spela med nån som ligger 150 under min raiting tex? /Mekis
|
Pepperpum
Medlem
|
#2 Skrivet: 17 Maj 2005 10:55
Du tjänar till och med poäng på det, tror det måste skilja mer än 500 om du ska förlora även vid vinst.
|
exit
Medlem
|
#3 Skrivet: 17 Maj 2005 10:56
Om du förlorar mot en person som har ungefär 150 mindre i rating än dig förlorar du en del, ja. Spelar du mot en person med mycket högre rating och du förlorar förlorar du inte särskilt mycket i rating.
|
exit
Medlem
|
#4 Skrivet: 17 Maj 2005 10:58
Vad menar du Pepperpum? Han vinner inte alls om han förlorar mot en person med 150 mindre i rating. Han pratar inte om vinst, han frågade vad som händer om han förlorar mot en med mindre rating.
|
exit
Medlem
|
#5 Skrivet: 17 Maj 2005 11:03
Hmm, det där blev fel. Svar till Mekis: Om du förlorar mot en person med mindre rating än dig förlorar du mer i poäng än om du skulle förlora mot en person med samma rating. Vinner du mot en person med högre rating än dig tjänar du mer rating än om du skulle vinna mot en person med samma rating som dig. Spelar du mot en person med högre rating, och får remi, tjänar du också poäng. Spelar du remi mot en person med lägre rating än dig förlorar du rating.
|
Mekis
Medlem
|
#6 Skrivet: 17 Maj 2005 11:04
Jag är en Hon, och jag menar vad händer om jag vinner ett spel mot en som har ca 150 MINDRE i raiting än jag när spelet börjar? Mekis
|
Nina_S
Medlem
|
#7 Skrivet: 17 Maj 2005 11:08
Du fick ett bra svar på din fråga Mekis av Exit
|
Franco
Medlem
|
#8 Skrivet: 17 Maj 2005 11:10
Det spelar ingen roll vad personen har för rating när partiet börjar (utan när den slutar). Mitt råd är att du kör mot personer med mycket högre rating då får du högre rating även om du förlorar.
|
Pepperpum
Medlem
|
#9 Skrivet: 17 Maj 2005 11:11
Du kan gå in på HJÄLP och leta dig fram till ratingberäknaren. Där kan du fylla i din och din motståndares rating och se vad som händer vid förslust, remi eller vinst.
|
Mekis
Medlem
|
#10 Skrivet: 17 Maj 2005 11:11
Exit har inte svarat på min fråga över huvud taget. Exit skriver vad som sker om jag FÖRLORAR mot nån med mindre rating, vinner mot nån med högre raiting, eller får remi mot nån med högre respektiver lägre raiting. Jag undrar fortfarande: Vad händer om jag VINNER mot en person som i början av spelet hade LÄGRE raiting än jag? /Mekis
|
exit
Medlem
|
#11 Skrivet: 17 Maj 2005 11:17
Det beror på hur låg. Jag vann mot en spelare med runt 1000 i rating, och fick efter det första partiet ingen rating alls. Efter det andra fick jag 1 ratingpoäng. Det beror helt på ratingantalet på din motståndare. Men för att generellt svara på din fråga: Ja, du tjänar rating om du vinner mot en spelare med lägre rating, men det är oftast inte särskilt mycket.
|
Franco
Medlem
|
#12 Skrivet: 17 Maj 2005 11:18
Nej, nu blev det fel (såg att du har spelat 25 partier). Då blir det så här: om jag och du kör t.ex och du förlorar så sjunker ditt rating till 1530 (från 1531) men om du vinner så går den upp till 1560 (från 1531). Så kör mot de som har högre rating. Och som sagt det spelar ingen roll vad motståndaren har för rating i början av partiet.
|
exit
Medlem
|
#13 Skrivet: 17 Maj 2005 11:22
Hur vet du hur mycket han tjänar vid vinst Franco? Kan du förklara hur man räknar?
|
Franco
Medlem
|
#14 Skrivet: 17 Maj 2005 11:27
Det är som pepperpum säger: gå in på hjälp och leta dig fram till ratingberäknaren. M.v.h Franco
|
exit
Medlem
|
#15 Skrivet: 17 Maj 2005 11:29
Ja, den har jag varit inne på tidigare, men förstår den inte riktigt. Gamla rankingen indikerar min ranking innan partiet, men vad ska man skriva på fälten "ranking" efter parti1, parti2 och så vidare? Ska man skriva motståndarens rating där?
|
Franco
Medlem
|
#16 Skrivet: 17 Maj 2005 11:44
exakt.
|
exit
Medlem
|
#17 Skrivet: 17 Maj 2005 11:45
Bra, tack. Förstod att det borde vara det... :)
|