| Författare |
Meddelande |
Hjuling
Moderator
|
#1 Skrivet: 18 Mar 2005 22:29
Jag föreslår att vi startar ett schackonline-mästerskap efter det att de påbörjade turneringarna börjar ebba ut. Hur det hela i så fall ska organiseras tänkte jag att den här tråden kan användas till. Mitt förslag är att vi delar in anmälda spelare i grupper, förslagsvis 6 spelare i varje. De anmälda delas in i rankinggrupper. En från rankinggrupp ett, en från grupp två, osv. ingår i varje kvalgrupp. 1-2 går vidare. alla som vill fortsätta delas in i B-, C-finaler, etc. Som ni hör är allt på idéplanet för tillfället. Givetvis beror kvalgrupper etc. på hur många som anmäler sig. Realistiskt att genomföra eller inte? Skriv och tyck till.
|
emman
Medlem
|
#2 Skrivet: 18 Mar 2005 22:35
Låter som ungefär samma upplägg som gaffel i kartan, kul, jag anmäler mig direkt
|
vilhelm
Medlem
|
#3 Skrivet: 18 Mar 2005 22:36
Strålande förslag hjuling!jag ställer upp....har aldrig trott på rating utan en turnering!!Då kommer nr1 fram!menar ALLA på topplistan får då bekänna färg..inte bara zohar
|
Larsa
Medlem
|
#4 Skrivet: 18 Mar 2005 22:37
Har det varit något problem med gaffelturneringen?
|
Hjuling
Moderator
|
#5 Skrivet: 18 Mar 2005 22:38
Tack för stödet, emman. låter bra med två anmälda efter tio minuters annonsering! Är dt några fler därute som vill vara med och som har åsikter om organiseringen av evenemanget?
|
Larsa
Medlem
|
#6 Skrivet: 18 Mar 2005 22:41
Jag är med om det inte är för mycket krångel!
|
pawn
Medlem
|
#7 Skrivet: 18 Mar 2005 22:55
Count me on.Men hur gick det med den nordiska alt. danskkampen?
|
zokop
Medlem
|
#8 Skrivet: 18 Mar 2005 22:57
Bra idé, fast i det här tempot kommer det att ta jättelång tid. Man kanske kan tänka på att begränsa tid, kanske en dag/drag?
|
wretmania6699
Medlem
|
#9 Skrivet: 18 Mar 2005 23:30
Jag vill gärna vara med! Min första turnering...Kul!
|
vilhelm
Medlem
|
#10 Skrivet: 18 Mar 2005 23:38
Tror nog jag vinner!!:-)...o andra sidan så vinner jag nog:-)
|
nils_bbp_
Medlem
|
#11 Skrivet: 18 Mar 2005 23:43
det va tur :P
|
lancer
Medlem
|
#12 Skrivet: 19 Mar 2005 07:22
JO kan tänka mig att vara med men då måste tempot höjas håller med svar 7 Zokop.
|
nokia2000
Medlem
|
#13 Skrivet: 19 Mar 2005 07:36
ja
|
mrbigman
Medlem
|
#14 Skrivet: 19 Mar 2005 07:43
man kunde kanske köra med fast tid som på e-skak. 30 dagar på hela partiet eller nått sånnt
|
dempa
Medlem
|
#15 Skrivet: 19 Mar 2005 10:03
Hej, jag vill vara med. Ja, vi kan väl ta fasta på vad som har varit bra o dåligt med "gaffelturneringen o jag vill också ha snabbare partier, nån slags deadline för varje parti. Annars tycker jag gaffelturneringen är rätt så bra som den är. O så vill jag att partierna ska va ratinggrundande. Tack för ordet/dempa
|
zohar
Moderator
|
#16 Skrivet: 19 Mar 2005 11:01
Hjulings idé är jättekul (jag har hört om den innan). Svaren ovan handlar en del om tempot, och att man borde öka takten i partierna. Så tänkte vi också när vi startade Gaffeln, men allt strandade på enkla tekniska problem. Det finns bara två automatiska tidskontroller, 3 och 7 dagar. Det går inte komma förbi, om inte Erik fixar det.
|
Pepperpum
Medlem
|
#17 Skrivet: 19 Mar 2005 11:23
Jag har också funderat lite kring ett sO-mästerskap. Vet inte om någon här lirar på Gameknot, men där finns det en turnering som kallas för GK-tournament. Upplägget där är att det finns tre huvudgrupper. En expertgrupp dit alla oavsett ranking får anmäla sig. En mellangrupp dit alla under motsvarande kanske 2000 i ranking får anmäla sig. Och slutligen en nybörjargrupp dit alla under kanske motsvarande 1600-1700 i ranking får anmäla sig. De har det systemet för att inte de riktigt duktiga spelarna bara ska kunna krossa allt lättare motstånd. Men även att det som vill ska kunna mäta sig mot de 'stora' grabbarna. Efter att varje grupp är färdigspelad går varje gruppsegrare vidare till nästa omgång. Tyvärr så tar en turneringen väldigt lång tid. Kanske främst för att det är väldigt många som använder den sidan. Tycker dock att det är en skön turnering. Hursomhelst ställer jag självklart upp i turneringen här hur den än kommer att gestalta sig!
|
Hjuling
Moderator
|
#18 Skrivet: 19 Mar 2005 13:03
Bara för att väcka en fråga som förr eller senare kommer upp: Ska turneringen vara öppen för alla, även för schackprogramsanvändare? Bara för att villkoren ska bli tydliga för alla.
|
Larsa
Medlem
|
#19 Skrivet: 19 Mar 2005 14:05
Det där går ju ändå inte att kontrolera... Det är ju en korrturnering och där är ju allt fusk tillåtet... :p
|
ham1lt0n
Medlem
|
#20 Skrivet: 19 Mar 2005 14:16
ja tyvärr är detta samhälle vi lever i genomsyrat av fiffel båg,det är det som premieras inom det mesta,inte minst det politiska.vad är äran värd att vinna genom fusk i schack,och genom annat ochså föresten.???? ham1lton
|
Hjuling
Moderator
|
#21 Skrivet: 19 Mar 2005 14:33
Vad menar du? Är det din åsikt att det är fusk att använda schackmotor? Hur ska vi då göra med ett mästerskap?
|
Larsa
Medlem
|
#22 Skrivet: 19 Mar 2005 14:41
Nu vet jag egentligen inte vem du frågar… men min åsikt är att eftersom det är tillåtet i korr att använda motor så ska det tillåtas även i en turnering, sedan att säga att det är fusk kanske inte var rätt ordval av mig...
|
Larsa
Medlem
|
#23 Skrivet: 19 Mar 2005 15:00
Undrar om inte Erik kan fixa ett "turneringsprogram" som gör att det praktiska kan skötas med automatik?
|
vilhelm
Medlem
|
#24 Skrivet: 19 Mar 2005 15:09
Vill inte spela mot "motor",det måste ju va en hederssak...varför ställa upp i en turnering med motor hjälp? Det finns det väl ingen som gör??
|
ham1lt0n
Medlem
|
#25 Skrivet: 19 Mar 2005 15:18
deklarerar man öppet sig som användare av schackmotor så föreligger naturligtvis inget fusk.men använder man ordet fusk i fel sammanhang kan det feltolkas så ursäkta mig för påhoppet. ham1lton
|
Hjuling
Moderator
|
#26 Skrivet: 19 Mar 2005 15:25
Det är helt okey att olika tankar och åsikter kommer fram, ham1lt0n. Det finns ju de som tycker att schackmotor är ett problem på ett eller annat sätt. Jag vill bara att saker och ting ska bli tydligt. Hjuling
|