Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Förslag för SchackOnline
Författare Meddelande
Ted_Logic
Medlem
#1 Skrivet: 4 Maj 2005 14:33

Hej allihop, den här tråden är till för förslag till ytterligare förbättringar av vårt kära SchackOnline! I sammam veva vill jag rikta en stor eloge till Erik och Gustav som byggt upp och håller igång maskineriet. Tack för en snygg, enkel och mycket smidig sida =)

Med det sagt postar jag en egen lite förfrågan och lämnar ordet fritt.

Ted_Logic
Medlem
#2 Skrivet: 4 Maj 2005 14:37

Jag undrar ifall det finns något smidigt sätt att ladda ner spelade partier här ifrån schackonline? Vore kul att bygga upp sin egen databas i datorn. Som det är nu verkar ju alla spelade partier försvinna om de inte tillhör de 20 senaste. Finns det något smidigt sätt redan nu, eller kan man skapa något sådant?

Captain Nemo
Medlem
#3 Skrivet: 4 Maj 2005 14:44

Om du går in på avslutade partier, så sparas partierna på pgn-filer som är nerladdningsbara.

Ted_Logic
Medlem
#4 Skrivet: 4 Maj 2005 19:07

Joo, men jag vill kunna se på dem med grafik, inte bara notation... Asvo har redan tipsat mig om Fritz, men finns det något som är gratis, och som inte behöver laddas ner olagligt...

asvo
Medlem
#5 Skrivet: 4 Maj 2005 19:27

http://www.pambu.com/schack/

florian
Medlem
#6 Skrivet: 5 Maj 2005 18:41

det vore schyst om man kunde gå tillbaka och kolla tidigare ställningar i pågående partier, förslagsvis genom via notationen på sidan...

Ted_Logic
Medlem
#7 Skrivet: 10 Maj 2005 20:08

Tack för hjälpen Asvo, Winboard funkar bra för mig :)

kennynorr
Medlem
#8 Skrivet: 12 Maj 2005 09:05

en sak som jag iaf skulle gilla det är att få startdatum på partiet när det är påbörjat..

Stripes
Medlem
#9 Skrivet: 12 Maj 2005 10:19

Ett förslag till Stegen...

I stegen utmanar man gärna någon som står högre upp i listan...

När partiet är slut så får man hans placering förutsatt att han fortfarande står före en själv...
- Jag anser dock att detta är fel...
Om jag t.ex. står på plats 52 och utmanar någon på plats 43 så vill jag efter seger i detta parti hamna på plats 43...
D.v.s. jag vill inte hamna på hans placering som gäller då partiet avslutas...
- Han kan ju t.o.m det har varit ett långt parti stå sämre än plats 52..
Och i så fall har jag segrat och samtidigt tappat mark...

Likadant kan han ha avancerat till plats 18...
- Vilket är en bedrift som egentligen jag inte bör få ta ifrån honom...
Att hoppa upp 25 placeringar extra bara för att min motståndare har lyckats vinna ett eller annat parti under tiden som vårt parti pågått känns inte helt schysst...

lubbeluring
Medlem
#10 Skrivet: 12 Maj 2005 10:48

Det är ju det som är Charmen
med stegen.

leif
Medlem
#11 Skrivet: 12 Maj 2005 10:52

Jag hade för mig att det var så att om du vinner mot en motståndare som ligger under dig i stegen så intar du inte hans plats utan hoppar upp ett steg.

Och om du vinner mot en spelare som avancerat under partiet ni spelar är du väl värd att inta hans plats för att du spelat bra mot en spelare som själv avancerat. Och du tar ju inte ifrån motståndaren hans/hennes bedrift för motståndaren halkar ju bara ned ett steg.

Trompa
Medlem
#12 Skrivet: 12 Maj 2005 11:28

Det är trist när man spelar mot folk i stegen som väntar 3 dagar på varje drag.... det enda som händer är ju att man åker ner!

lubbeluring
Medlem
#13 Skrivet: 12 Maj 2005 11:34

Det håller jag med om.
Det borde vara 1 dags betänketid
i stegen.

Stripes
Medlem
#14 Skrivet: 12 Maj 2005 12:22

Svar: Inlägg 10

- Den stora vinsten med att ändra systemet skulle vara just att man på så vis helt kan undvika problemet som nämns i inlägg 11...
D.v.s. Man avancerar alltid när man vinner...inte bara ibland...(Det tar bara lite olika lång tid innan partierna tar slut)

När det gäller det här med avancemang till "omotiverat" hög placering så är det något som borde tas bort även av en annan anledning...

- Det verkar nämligen också som det finns de som avsiktligt ger upp de partier de håller på att förlora precis innan de vinner mot någon som står högre upp i stegen...
- På så vis kommer de även efter förlusten vara placerade före vinnaren...

erik
Moderator
#15 Skrivet: 12 Maj 2005 12:39

Intressant, jag funderade mycket innan jag gjorde stegen och kom fram till att nuvarande system verkade bäst.
Ju snabbare man spelar desto snabbare stiger man i graderna. Spelar din motståndare långsamt kan du räkna med att inte behöva spela igen mot personen alltså.
När du vinner över en motståndare så ska du ta hans nuvarande plats eftersom den just speglar motståndarens styrka (ranking) just när du vinner över henne.
Att användare som en taktik "ger upp" partier hör lite till stegens charm tycker jag. I stegen ska det vara snabbare ryck och hit och dit.

Mer åsikter!

((erik

lupus75
Medlem
#16 Skrivet: 12 Maj 2005 13:32

Jag skulle vilja se en snyggare web-design ;P

Stripes
Medlem
#17 Skrivet: 12 Maj 2005 13:34

- Personligen så brukar jag göra något drag per dag i mina parier...
Ibland blir det inga drag...Ibland flera...
Och ibland blir det hela partier...

Jag har jag som bäst varit uppe på en placering kring 20...
- Nu står jag 47:a...

- Jag har hittills vunnit samtliga partier i stegen...

Så visst håller jag med om att rankingen verkligen är slumpmässig...

- För att klättra snabbare bör jag alltså ge upp vinstpartier mot de som är rankade lägre än mig?

Ted_Logic
Medlem
#18 Skrivet: 13 Maj 2005 15:20

"För att klättra snabbare bör jag alltså ge upp vinstpartier mot de som är rankade lägre än mig? "

Hmm, det låter lite ledsamt, jag förstår vad du menar Stripes...

Skulle man inte kunna göra så att om man som högre rankad spelare vinner över en lägre, får det inte vara mer än ett visst antal steg emellan dem båda.
Om avståndet är för stort i ranking får den högre inte flytta upp...
Lite exempel...

1. Om spelarna är tillräckligt nära varandra i ranking skulle den högre rankade kunna flyttas upp ett steg om han vinner. Om den lägre däremot vinner tar han över den högre rankades plats.

2. Om avståndet är för stort får inte den högre rankade flytta upp ett steg om han vinner. Om den lägre rankade vinner byter de dock plats som vanligt.

Vad sägs?

Ted_Logic
Medlem
#19 Skrivet: 13 Maj 2005 15:22

I förslag 1 menar jag naturligtvis att spelarna byter plats med varandra om den lägre rankade vinner...

Du måste logga in för att kunna posta!