| Författare |
Meddelande |
ChessComand
Medlem
|
#1 Skrivet: 19 Mar 2005 11:13
Vet inte vilka ni tycker spelade utmärkande på sin tid...men ni får nog hålla med om att Capablanka var en av dom stora då han härksade?
|
emman
Medlem
|
#2 Skrivet: 19 Mar 2005 11:17
Fisher är den störste o bästa, tycker jag
|
lancer
Medlem
|
#3 Skrivet: 19 Mar 2005 11:28
Har spelat upp massor av partier med Fischer en av dom absolut största scackspelare som funnits. Även Garry Kasparov var mycket imponerad av vissa partier.
|
ChessComand
Medlem
|
#4 Skrivet: 19 Mar 2005 12:56
Jo det finns många bra spelare...Men det e nog svårt att säga vilken spelare som varit den abslout bästa...men även Anderssen var en stor schack spelare...som finns med i många böcker och ett parti e särskilt snyggt då han mattar sin motståndare en bart med en löpare. Det var ett snyggt parti då han offrade både damen och bägge tornen för att sedan matta med löparen...kan inte förklara riktigt hur så här skriftligt...men hittar ni någon bok med Anderrsen så läs den kan jag rekomendera.
|
zohar
Moderator
|
#5 Skrivet: 19 Mar 2005 13:03
Det har skrivits en hel del om Fischer och Anderssen i tråden Schackhistoria. Där finns också partiet du nu nämnde.
|
ChessComand
Medlem
|
#6 Skrivet: 19 Mar 2005 13:04
ja det nog där bland annat...har du analyserat partiet ?
|
emman
Medlem
|
#7 Skrivet: 19 Mar 2005 13:06
http://www.nvssf.com/hask/partier/mästarpartier/matulovic-fischer%201968.html. Här är ett parti av min favorit Fischer/emman
|
smarter
Medlem
|
#8 Skrivet: 19 Mar 2005 20:29
Håller med ChessComand Capablanca är en av de stora. Även om hans maskinära spelstil inte alltid känns lika tilltalande som Fischer och Kasparov aggressiva konkretism. Det är få som behandlat slutspelet med samma elegans som capa, skulle väl vara Fischer och Smyslov.
|
Larsa
Medlem
|
#9 Skrivet: 19 Mar 2005 20:33
Vadå maskinnära spelstil? Mer underhållande och fantasirikt spel får man väl ändå leta efter?
|
smarter
Medlem
|
#10 Skrivet: 22 Mar 2005 20:01
Det är ju individuellt vad man tycker, men jag tror de flesta föredrar taktiska varianter och kombinationspel framför positionellt manövrerande. Med maskinellt menar jag att han fokuserade mest på det positionella, även om han kunde blixtra till med någon taktisk finess ibland. Men uttrycket "maskinellt" kanske var fel ordval eftersom datorerna har en väldigt taktisk spelstil.
|