| Författare |
Meddelande |
emman
Medlem
|
#1 Skrivet: 11 Mar 2005 18:06
Min favoritpjäs är, det kanske jag inte ska avslöja, men so what! Iaf är det springaren, jag tycker det är kul att springa med den, men det kanske är ett "tjejdrag" hi, hi, där fick jag till det. vilka är era favoritpjäser? Har Kasparov nån favoritpjäs? Bobby Fisher har jag läst om, han verkar ha varit en av de bästa som funnits i schack, hade han nån favoritpjäs, Ulf Andersson? Nån som vet mer? /emman
|
MalmöLeif
Medlem
|
#2 Skrivet: 11 Mar 2005 18:15
Bonden... för den kan transformeras till en vacker dam!
|
asvo
Medlem
|
#3 Skrivet: 11 Mar 2005 18:15
_Naturligtvis är det damen !
|
kulan
Medlem
|
#4 Skrivet: 11 Mar 2005 18:26
ja,Damen har ju onekligen en viss charm!.....
|
asvo
Medlem
|
#5 Skrivet: 11 Mar 2005 18:30
Ja o oberäknelig !
|
Stripes
Medlem
|
#6 Skrivet: 11 Mar 2005 18:32
Schack är spelet som bevisar att damer är fullständigt livsfarliga att komma nära för oss kungar... ...Men samtidigt vill vi ändå så gärna ha en egen dam... ...Och varför inte gå och skaffa ytterligare en dam om det är möjligt? ;-)
|
asvo
Medlem
|
#7 Skrivet: 11 Mar 2005 18:50
Ja t.o.m det är enligt reglerna i schack ! Ett underbart spel !!!
|
Stripes
Medlem
|
#8 Skrivet: 11 Mar 2005 18:57
Ja... Det är både enligt reglerna och dessutom anses det snarare som en bedrift än något man bör skämmas över....
|
leif
Medlem
|
#9 Skrivet: 11 Mar 2005 19:08
Ulf A. hade en period har jag för mig då han spelade flera partier där samspelet mellan just två springare visade sig vara mkt effektivt.
|
kielborglund
Medlem
|
#10 Skrivet: 11 Mar 2005 23:26
Ja, det skulle vara kul att veta om Fischer hade nån favoritpjäs, han är min favoritspelare
|
zohar
Moderator
|
#11 Skrivet: 11 Mar 2005 23:53
Var det inte gamle Philidor som myntade uttrycket, "Bönderna är schackets själ"?
|
vilhelm
Medlem
|
#12 Skrivet: 11 Mar 2005 23:58
Jag gillar kungen!:-),en rätt så viktig herre.
|
kopparn
Medlem
|
#13 Skrivet: 12 Mar 2005 00:53
Jag föredrar mkt hellre att spela med häst, än löpare, men det beror också på vilken position jag har
|
Ted_Logic
Medlem
|
#14 Skrivet: 12 Mar 2005 02:44
Alla pjäserna har ju helt klart sina kvaliteter, har ingen favorit direkt men: Jag gillar löparna, även om de känns lite lättlurade. Hur ska man kunna ha full respekt för en pjäs om man kan göra den helt impotent bara genom att röra sig ett steg framåt, bakåt eller åt sidan :?) Annars gillar jag bönderna för man har inga större förväntningar på dem, riktiga underdogs.
|
scythehorror
Medlem
|
#15 Skrivet: 12 Mar 2005 17:48
Hästarna vet jag är Ulfs favoriter precis som för många andra, de är lite mer oberäkneliga än de andra pjäserna. Av någon anledning gillar jag själv de trygga löparna bäst.
|
kulan
Medlem
|
#16 Skrivet: 12 Mar 2005 17:53
samtidigt sa Ulf Andersson under senaste SM att 2 springare som garderar varandra är det sämsta man kan ha
|
Giraff
Medlem
|
#17 Skrivet: 12 Mar 2005 18:07
min favorit pjäs är heltklart bönderna, dom är lätta om offra, faliga i ofensiven och försvaret då man "lätt" driver bort motståndarens tjäser tunga såväl som lätta, och vip så händer det att dom ersäts av en dam!
|
smarter
Medlem
|
#18 Skrivet: 12 Mar 2005 18:25
Jag gillar Kungen den ser bra ståtlig ut med sin krona.
|
exit
Medlem
|
#19 Skrivet: 12 Mar 2005 19:08
Min främsta favoritpjäs är ju damen... Vad annars? Men om jag nu blivit av med damen lägger jag lika mycket tyngd på springarna och löparna. Springarna är bra för att driva motståndarens dam på flykt, eftersom damen inte kan ta springaren, och löparen är bra på distans som en backup vid attack mot kungen för exempel.
|
Larsa
Medlem
|
#20 Skrivet: 12 Mar 2005 19:09
Nu får ni skärpa er grabbar… tänk om frugan visste vad ni höll på med…? Det är klart man ska vara stolt över att ha en dam. Vad vore livet utan en dam? Inte mycket… det vore som att ha en cigarr utan möjlighet att tända på… Med en dam kan man göra så mycket… :r inte minst på brädet! Det är ju Damen som håller takten och i själva pekpinnen……..… Så skärp er nu… sluta snacka om fåniga bönder…. Ge kvinnan vad hon behöver!
|
zohar
Moderator
|
#21 Skrivet: 13 Mar 2005 14:39
Pjäsernas värde står i relation till varandra, och får endast sitt ultimata värde om de kan nå önskvärda positioner. De är helt beroende av varandra. Torn som står långtidsparkerade i sina hörn ger inget värdefullt spel, exempelvis. Ett annar exempel, hämtat från den forna mästaren Adolph Anderssen, är att vilken pjäs som helst kan få större värde än damen, om man offrar den på så sätt att man sätter motståndaren ur balans.
|
emman
Medlem
|
#22 Skrivet: 13 Mar 2005 16:00
Jag gillar iaf springaren bäst, därför att motståndaren, vad jag har märkt ofta har svårt att se vart springaren kan gå, medans jag har ganska lätt för att se det, har kanske med intuition att göra, vad vet jag?
|
ChessComand
Medlem
|
#23 Skrivet: 13 Mar 2005 16:08
Springaren är bra men vad slår ett löparpar mot ett springarpar?.Enligt många så är löparparet mkt bra, men å andra sidan så är EN springare bättre än EN löpare neligt många också så vet inte vad man ska säga mera...
|
Hjuling
Moderator
|
#24 Skrivet: 13 Mar 2005 16:13
Borde inte allas favoritpjäs vara motståndarens kung?
|
emman
Medlem
|
#25 Skrivet: 13 Mar 2005 16:13
Löparna har jag ingen känsla för alls
|
ChessComand
Medlem
|
#26 Skrivet: 13 Mar 2005 16:14
Det är oloka från person till person...men om du ska följa teoretikerna så är löparparet mkt bättre....I alla fall om man räknar till slut spel
|
emman
Medlem
|
#27 Skrivet: 13 Mar 2005 16:16
Jasså, ja jag kommer aldrig tii slutspel, hinner avgöra före, slämta bara, hi, hi
|
ChessComand
Medlem
|
#28 Skrivet: 13 Mar 2005 16:18
hehe det säger du=)...undrar varför du inte e skänd som stor mästare då?..Om du vinner alla partierna:)
|
emman
Medlem
|
#29 Skrivet: 13 Mar 2005 16:21
Ja, du, bra fråga, hi, hi. Kanske spelar under pseudonym i korrschack
|