Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Schackregler
Författare Meddelande
zohar
Moderator
#1 Skrivet: 10 Apr 2005 12:46

Jag har fått ett par förfrågningar om regler, men eftersom jag inte kan mer än andra, så hänvisar jag till FIDE:s regler som finns på www.schack.se. Där klickar man på "Om Schack" och "Schackregler".
En av frågorna jag fått rör rockad, och ni får gärna komma med förslag på tolkning; Får man göra rockad med hotad ruta mellan torn och kung? Mitt svar är, utifrån FIDES:s regler, ett Nej. Det står klart och tydligt att kungen inte får passera hotad ruta, vilket den isåfall gör. Är det någon som hört någon annan regel? Jag har iallafall aldrig varit med om att man kunnat göra rockad i ett sådant läge.

häxan
Medlem
#2 Skrivet: 10 Apr 2005 12:53

Så är det: Ingen rockad tillåten då! Fast om man ska vara petig så är det inte helt korrekt att prata om "hotad ruta mellan torn och kung". För tänk på om Ta1 och Ke1 ska rockera.. Om typ en dam på f5 finns så hotas ruta b1 - alltså mellan torn och kung, MEN vid lång rockad beträder kungen ej denna ruta.

Onyz
Medlem
#3 Skrivet: 10 Apr 2005 13:01

Jag har tolkat det som att kungen inte får passera eller sluta på hotad ruta (självklart inte vara under hot i sitt utgångsläge när rokaden utföres heller). Men om tornet paserar hotat ruta skall väll inte vara ngt probelm.. eller?

zohar
Moderator
#4 Skrivet: 10 Apr 2005 13:08

Ur Fides: regler:
"Rockad är tillfälligt förhindrad om kungens utgångsruta eller den ruta kungen måste passera eller den ruta till vilken kungen ska flyttas är angripen av någon motståndarpjäs, eller
om det finns någon pjäs mellan kungen och det torn med vilket rockaden ska utföras."
Häxans exempel ovan är ju intressant i detta fall, för jag kan utifrån reglerna inte se något hinder för rockad då. Eller?

Julianna
Medlem
#5 Skrivet: 10 Apr 2005 13:49

Stämmer, tornet får passera en hotad ruta men inte kungen.
/Paragrafryttaren alias Julianna

MalmöLeif
Medlem
#6 Skrivet: 10 Apr 2005 14:42

Ni har rätt / förtrollande häxan

Du måste logga in för att kunna posta!