| Författare |
Meddelande |
tornet
Medlem
|
#1 Skrivet: 1 Maj 2005 13:17
Vet nån hur långt ett parti kan bli? Finns det nån regel som säger att antalet drag är begränsat? Har läst nånstans att vid 125 drag är partiet slut?
|
ChessComand
Medlem
|
#2 Skrivet: 1 Maj 2005 13:55
Det finns nog ingen gräns på hur många drag som man får göra. Med tanke på att världens längsa parti erhåller 267 drag vadera så är det nog ingen gräns. Men jag vet inte om det blicit ändrat på senare tid. Som du vet så finns det 50-drags regel, det är om inget händer på brädet på 50 drag så är det remi ....det gäller även om en ställning uppkommer tre gånger efter varandra så är det remi. Men om det finns någon gräns på antalet drag, det vet jag inte men jag skulle knappast tro det.
|
tomazkid
Medlem
|
#3 Skrivet: 1 Maj 2005 14:32
Längden på partiet begränsas av reglerna: 50-dragsregeln, ställningsupprepning och icke mattsättande material. Plocka väck dessa tre och man kan spela hur många drag som helst.
|
tomazkid
Medlem
|
#4 Skrivet: 1 Maj 2005 14:38
En bättre beskrivning på ställningsupprepning är nog: När samma ställning uppkommer för 3:e gången, med samma spelare vid draget, så kan denna kräva remi innan han utför ett drag. D.v.s. ingen automatisk remi, utan man får kräva det innan man flyttar. Har man flyttat, så får man inte kräva remi längre. Fungerar annorlunda här på SO, här blir det automatiskt remi, vilket det inte är om ingen vill kräva remi.
|