Diskussionsforum

- Forum - Statistik - Sök -
schackOnline diskussionsforum / Schackdiskussion / Varianter
. 1 . 2 . >>
Författare Meddelande
ChessComand
Medlem
#1 Skrivet: 13 Mar 2005 16:12

Korr-schack e inte så seriöst som vanligt schack. På korr-schack så tycker jag att man ska chansa å prova på nya varianter. Det e vad jag gör iaf..Så det kan vara därför som jag itne kommit upp så bra i rank ännu...för att jag chansar på olika varianter..kul tycker jag. Vad är det för kul om man kör precis som vanligt schack?..Menar visst det går men här har man tid å tänka på vad man gör. Går det så Går det som sagt....

ChessComand
Medlem
#2 Skrivet: 13 Mar 2005 16:19

Korr-schack e inte så seriöst som vanligt schack. På korr-schack så tycker jag att man ska chansa å prova på nya varianter. Det e vad jag gör iaf..Så det kan vara därför som jag itne kommit upp så bra i rank ännu...för att jag chansar på olika varianter..kul tycker jag. Vad är det för kul om man kör precis som vanligt schack?..Menar visst det går men här har man tid å tänka på vad man gör. Går det så Går det som sagt....

ChessComand
Medlem
#3 Skrivet: 13 Mar 2005 16:22

Gurra602
Medlem
#4 Skrivet: 13 Mar 2005 18:18

Varför inte prova lite olika varianter av inlägg också, ist för att upprepa dig så många gånger. "G"

ChessComand
Medlem
#5 Skrivet: 14 Mar 2005 17:40

Nej men det blev lite fel

zohar
Moderator
#6 Skrivet: 15 Mar 2005 17:48

Hahaha... den va kul Gurra! Lite humor skadar inte, ChessComand...

Angående det "oseriösa" i korrschack, så ser jag det tvärtom - just p.g.a. att man har större chans till variationer som du uttrycker det. Detta p.g.a. tiden. Samtidigt så finns det upptrampade stigar i spelet som man måste behärska innan man kan lyckas med de nya varianterna. Variationen och flexibiliteten växer ju med antalet drag, och efter 20 drag är man ofta ute på öppet hav. Där kan man lättare flippa ut med ny taktik, än i öppningsskedet.

ChessComand
Medlem
#7 Skrivet: 15 Mar 2005 17:58

Det är så sant så. Vi ahr nog båda rätt i någon synvinkel. Visst det e seriöst. men är som sagt roligt att testa nya varianter...Går det så går det som sagt..

zohar
Moderator
#8 Skrivet: 15 Mar 2005 18:09

Jag kan hålla med dig om att det kan bli rejält "träigt" när man upprepar samma drag och samma stil hela tiden. All teknisk och social evolution beror på nyfikenhet och viljan att effektivisera, och hade det inte varit för alla schackmästarna som genom århundradena vågat sig på nya varianter, hade spelet inte varit där det är idag. Det man måste komma ihåg dock, är att det vi idag uppfattar som "tråkigt" spel, var en gång i tiden fantasieggande teorier och nya varianter.

ChessComand
Medlem
#9 Skrivet: 15 Mar 2005 18:11

Precis så e det...Finns säker mycket kvar att upptäcka inom schacket. Kanske är inte e4 eller d4 som är vanliga öppningsdrag det aldra bästa. Det gör ju schack mer spännande, det finns alltis saker att upptäcka , det gäller bara att ha modet att göra det.

leif
Medlem
#10 Skrivet: 15 Mar 2005 18:28

Testa 1.b4. Det är en hel vetenskap i sig. Eller varför inte 1.Sf3 (förhindrar 1...e5), med idén 2.b4 förutsatt att svart inte spelar c5. Intressant på liknande vis är också 1.Sf3 Sf6 2.g3 följt av 3.b4.
Eller varför inte testa 1.b3 eller det inte ovanliga 1.c4.

ChessComand
Medlem
#11 Skrivet: 15 Mar 2005 18:32

Jo det e sant....men det e ju sånt som man har provat...eller att det förekommer då å då.men något helt nytt är nog inte att komma med...det tror jag också...men som sagt schack kommer det alltid att finnas varianter att mer elelr mindre upptäcka.

leif
Medlem
#12 Skrivet: 15 Mar 2005 18:46

Nej, helt rätt, inte är det något nytt. Men det är ändå alternativ till det vanligaste 1.e4/d4.
Spelar man korr finns det så många partidatabaser att undersöka så då kan man kanske hålla sig till det. Men spelar man OTB (Over The Board=närschack) kanske det finns större anledning att försöka hitta lite udda öppningsvarianter.

vilhelm
Medlem
#13 Skrivet: 15 Mar 2005 18:47

svar 3:Tjuter av skratt!!...men men skämt osidå..Ingen eller väldigt få i denna värd kan komma på nått nytt som inte är känt....håller med om att det kan bli slentrian i öppningar åtminstonde upp till 8-10 drag då det blir betydligt svårare..Faktum är(min åsikt) att många gör drag som står i böcker tex utan att veta varför...men...säg nu att motståndet misstänker det...vad ska han/hon göra åt det?Ge sig ut på öppet vatten utan att ha fog för det o hamna i trubbel?Nä...få som vågar...tycker man kan säga att partiet börjar efter grovt räknat 10 drag...då blir varianterna så många att rätt segrare kan koras till slut.

asvo
Medlem
#14 Skrivet: 15 Mar 2005 19:03

Så här skriver Hector 2:e rankad efter Ulf Andersson i Sverige i korr !

Jag tycker de flesta partier blir avgjorda redan i
öppnings skedet. Kanske för att t.o.m. dataprogrammen följer
öppningsböcker skrivna av människor. Redan när varianterna väljs innan
partiet har startat blir det avgjort om man kommer att kämpa för vinst
eller remi. Inget av mina egna partier har haft tre möjliga resultat
efter låt säga 15-20 drag.

ChessComand
Medlem
#15 Skrivet: 15 Mar 2005 19:03

Nä det e sant som du säger...säkerheten först...visst e dom flesta av dom "bästa öppningarna" ett säkert kort. Det e själv klart att man ine springer ut mitt på brädet å försöker kombinera nya kombinationer mitt uppe i en viktig match, abslout inte. Men ja menar att det kanske kommer dyka upp någon kombination inte säkert en öppningsvariant, men kanske en mittspels variant...va vet jag?.. Nåväl:)

vilhelm
Medlem
#16 Skrivet: 15 Mar 2005 19:11

svar 14:Just mittspelet är det viktigaste i ett parti...där kommer" talangen" fram,också där brukar angnarna sållas från vetet

Asvo:visst den absoluta eliten har koll längre än 10 drag,är inte lönt o prova utan vedergällning..menade folk på normal nivå.

ChessComand
Medlem
#17 Skrivet: 15 Mar 2005 19:14

njo det e nog möjligt att man inte ska prova på något sådant i den abslouta toppen...men varför inte?...det e väll nästan 989% säkert att man kommer att förlora mot dom ändå..så varför inte..?

asvo
Medlem
#18 Skrivet: 15 Mar 2005 19:26

Det har ju även vi om vi kollar i böcker eller i program !
Konsten är att alltid välja rätt variant i öppningen efter motståndarens drag eftersom man inte kan lita på att varken böcker , dator , mästare alltid har rätt förstahandsalternativ . Ofta finns det flera fortsättningar . Det är då kunskapen o rutinen fäller avgörandet .

Giraff
Medlem
#19 Skrivet: 15 Mar 2005 19:26

kommer inte ihåg namnet på personen, men hursom hälst skulle han möta en mästare som han igentligen inte skulle ha en changs emot, men han gick in för att göra ställningen så knepig som möjligt, hans motståndare blev då fullt sysselsat med sina analyser vilket gjorde att han hamna i tidsbrist och förlorade partiet!!!

zohar
Moderator
#20 Skrivet: 15 Mar 2005 19:53

Det låter som Capablanca vs. Sultan Khan Mir, i Hastings 1930. Detta år dök denne indiske man utan större kunskaper i schack upp på den brittiska scenen och förbluffade publiken genom att slå de bästa spelarna i världen. Han hette alltså Sultan Khan Mir, och han kom till England som hjälpreda åt en rik indier. Han hade precis lärt sig hur pjäserna flyttas på brädet. Han återvände efter ett tag till fäderneslandet, och försvann ur schackhistorien efter att ha förnedrat Capablanca.

Giraff
Medlem
#21 Skrivet: 15 Mar 2005 19:57

snacka naturbegåvning ;-D det är inte alls omöjligt att det var han jag tänket på även om jag av någon anledning fått för mig ett det skett på senare tid...

Johnny
Medlem
#22 Skrivet: 5 Apr 2005 18:37

Okej men om vi ska gå tillbaka till ämnet så kan man också ha andra aspekter på det här med öppningar i korr. Jag spelar öppningar som jag vill träna in innan jag använder dem i närschack. Ibland spelar jag något udda eller något skumt offer som jag kommit på. Experiment lönar sig inte så ofta emellertid; Varianten mot Asvo t.ex gör jag inte om...

asvo
Medlem
#23 Skrivet: 5 Apr 2005 19:15

Tyvärr är det som Johnny skriver . Det är inte lätt att hitta något nytt i öppningarna och inte bir det lättere när man som jag försöker hitta något nytt att eventuellt anv. i korrturneringar. Fördelen med att anv. motor däremot är att man orkar analysera mycket mer under partiets gång än vad man orkar efter
men det fordrar att motståndaren gör samma sak annars ger det inte mycket ändå .

leif
Medlem
#24 Skrivet: 5 Apr 2005 19:18

Som Johnny säger är det ett utmärkt träningstillfälle att testa varianter i korr innan man spelar dem i närschack. Vill man ägna lite extra tid åt en viss öppning kan man t.ex. också delta i en tematurnering där alla partier spelas med en och samma öppning. Se t.ex.
http://it.geocities.com/thematic_iccf/theme_2005_email.htm

leif
Medlem
#25 Skrivet: 5 Apr 2005 19:20

Kanske det vore en idé att starta en tematurnering på sO?!

Percy
Medlem
#26 Skrivet: 5 Apr 2005 19:46

Bra idé Leif,
det vore hur kul som helst!

Systra
Medlem
#27 Skrivet: 5 Apr 2005 21:02

Jag har inte testat "riktig" korr. Men att tror de evighets långa slutspelen som det kan bli är tråkiga. Men däremot tycker jag att det är kul här eftersom partierna går ganska fort, och man kan spela lite nya öppningar och fördjupa sig i de man redan kan.

Bra idé leif. Jag föreslog det tidigare men fick inte riktigt napp. Annars kan du utmana mig i någon variant.

Julianna
Medlem
#28 Skrivet: 5 Apr 2005 22:03

Jag gillar också ideén med tematurnering. Tackar för länken samtidigt.
Jo, dom långa slutspeln blev självsanerande i gammeldags korr. Eftersom det kostade porto för varje drag man skickade så bestämde man sig ganska snart för att ge upp om man inte trodde att man skulle klara remi eller vinna. Ofta skickade motståndaren ett förslag på motdrag om man gjorde ett visst drag för att spara in porto.

chris
Medlem
#29 Skrivet: 6 Apr 2005 02:26

Tema "Endast iklädd hög hatt" vore väldans trevligt tycker jag.

thinker
Medlem
#30 Skrivet: 6 Apr 2005 18:40

När man lirar närschack blir känner man sig lite pressad eftersom man måste hålla tidsbegränsningen, och då blir det ofta att man kör på de gamla upptrampade stigarna.

När man kör korr har man lite tid på sig och kan därför testa nya varianter, som til exempel 1. h3 :ee ...

. 1 . 2 . >>
Du måste logga in för att kunna posta!